Grenrörs längder och dimensioner
Postat: ons aug 10, 2016 11:05 am
Jag har en bil (Audi V8 -91) som jag vill bygga ett såkallat Crossover header system på. Bilen är dumt nog frontmotoriserad och de är självklart trångt under motorn.. De jag nu funderar över är hur "klena" rör jag kan välja? Dragningarna kommer ju bli rätt långa för dom som ska korsa under motorn och jag vill ju också behålla maximal markfrigång..
Motorn i sig är en Audi RS4 V8 med 420hk och ett varvstopp på lite över 8000 varv så helst vill jag ju inte bygga ett grenrör som är totalt helfel för motorn och som kommer strypa den heller..
Inte många punkter jag vill kompromissa på med andra ord.. Målet är att få ett grenrör som inte är nämnvärt sämre än original i alla fall (effekten räcker som den är egentligen, men man vill ju ändå inte tappa mer än nödvändigt)
Så. Vilka tumregler bör man förhålla sig efter förutom lika längd på alla primärer? (tanken är alltså 4-1 headers)
Jag har någonstans i bakhuvet minnen av att rörarean inte ska understiga portarean ut ur toppen, vilket känns ganska logiskt. Sen har jag någonstans läst att man som måttstock för längden kan satsa på att volymen på primären ska matcha volymen på cylindern?
Skulle jag säg 30-40cm ifrån toppen kunna minska dimensionen på primären för att få lite mer att spela på under motorn? De dimensioner vi pratar om är nog ner mot 1,5" utvändigt som önskvärt under motorn.. Systemet efter collectorn kommer bli 2", möjligen något grövre till en början för att mitt under bilen tas ner till 2".
Om de inte framgår så är jag inte ute efter max effekt med detta system utan en specifik ljudkuliss, men samtidigt behålla så mycket effekt som möjligt. Enda scenariot där jag frångår ett crossover headersystem är om det inte går få ihop det utrymmesmässigt under bilen.
Har ni något tips över hur jag ska resonera kring dimensionerna?
Motorn i sig är en Audi RS4 V8 med 420hk och ett varvstopp på lite över 8000 varv så helst vill jag ju inte bygga ett grenrör som är totalt helfel för motorn och som kommer strypa den heller..
Inte många punkter jag vill kompromissa på med andra ord.. Målet är att få ett grenrör som inte är nämnvärt sämre än original i alla fall (effekten räcker som den är egentligen, men man vill ju ändå inte tappa mer än nödvändigt)
Så. Vilka tumregler bör man förhålla sig efter förutom lika längd på alla primärer? (tanken är alltså 4-1 headers)
Jag har någonstans i bakhuvet minnen av att rörarean inte ska understiga portarean ut ur toppen, vilket känns ganska logiskt. Sen har jag någonstans läst att man som måttstock för längden kan satsa på att volymen på primären ska matcha volymen på cylindern?
Skulle jag säg 30-40cm ifrån toppen kunna minska dimensionen på primären för att få lite mer att spela på under motorn? De dimensioner vi pratar om är nog ner mot 1,5" utvändigt som önskvärt under motorn.. Systemet efter collectorn kommer bli 2", möjligen något grövre till en början för att mitt under bilen tas ner till 2".
Om de inte framgår så är jag inte ute efter max effekt med detta system utan en specifik ljudkuliss, men samtidigt behålla så mycket effekt som möjligt. Enda scenariot där jag frångår ett crossover headersystem är om det inte går få ihop det utrymmesmässigt under bilen.
Har ni något tips över hur jag ska resonera kring dimensionerna?