Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 17, 2017 2:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: b230
InläggPostat: lör dec 17, 2016 1:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 23
Ort: Gävle
Hej !
är i planerna att bygga B230 sugmotor(insprut) med körbarhet ..
orginal slaglängd ,borrad öd .portad 530 topp.
frågan är vinner man något på att montera längre vevstakar i en sådan motor???
mvh
Lasse


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: lör dec 17, 2016 2:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 384
Ort: lycksele
Det finns ju flera trådar om ämnet på forumet med för och nackdelar med långa och korta vevstakar men det enkla svaret är att kör på original vevstakslängd om inte kolvarna du tänkt dig kräver annat då volvon har ganska långa redan som standard.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: mån dec 19, 2016 3:22 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20278
Ort: Tomterna/sävar
vevstaks längden är en av de mindre parametrarna man jobbar med då man trimmar en motor iallafall på lite lägre nivå.

hadde det gått så skulle jag helst haft ett mycket lägre block sen lägre kolvbults höjd samt kortare stakar i många motorer med 80mm slag. hela motorn blir mycket lättare och kolven ligger stadigare....

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: tis dec 20, 2016 12:28 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 23
Ort: Gävle
Hej !
tack då vet jag ! ingen idè med längre vevstakar med andra kolvar på ca 180 hk .
insug någon som har tips på ett bra insug eller är det kl`s som gäller..??
mvh
Lasse


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: tis dec 20, 2016 4:48 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20278
Ort: Tomterna/sävar
du måste komma med en komplett recept på motorn samt vad du ska ha den till och register för att få ett bra svar?

sen singel spläll eller 4 spjäll (IR) ?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: tis dec 20, 2016 9:29 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 23
Ort: Gävle
ok!
orginal motorn b230fb med 531 vx3 (131hk) 1992.
tänkt recept
530 topp med 46/38 ventiler (hemportad)
kam : inget bestämt än.tips tages gärna imot
singelspjäll, tänkte först köra orginal insug, men det var för dåligt flöde läste jag...
borrad öd
orginal slaglängd ,andra stakar o kolvar ev lite lättare svänghjul
med bra körbarhet och dra bra från lägre varvtal runt 170-180+hk
något jag missat?
mvh
Lasse


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: ons dec 21, 2016 10:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 384
Ort: lycksele
Satsar du bara på 180 hk skulle jag iaf inte bytt vevstakar finns många lite billigare rally och rallycross motorer som går på betydligt högre varv och effekt med original vevstakar.
Men nyborrat block är ju altid trevligt och skulle du vilja lägga mera pengar satsa på en omslipad vev med 85mm slag då blir det ännu mera vrid och lågvarvseffekt.
Då det gäller insug går det å ut 170+ med ett original men motorn stryps av det en folkrace lösning är att leta fram en topp som gått med k-jet och sätta spridarna i dom hålen och använda insuget från en k-jet motor det stryper mycket mindre men bäst är ju ett eftermarknadsinsug.
Kamaxel beror ju på pengar men ska du köra en omslipad finns ju tex Gl34 som kan köpas från jens eller gunnar lundström (den kammen jens körde först i 2150 budgetmotorn)
En sådan i en 2,5 liters med ett kl racing insug ger minst 200hk med grymt bottenvrid om du får till toppen någorlunda bra.
Annars steget snällare kam är tex enem k15 ännu snällare kam än så börjar det vara liknande volvos H kam.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: tor dec 22, 2016 9:18 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2641
Ort: Umeå
Istället för att byta ut 531an i 230fb´n du redan har så kanske ett alternativ är att titta på VOC motorerna som de med 940 kör, de har ju oftast 230fb med 531a och vx3 kam och plockar väl kring en 170hk+ ?
med chippade boxar, extraktor lite jämnade kanter i topp och insug, lite planad topp osv så kanske du slipper byta allt för mycket hårdvara för att nå målet?

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: tor dec 22, 2016 12:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 384
Ort: lycksele
Voc har inte extraktor bara grövre avgas efter grenröret tror dom kör med H kam även i 940 och i en snäll bänk ger en sådan motor 170+
Men visst är målet bara 170hk så en snäll trimkam och lite mild tillfixning av 531an och insuget så är man ju där.
Men ska man lägga pengar på nytt insug och borra Bottendelen så är det ju lika bra och satsa lite högre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: tor dec 22, 2016 12:28 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2641
Ort: Umeå
näe skrev inte att de fick ha extraktor i VOC utan att om man inte har något reglemente att följa så skadar ju inte ett extraktor och en lite filad/planad topp med fint sätesjobb.

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: tor dec 22, 2016 1:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 384
Ort: lycksele
Ja då missförstod jag lite antog att du menade att allt var voc reglementet.
Då voc får ju ha chippade/mappade boxar och topp och block får planstryckas något visst typ max 0,5mm och ventilsätet är väll fritt så var ju bara portning och extraktor som var utanför reglementet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: lör dec 31, 2016 10:37 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 23
Ort: Gävle
låter som jag får leta efter en beg marinvev med 86 i slag ..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: lör mar 25, 2017 11:52 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 23
Ort: Gävle
Hej !
tänkte bara fråga: är det svårt att få tag på vevaxel med 86mm slag typ marinvev begagnad i fint skick som passar B230 -90 o nyare ( ej omslipad B23 axel) till vettigt pris???
skall ha den i en sugmotor runt 200 hk är det tänkt
mvh
Lasse


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: lör mar 25, 2017 1:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 384
Ort: lycksele
Till vettigt pris är dom väldigt svåra att få tag på tyvär:/
Så det är enklare med en omslipad b23 vev eller såg på forumet att wuffe hade en kina tillverkad ny vev som låg helt rätt i prisklass vet dock ej något mera om dom


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: lör apr 01, 2017 12:28 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 23
Ort: Gävle
Någon som vet hur det gick med Wuffe`s Kina axlar.???


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010