volvo 3.0 24v

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

volvo 3.0 24v

Inlägg av wuffee »

vart någonstans hittar man lättast effekt utan att behöva överladda å byta kammar.. insuget tycker ju jag ser sådär halvbra ut.. toppen ska portas då topplockspackningen ändå har gott..

lite tips uppskattas.. är en 91a

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Erland Cox »

Är det inte en lös fläns med gummin på insuget?
Bättre insug måste hjälpa mycket, hur ser grenrören på avgas ut på en sån?


Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Jens Gustavsson »

det kanske fins nå tipps i mizubisi v6 tråden vår på dyno avdelningen den gav 186hk med bara bytt insug på 2 liter.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Thunderbo1t »

På nåt amerikanskt forum (om jag minns rätt) var det skapliga resultat med bättre avgassystem, extraktorrör och kanske också moddad luftbox.
Mycket kanske nu men jag tror de justerade WOT lambda med bränsletrycket och extraktorröret var egentligen till någon BMW och passade med enklare mod. Se nu inte detta som exakta fakta, minnet är lite sådär över detta ämne....
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av wuffee »

jo de är lösfläns å insuget ser verkligen konstigt ut.. bygga eget med rakarrör å trattar å sedan kanske 90mm spjäll? finns ju billiga kina varianter!
grenröret liknar väl ett b230 kan msn ju säga.. org är de dubbla sekundärpipor som går ihop in i katalysatorn..

jens. den har man läst en hel del :)..

thunder. ska leta reda på detta.. kruxet är att ja kan chippa å höjja btr.. de är den typ av mjukvaru justering ja kan göra..


Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
RS100
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor feb 18, 2010 11:23 am
Ort: Jönköping

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av RS100 »

Den här killen pillade ju ett tag...

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=39558
Jonne C

Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av wuffee »

synd man inte fick något slutresultat

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Micke K »

Jag har en B6254 i min Healey kanske ersätter den med B6304 innan besiktning beroende på vad vikten blir.
Jag har byggt eget grenrör och satt på spjällhus från Triumh Daytona MC tog 2st då den är 3 cylindrig.
Inv diam på spjällhusen är 42mm hoppas det ska göra lite på effekten.
Kommer att köra med VEMS styrsystem.
Se bild i min tråd på spjällhus och grenrör.
Hade varit kul med lite vassare kammar men har inte hittat några.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 76#p604976
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av wuffee »

har me kikat lite på triumph. men jag hittade förgasare.. men finns kanske olika..

kammar borde ju agap.se kunna slipa.. tror han skulle lösa de iaf.. de jobbiga är väl om man måste bygga om till stumma tryckare

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av wuffee »

de där grenröret va något av de jävligaste jag sett! bra kämpat! har du bockat massa olika böjjar å radier å sedan börjat pussla? dim på primären?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Micke K »

Spjällhusen är från Triumph daytona 675 44mm spjällskiva.
Grenröret är byggt med 45mm rör har köpt kardankrökar och använt dessa för att kapa loss lämpliga krökar med.
Primärrören är 65-70cm långa
Sekundärrören 2,5" ca 30cm långa resten av avgassystenet är 2,5"
Sök på Ebay efter spjällhus köpte mina från USA
Kommer att plugga spridar hålet i spjällhusen och använda Volvons org i insuget.
Grenröret kanske inte är optimalt men förmodligen bättre än orginalet.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Pacman »

Är det ingen som plockat över delar från BMWs S50-serie?
M20, M50 och S50 har samma c-c mellan cylindrarna som Volvo så det borde bara vara att skifta fläns på avgas och göra nån adapter på insug.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av wuffee »

jo då.. har funderat på å köpa ett grenrör från ebay å bara byta flänsarna.. de är ju tämligen smidigt gjort!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av taz82 »

Jag skall prova ett S80 T6 insug på min 960, ska ta lite data på det när jag köpt så kan sävarfolket få tycka till lite.

Det är ju korta runners jämfört med 960 "skatboet", vilket borde ge mer ös uppe i registret ( ? ).

Lånad bild:
Bild
960 insug

Lånad bild:
Bild
S80 T6 insug
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: volvo 3.0 24v

Inlägg av Kadett4wd »

Om du förstorar plenumet på det nedre och portar fina trattar inuti blir det nog kalas.
Som de är std vettefasen om inte det övre är bättre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar