Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jul 24, 2017 9:49 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre sep 02, 2016 3:31 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön jan 16, 2011 12:17 am
Inlägg: 5
Hej har problem med en Volvo 940 16v med automatlåda.

Problemet jag har är att bilen går mycket dåligt vid fullt gaspådrag. Om motorn är kall och jag gasar full gas så "dör" motorn, dvs att den stannar. Om jag lirkar med gasen försiktigt så går den hyfsat (50 - 70% gas) efter 3500rpm så kan jag gasa fullgas och går sedan bra till 6000rpm. Jag är ganska säker på att den går fett eftersom det stinker bensin efter den varit igång ett tag.

När motorn är varm så blir den bättre men inte bra, om jag gasar fullgas så går den hyfsat till 3500rpm sen stannar den till i ca 1 sek sen går den bra 3500-6000rpm.

Det jag har kollat/bytt är:
Felkoder (1-1-1)
Bränslepump
Bränslefilter
Spridare
Fördelarlock
Rotor
Tändkablar
Tändstift
Tändspole
Kamrem
Tempgivare
Lambda
Svänghjulssensor
luftmassemätare
Bränsletrycksregulator
Kolkanister
Kablar
Jordpunkter (Tror jag kollat alla)
Tändningsbox
Bränslebox (enligt förra ägaren?)
Leakdown ca 20% på alla cylindrar
Vakuumslangar
Insugspackning
Spjällpackning
Spjällägesgivare

Säkert något jag glömt.

Är mycket less på denna bil men nu när jag lagt så mycket tid på den så måste jag få den att fungera!

Det jag är osäker på är växellådan, kan växellådan ha något med problemen att göra? (Belastningsavkännare eller liknande).

Kan tillägga att bilen har så dålig ork före 3500 att den är okörbar. Känns som att jag prövat allt... Hjälp mig!!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 03, 2016 2:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 494
Ort: Ljusdal
Jag har haft ganska lika problem med en 16V aut och det var luftmassemätaren, har du bytt till en LMM som du 100% vet fungerar?
Jag råkade också ut för att kamdrevet på vevaxeln vred sig lite då låskilen gick av, samma bil.
Har bilen fungerat förut eller har du tagit över någons problem?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 05, 2016 1:16 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön jan 16, 2011 12:17 am
Inlägg: 5
Tog en luftmassemätare från en 240 som går utmärkt (Samma nummer).
Tog över problem från förra ägaren då han inte kunde fixa den så jag fick den för ett superpris :). Låskilen på veven har jag inte kollat... Kanske borde kolla det. Har en fungerande bränslebox på ingång för att säkerställa det iaf :).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 05, 2016 3:08 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 377
Ort: lycksele
Då du kollar kammarna kolla så märkningen på remskivan på veven verkligen stämmer mot tdc dom är 2 delar som är ihopvulkade där (en sk svängningsdämpare för vevaxeln) och det kan röra sig så märkningen inte stämmer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 06, 2016 1:07 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön jan 16, 2011 12:17 am
Inlägg: 5
När man kollar på markeringarna så stämmer det mkt bra. Men om en kil gått av så kan väl markeringarna stämma men det är fel ändå?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 06, 2016 3:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 377
Ort: lycksele
Ja eller om det är som jag skrev att remskivan på vevaxeln rört sig jag brukar kolla så nollan stämmer med en indikatorklocka med lång pinne på igenom tändstifts hålet då ser man exakt vart tdc är.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 09, 2016 3:12 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön jan 16, 2011 12:17 am
Inlägg: 5
CÅ skrev:
Ja eller om det är som jag skrev att remskivan på vevaxeln rört sig jag brukar kolla så nollan stämmer med en indikatorklocka med lång pinne på igenom tändstifts hålet då ser man exakt vart tdc är.

Kollade nu, när ettans cylinder är i tdc så stämmer alla markeringar bra...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 09, 2016 4:12 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön jan 16, 2011 12:17 am
Inlägg: 5
Tror jag hittat felet, tog loss båda kamdreven och såg att styrpinnen på insugskammen gått av...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 10, 2016 9:02 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1333
Ort: Vällingby
Ny kil/pinne och ett komptest så du vet att ventilerna inte är krokiga så är det väl bara att köra sen?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010