FS 300-13 Kamaxel

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
b20_freak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: sön jul 01, 2007 8:28 pm
Ort: Fjugesta

FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av b20_freak »

Hej! Jag undrar om någon här har testat denna kammen? Kopierat från folkraceshop.se.
FS 300-13.
Duration: 300° vid körspel
Lyft: 13mm
Nockvinkel: 108°
Reducering av bascirkel: 3mm
TDC lyft: 4.2-4.5mm
Lämpligt ventilspel 0.40.

"En lite vassare variant av FS300 med lyft på 13mm. Passar till välbyggda motorer med dubbelförgasare och bra topplock. Varvar obehindrat. Vartalsregister 3500-8000 rpm och går på standard tryckare men behöver hårdare enkelfjäder".

Så till frågan..
Jag har själv sneglat åt denna kamaxel. Är den för vass för att åka Insprut med på en LH 2.2? Den som har provkört kamaxeln får gärna uttala sig, vare sig det är Insprut eller Förgasar motor. Mvh
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av lyyski »

Har vart påväg å beställt den kammen å testa ett tag!

Nu fick jag äran att göra en topp till denna kammen så slapp köpa en själv, det ska bli kul å se hur den går!

Till sommaren kommer den starta först så då kan ja ge ett uttalande !

Med vänlig hälsning,
b20_freak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: sön jul 01, 2007 8:28 pm
Ort: Fjugesta

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av b20_freak »

okej, det blir spännande! Jag gick och köpte mig en sån kamaxel nu här i dagarna. Just nu kör jag med en Månen 8 till F-sprutet. Folk säger att den kammen redan är i vassaste laget, men man vill ju testa lite olika profiler så nu blev det en FS 300-13. Den skall sitta i en 531 ihop med 46 38 ventiler. Flipp eller Flopp? Återstår att se!! :lol:
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av lyyski »

Ska du fortsätta köra med lh2,4?

Vassa kammar brukar tyvärr inte va en höjdare med det tyvärr..
b20_freak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: sön jul 01, 2007 8:28 pm
Ort: Fjugesta

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av b20_freak »

Ja. jag tänkte behålla org sprutet. Men tyvärr så är det ett LH 2.2 och inte 2.4 vilket innebär att jag inte kan chippa boxarna heller. Kan bli fränt när motorn börjar dra på allvar runt 4000 och sen slår varvstoppet i på ca 6300. :hihi: . Köpte mig en GoPro-kamera också, så det kan hända att det kommer upp en film här när jag är klar :) .
Devil
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 01, 2013 8:17 am

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av Devil »

Då är frågan, hur vass kam kan man åka med ihop med LH 2.4.
Jag förutsätter en portad o planad topp o ett lättare svänghjul!
"Tie him to the car and cremate him!" Tobbe "Devil" Jonsson
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av Karl V »

Vi har en sån kam men har inte hunnit stoppa i den än.
Skulle vara intressant att höra från lite erfarna hur bra topp man behöver ha för att det ska lira med kammen.

Lite data från folkraceshopen, tyvärr bara duration vid körspel så det går inte att veta hur aggressiv den är. Funkar med originaltryckarna så det är kanske inte för stygg.

Duration: 300° vid körspel
Lyft: 13mm
Nockvinkel: 108°
Reducering av bascirkel: 3mm
TDC lyft:

4.2-4.5mm
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av »

fs 300-13 ska ha 271gr dur/1mm enligt folkraceshopen (har frågat förut) så ksk (gissar) kring 265gr/1,27.
tror den är för vass för ett lh2.2 insprut iaf så blir det väldigt kort register då varvstoppen sitter så lågt om det ens går få motorn och gå rent på hela registret.
lh2.4 ksk går bättre då det går chippa men tror även där med org insug så fungerar en snällare kam bättre iaf om det ska gå köra i stan.
mvh
b20_freak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: sön jul 01, 2007 8:28 pm
Ort: Fjugesta

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av b20_freak »

Hallå! 4,7 kg svänghjul kör jag med, 531 med 46 , 38 ventiler + hårdare enkelfjädrar. toppen är planad ca 2mm, förbränningsrummen och portningen har Lejtorp-Racing hjälpt mig med. Jag har ingen aning om hur mycket toppen flödar.
Man kan nog säga att registret är lite halv-kort, den sparkar igång på allvar runt 5000 varv skulle man kunna säga, men sen är det roliga över redan vid 6300 som sagt. Men motorn går hur fint som helst, inget bludder eller jävulskap. startar och tuffar som en std motor med lite råare tomgång. Inga som helst konstigheter trots det tråkiga 2.2 systemet. Jag tänkte att det kunde vara skoj och testa lite om det gick att åka org sprut med skapligt vass kamaxel och lagom preparerat topplock, och det går bra än så länge :) . Jag kan länka en video när jag kör lite med bilen. Kan nog va väldigt svårt att märka på filmen hur pass kammen beter sig men det får bli som det blir. Mvh

http://www.youtube.com/watch?v=ZRWomO3lUZg
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av lyyski »

Lh2,2 kan man ställa tändningen med va?

Lh2,4 med folkraceshoppens chip verka inte vara nå vidare! Kan man däremot bränna egna chip å testa sig fram så skulle det kunna bli riktigt bra..


Under 3000rpm med vass kam å lh2,4 är inte riktigt bra. Beror väl på att den enbart kör efter lambda över 3000rpm?

Ser ut å gå fint bilen på filmen!;)
b20_freak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: sön jul 01, 2007 8:28 pm
Ort: Fjugesta

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av b20_freak »

Jag är inte helt säker på om det går att ställa tändningen på 2.2? jag har vridit fördelaren men har inte märkt nån skillnad. Lambda-sonden ramlade bort på bilen men det märktes ingen skillnad nånstans i registret, så jag sket i att sätta tillbaka den. Jag kör med en ihopklämd std. BTR, det klarar av att mata motorn alla tiders. :) . Jag passade även på att stoppa i en aggregataxel nu så att jag kan front-montera fördelare senare. då skall det nog kunna gå att varva tills tänderna trillar ur munnen? 8)
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av lyyski »

Frågan är ju hur bränsleboxen reagerar när du varvar utanför dess område?


Testa å återkomm med fördelaren!;)

Med vänlig hälsning,
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av Thunderbo1t »

Är inte varvstoppet bränslestyrt?
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av T Landholm »

Varvstoppet sitter somsagt i bränsleboxen på lh 2.2 :(
Tommy Landholm
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: FS 300-13 Kamaxel

Inlägg av Karl V »

Pysslat ihop en mätgrunka för kamaxlar och så här ser en insugsnock ut, avgas ser likadan ut.
Början på gradskalan är bara höftad.

Bild
Skriv svar