Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 21, 2017 8:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons sep 28, 2016 8:59 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre sep 16, 2016 9:52 am
Inlägg: 22
Blir 2 x solex 40 ADDHE på en b23 nok til ca 150 hk?
Skal sitte i en båt. Tenkte kjøre 34 eller 36 mm venturi
Vil det være bedre med f.eks 2 x fajs 45?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 28, 2016 11:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 411
Ort: lycksele
Ja solexarna räcker till 150hk men det är bara fördelar med fajsarna så dom klarar högre effekt och det är mycket lättare och få tag på rätt bestyckning


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 28, 2016 7:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 555
Ort: Lapua Finland
men det är bara fördelar med fajsarna :hihi:

Alla Fajs läcker bensin, det gör inte solex och de räcker bra till 150 hk, ingen ide att byta de.

Accelerationspumpen backventil, en kula, som ska blockera bensinkanal, är för liten i en Fajs har jag märkt, jag har bytt de till större kulor från en rulllager och det har hjälpt. Alla vet inte ens att deras fajs läcker bensin till motorn, det har hänt motorhaverier här när man har startat motorn vars sylinder är fyllt på bensin, vevstakarna har knäckt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 28, 2016 9:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 411
Ort: lycksele
Givetvis är det sämre med en läckande förgasare eller en som är trasig på något sätt då spelar märket ingen roll heller...
Jag har då inte hört om problemet med att dom läcker och inte sett något problem med det själv så tror inte alla har det felet.
Däremot vet jag andra saker som strulat med dom så en genomgång innan man monterar ser jag som en självklarhet.
Men en gammal solex som kanske haft 20 ägare med olika kunskaper som skruvat i dom och kanske har dom hunnit leva i nån folkracebil och gå några tiotal tävlingar utan luftfilter bör man också gå igenom.
Men om den fungerar som det är tänkt ser jag inget negativt med dom jämfört med en solex 40 inte på en 2,3 liters motor och utbudet med munstycken och allt annat som kan behövas är ju mycket större till weber/fajs.
Men visst hade jag solexarna hemma eller redan monterade på motorn hade jag inte bytt ut dom


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 28, 2016 10:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre sep 16, 2016 9:52 am
Inlägg: 22
Det er snakk om å kjøpe noen brukte solex 40 jeg har kommet over, må selvsagt gå over/overhale dem. Kjøper jeg nye i stedet blir det 45 Fajs. Det jeg lurer mest på er om de vil gi samme effekt som 45 Fajs. Og så er jeg litt betenkt på å montere større enn 34 mm halsringer i solexene, da blir de kanskje vanskeligere å tune skikkelig. Har kjørt weber 40 IDF på en porsche motor før med 36 mm halsringer og byttet til 45 dellorto med 38 mm halsringer. Dellortoene er bedre over hele registeret. 40 IDF med 36 mm halsringer fikk jeg aldri tunet så jeg ble fornøyd (har BB lamda)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 28, 2016 11:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 165
Jarmo, jag har ett par fajs 50 som läcker genom acc munstycken. Vilken storlek på kula lägger du i? Vilken flottörnivå funkar på fajsare? Mvh Matti

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 29, 2016 4:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 555
Ort: Lapua Finland
Naturligtvis det blir mer effekt med större förgasare, du kan göra större halsringar på en 45 fajs en 40 solex men det var tal om 150 hk och om du redan har solex, ingen ide att köpa mer, det var min ide. Insprutning det ska vara om man gör rätt.

Kulan var ca 1.5-2mm större än original, eller ta den storleken som passar till kanalen up i förgasaren unden skruven. Det hjälper att "knacka kulan in" så att det gör en bra tätningsyta där nere i kanalen. Alla fajs läcker, mer eller mindre, jag har sett tillräckligt många fajs redan så jag vet det, annars de funkar suveränt men bensinförbrukning blir stor, bilen orkar inte på startlinjen och naturligtvis a/f är inte rätt efteråt om det läcker eller inte när man tunar förgasarna tex. på bänken.

..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 29, 2016 5:22 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 165
Vilken flottörnivå brukar du köra?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 29, 2016 9:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 555
Ort: Lapua Finland
Oförandrad nivå. Original 7.5 mm från locket på weber, 15 mm dellorto om jag minns rätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 29, 2016 10:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 165
12-14 på fajs då. Mätte igår. Tror 12 på weber plastflottör

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 29, 2016 6:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 130
Kan en Weber 38/38 vara ett alternativ till Fajs 45or, borde bli ungefär samma pris.
Läckande förgasare är det sista som man ha i en båt....
Min båt granne monterade på en Weber 36/36:a istället för 2x Solex 40 PAI på sin AQ145 tappade lite i topp men blev mer lättstartad och går snålare.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 29, 2016 6:41 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre sep 16, 2016 9:52 am
Inlägg: 22
På min aq145 sitter 2x44 PAI ganske sikker på at det er det som er originalt. Sitter 31 mm halsringer I dem. Vet ikke hvor mye de flöder, men tror nok solex 40 med 34 mm halsringer flöder en god del mere.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 29, 2016 6:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 130
Du har rätt det satt Solex 2x44PAI på hans AQ145 som han böt mot en Weber 36/36:a
Jo nog flödar Solex 40:a mer än PAI förgasarna du har ju ett spjäll per cylinder.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 02, 2016 12:28 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am
Inlägg: 55
Om du bytter forgassere, hva skal du ha for de gamle solex 44'ene?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 09, 2016 5:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre sep 16, 2016 9:52 am
Inlägg: 22
Skal beholde dem til den dagen jeg selger båten igjen. De er vel uansett ikke verdt så mye.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010