Funderingar kring N/A Audi V8
Postat: tis sep 27, 2016 10:21 am
Jag sitter och småfilurar lite på vad man skulle kunna göra med motorn som kommer hamna i min C Kadett i framtiden.. Väldigt lösa tankar än så länge och tidsperspektivet till färdig motor är väl kanske 10-15 år från nu.. men jag brukar vilja spika in en linje i god tid för att sen slå till när läge ges på lämpliga delar.
Tankarna kretsar kring högvarvig motor med 400+hk, separata spjäll och underbar motorsång. Och visst finns det "färdiga" motorer som redan erbjuder detta, t ex Audi RS4/RS5 V8an. Problemet med en sådan är att jag får bygga om allt kring torpeden för att få ner motorn vilket jag inte är sugen på alls..
Anledningen till Audi sen är pga yttermåtten.
Audi hade i början av 90-talet V8 modellen i DTM, då med en 3.6 liters V8 som varvade 9500 RPM och lämnade 450hk. Detta med 81 i borr och 86.4 i slag.
Min fundering var dock om man skulle använda ett 4.2l block med 3.6l veven. Det ger då 84.5 i borr och 86.4 i slag istället för 93 som 4.2orna har. Motorn blir då på 3.85 liter. Ett annat alternativ är att hitta en 3.7 liters motor som dock är ovanlig. Den har 84.5 i borr och 82.4 i slag.
Bekymret här är att 3.6an har 88mm cylinderdelning och 4.2an har 90mm.. Jag kan inte hitta information om huruvida vevarna går kasta fram eller tillbaka... Är de någon här som av erfarenhet kan säga att en skillnad i cylinderdelning på 2mm gör det omöjligt i vilket fall som helst? För då är de ju bara att skrota den tanken och leta efter den klart mer udda 3.7an!
Nästa fundering gäller topparna. 32v topparna ska vara direkta kopior på Golf GTi 1.8 KR motorns toppar som enligt ryktena ska vara bra utgångsobjekt för portning, det finns också ganska gott om delar att tillgå dessa iform av fjädrar, ventiler etc just pga att det är kopior av KR toppen. Men alternativet finns ju även att gå på 40v toppar som ju då troligen är väldigt lika 1.8T 20v topparna. Med tanke på min ambition om högvarvig motor.. vad bör vara ett bättre utgångsobjekt här?
Tankarna kretsar kring högvarvig motor med 400+hk, separata spjäll och underbar motorsång. Och visst finns det "färdiga" motorer som redan erbjuder detta, t ex Audi RS4/RS5 V8an. Problemet med en sådan är att jag får bygga om allt kring torpeden för att få ner motorn vilket jag inte är sugen på alls..
Anledningen till Audi sen är pga yttermåtten.
Audi hade i början av 90-talet V8 modellen i DTM, då med en 3.6 liters V8 som varvade 9500 RPM och lämnade 450hk. Detta med 81 i borr och 86.4 i slag.
Min fundering var dock om man skulle använda ett 4.2l block med 3.6l veven. Det ger då 84.5 i borr och 86.4 i slag istället för 93 som 4.2orna har. Motorn blir då på 3.85 liter. Ett annat alternativ är att hitta en 3.7 liters motor som dock är ovanlig. Den har 84.5 i borr och 82.4 i slag.
Bekymret här är att 3.6an har 88mm cylinderdelning och 4.2an har 90mm.. Jag kan inte hitta information om huruvida vevarna går kasta fram eller tillbaka... Är de någon här som av erfarenhet kan säga att en skillnad i cylinderdelning på 2mm gör det omöjligt i vilket fall som helst? För då är de ju bara att skrota den tanken och leta efter den klart mer udda 3.7an!
Nästa fundering gäller topparna. 32v topparna ska vara direkta kopior på Golf GTi 1.8 KR motorns toppar som enligt ryktena ska vara bra utgångsobjekt för portning, det finns också ganska gott om delar att tillgå dessa iform av fjädrar, ventiler etc just pga att det är kopior av KR toppen. Men alternativet finns ju även att gå på 40v toppar som ju då troligen är väldigt lika 1.8T 20v topparna. Med tanke på min ambition om högvarvig motor.. vad bör vara ett bättre utgångsobjekt här?