Sida 1 av 1

B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Postat: fre sep 02, 2016 3:31 pm
av Hilolen
Hej har problem med en Volvo 940 16v med automatlåda.

Problemet jag har är att bilen går mycket dåligt vid fullt gaspådrag. Om motorn är kall och jag gasar full gas så "dör" motorn, dvs att den stannar. Om jag lirkar med gasen försiktigt så går den hyfsat (50 - 70% gas) efter 3500rpm så kan jag gasa fullgas och går sedan bra till 6000rpm. Jag är ganska säker på att den går fett eftersom det stinker bensin efter den varit igång ett tag.

När motorn är varm så blir den bättre men inte bra, om jag gasar fullgas så går den hyfsat till 3500rpm sen stannar den till i ca 1 sek sen går den bra 3500-6000rpm.

Det jag har kollat/bytt är:
Felkoder (1-1-1)
Bränslepump
Bränslefilter
Spridare
Fördelarlock
Rotor
Tändkablar
Tändstift
Tändspole
Kamrem
Tempgivare
Lambda
Svänghjulssensor
luftmassemätare
Bränsletrycksregulator
Kolkanister
Kablar
Jordpunkter (Tror jag kollat alla)
Tändningsbox
Bränslebox (enligt förra ägaren?)
Leakdown ca 20% på alla cylindrar
Vakuumslangar
Insugspackning
Spjällpackning
Spjällägesgivare

Säkert något jag glömt.

Är mycket less på denna bil men nu när jag lagt så mycket tid på den så måste jag få den att fungera!

Det jag är osäker på är växellådan, kan växellådan ha något med problemen att göra? (Belastningsavkännare eller liknande).

Kan tillägga att bilen har så dålig ork före 3500 att den är okörbar. Känns som att jag prövat allt... Hjälp mig!!!

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Postat: lör sep 03, 2016 2:18 pm
av Thunderbo1t
Jag har haft ganska lika problem med en 16V aut och det var luftmassemätaren, har du bytt till en LMM som du 100% vet fungerar?
Jag råkade också ut för att kamdrevet på vevaxeln vred sig lite då låskilen gick av, samma bil.
Har bilen fungerat förut eller har du tagit över någons problem?

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Postat: mån sep 05, 2016 1:16 am
av Hilolen
Tog en luftmassemätare från en 240 som går utmärkt (Samma nummer).
Tog över problem från förra ägaren då han inte kunde fixa den så jag fick den för ett superpris :). Låskilen på veven har jag inte kollat... Kanske borde kolla det. Har en fungerande bränslebox på ingång för att säkerställa det iaf :).

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Postat: mån sep 05, 2016 3:08 am
av
Då du kollar kammarna kolla så märkningen på remskivan på veven verkligen stämmer mot tdc dom är 2 delar som är ihopvulkade där (en sk svängningsdämpare för vevaxeln) och det kan röra sig så märkningen inte stämmer.

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Postat: tis sep 06, 2016 1:07 pm
av Hilolen
När man kollar på markeringarna så stämmer det mkt bra. Men om en kil gått av så kan väl markeringarna stämma men det är fel ändå?

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Postat: tis sep 06, 2016 3:09 pm
av
Ja eller om det är som jag skrev att remskivan på vevaxeln rört sig jag brukar kolla så nollan stämmer med en indikatorklocka med lång pinne på igenom tändstifts hålet då ser man exakt vart tdc är.

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Postat: fre sep 09, 2016 3:12 pm
av Hilolen
CÅ skrev:Ja eller om det är som jag skrev att remskivan på vevaxeln rört sig jag brukar kolla så nollan stämmer med en indikatorklocka med lång pinne på igenom tändstifts hålet då ser man exakt vart tdc är.
Kollade nu, när ettans cylinder är i tdc så stämmer alla markeringar bra...

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Postat: fre sep 09, 2016 4:12 pm
av Hilolen
Tror jag hittat felet, tog loss båda kamdreven och såg att styrpinnen på insugskammen gått av...

Re: B234f går mycket dåligt! (Går ej att lösa?)

Postat: lör sep 10, 2016 9:02 am
av fugazi
Ny kil/pinne och ett komptest så du vet att ventilerna inte är krokiga så är det väl bara att köra sen?