B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Hilolen
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 16, 2011 12:17 am

B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Inlägg av Hilolen »

Hej har problem med en Volvo 940 16v med automatlåda.

Problemet jag har är att bilen går mycket dåligt vid fullt gaspådrag. Om motorn är kall och jag gasar full gas så "dör" motorn, dvs att den stannar. Om jag lirkar med gasen försiktigt så går den hyfsat (50 - 70% gas) efter 3500rpm så kan jag gasa fullgas och går sedan bra till 6000rpm. Jag är ganska säker på att den går fett eftersom det stinker bensin efter den varit igång ett tag.

När motorn är varm så blir den bättre men inte bra, om jag gasar fullgas så går den hyfsat till 3500rpm sen stannar den till i ca 1 sek sen går den bra 3500-6000rpm.

Det jag har kollat/bytt är:
Felkoder (1-1-1)
Bränslepump
Bränslefilter
Spridare
Fördelarlock
Rotor
Tändkablar
Tändstift
Tändspole
Kamrem
Tempgivare
Lambda
Svänghjulssensor
luftmassemätare
Bränsletrycksregulator
Kolkanister
Kablar
Jordpunkter (Tror jag kollat alla)
Tändningsbox
Bränslebox (enligt förra ägaren?)
Leakdown ca 20% på alla cylindrar
Vakuumslangar
Insugspackning
Spjällpackning
Spjällägesgivare

Säkert något jag glömt.

Är mycket less på denna bil men nu när jag lagt så mycket tid på den så måste jag få den att fungera!

Det jag är osäker på är växellådan, kan växellådan ha något med problemen att göra? (Belastningsavkännare eller liknande).

Kan tillägga att bilen har så dålig ork före 3500 att den är okörbar. Känns som att jag prövat allt... Hjälp mig!!!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har haft ganska lika problem med en 16V aut och det var luftmassemätaren, har du bytt till en LMM som du 100% vet fungerar?
Jag råkade också ut för att kamdrevet på vevaxeln vred sig lite då låskilen gick av, samma bil.
Har bilen fungerat förut eller har du tagit över någons problem?
Hilolen
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 16, 2011 12:17 am

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Inlägg av Hilolen »

Tog en luftmassemätare från en 240 som går utmärkt (Samma nummer).
Tog över problem från förra ägaren då han inte kunde fixa den så jag fick den för ett superpris :). Låskilen på veven har jag inte kollat... Kanske borde kolla det. Har en fungerande bränslebox på ingång för att säkerställa det iaf :).
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Inlägg av »

Då du kollar kammarna kolla så märkningen på remskivan på veven verkligen stämmer mot tdc dom är 2 delar som är ihopvulkade där (en sk svängningsdämpare för vevaxeln) och det kan röra sig så märkningen inte stämmer.
Hilolen
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 16, 2011 12:17 am

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Inlägg av Hilolen »

När man kollar på markeringarna så stämmer det mkt bra. Men om en kil gått av så kan väl markeringarna stämma men det är fel ändå?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Inlägg av »

Ja eller om det är som jag skrev att remskivan på vevaxeln rört sig jag brukar kolla så nollan stämmer med en indikatorklocka med lång pinne på igenom tändstifts hålet då ser man exakt vart tdc är.
Hilolen
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 16, 2011 12:17 am

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Inlägg av Hilolen »

CÅ skrev:Ja eller om det är som jag skrev att remskivan på vevaxeln rört sig jag brukar kolla så nollan stämmer med en indikatorklocka med lång pinne på igenom tändstifts hålet då ser man exakt vart tdc är.
Kollade nu, när ettans cylinder är i tdc så stämmer alla markeringar bra...
Hilolen
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 16, 2011 12:17 am

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Inlägg av Hilolen »

Tror jag hittat felet, tog loss båda kamdreven och såg att styrpinnen på insugskammen gått av...
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Inlägg av fugazi »

Ny kil/pinne och ett komptest så du vet att ventilerna inte är krokiga så är det väl bara att köra sen?
Skriv svar