Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 21, 2017 6:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Insug, DCOE B230
InläggPostat: lör nov 05, 2016 9:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Inlägg: 179
Jaha, vilket DCOE insug är "bäst" i kvalite? Finns ett gäng att välja på...

Timo

http://www.timosmotor.com/motordelar/in ... er-45-50mm

ACM

http://www.acm-ab.se/insug-50-mm-budget ... 8v-/2057-0

Nån som vet så här på lördagskvällen varför de bara säljer "budget" alternativ? Vad gör dem budget? Är det typ ingen passform eller?

Misab

http://misab.se/artikel.php?kid=&sok=5-8860&id=1236

Folkraceshoppen

http://folkraceshop.se/volvo/insug-volv ... -b230-48mm

Kyrkmotorsport

AP och nåt annat insug med följande beskrivning:

Volvo B-21,23,230 Rödmotor kortare modell ca 85mm.
invändigt mått mot förgasare är 48 eller 50mm- ange i beställningen vad du vill ha.
Täcker även mot vattenkanalen i toppen
Pris 1495:-
48mm finns också, som vi vi kallar andra sortering (säljs även som prima på några ställen) för 1245:- (lite sämre passform mot förgasare men funkar bra till folkrace)

Hur skiljer sig dessa i längd? Hade förut ett AP insug och det var väl okej, grovt som fasen i gjutningen på utsidan men... Okej tror jag. Behöver nu ett nytt. Nån som har åsikt? Kommer troligen ha DCOE spjällhus till detta, vilket det nu blir. Kan tänka mg att det är små grejer som skiljer, så all input är bra input.

_________________
Henrik Eriksson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: lör nov 05, 2016 11:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 411
Ort: lycksele
Det jag vet om insugen jag sett är

Folkraceshops billiga där man får borra nya hål är det kortaste jag sett ksk en cm kortare än misab och kl racings det har grov kanal ca 45mm mot förgasare och 44 mot toppen (ofta för stort alltså) och rätt mycket gods.

Misabs korta är något längre än fr shoppens ungefär samma som kl racings det jag hade var portat så vet inte hur det var standard men iaf 42mm mot toppen (ev som en org topp innan någon filat)
En finare blankare yta på jutningen tror jag de va.

Kl racings var rätt likt misab i längd och godstjocklek men tror radien på svängen var lite anorlunda så förgasaren hamnade högre och med nån mm mer utrymme vid fördelarlocket mm.
Kanalen i insuget var 40mm hela vägen sen uppfräst med nästan 45 graders vinkel till 45mm mot förgasaren så där fick man fram med slipen.
Ser exakt ut som det ACM säljer som budget men mitt hade mindre kanal troligen samma yttre men finns bå de för 40 45 48 och 50mm förgasare tror det insuget säljs av dom flesta som säljer fajs förgasare mm.

AP,s långa är ju just långt och jag tror på korta insug när förgasare används med insprut så får man fundera på vilken insugs längd man vill ha och hur stor aria man vill ha om det är bra eller dåligt med längre.

Misab och fr shop är 2 separata insug medan dom andra sitter ihop i flänsen mot toppen
Dock är några insug rätt nya och nått ja haft ksk 15 år gammalt så det är inte säkert dom är exakt lika nu.
Jag skulle valt det billigaste som passade bra till kanal diametern på topp och spjällhus tex med 45mm spjäll känns det ju som att ett insug som är 50mm mot förgasaren är sämre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: sön nov 06, 2016 9:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Inlägg: 179
Okej, spontant utan att ha masat mig till garaget och kollat så känns det ju som Misabs korta - har så jävla ont om plats under huven, måste få ner gasarna allt som går.

Tvådelade insug - det är bara en fördel för den som tillverkar dem, eller? Mindre gjutgods och enklare. Eller, finns det en vits?

Har som sagt kört med ett AP insug tidigare och gasarna satt liksom långt isär på det, så långt att reglage armarna inte räckte... Köpte nog fan alla olika varianter som fanns men hittade inget som riktigt lirade utan en dos svets. Ska det vara så´?

Ser nu att KG har "en ny kort variant" på insug. Ska kolla med dem vad det är för nåt.

_________________
Henrik Eriksson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: sön nov 06, 2016 10:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 411
Ort: lycksele
Tror du får förlänga reglagearmen oavsett insug möjligen inte med något gammalt R-sport eller liknande
Kollade idag och längden jag skrev var lite fel misabs korta var nog bara några mm längre än folkraceshoppens Medans kl racings var en cm längre än det.
Jag föredrar ett insug som sitter ihop då känns det enklare om man ska ta lös det båda förgasarna hänger med direkt och det rör sig inte vid reglagearmarna och synkning mm men finns ju för och nackdelar med båda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: mån nov 14, 2016 11:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 165
Ulf nors? Har rätt insug.

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: lör nov 19, 2016 8:58 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 892
Ort: Eksjö
Ja jag har insug

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: ons nov 23, 2016 7:10 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Ja och dina insug är som.bästa hittills jag sätt emot en 531 topp;)

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: fre jan 20, 2017 1:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Inlägg: 179
Åå...

Gillar ju när saker är exakt och tänkte då att nu när jag ska rita upp en luftburk så är det väl inte svårare än att man frågar Jenvey om en ritning på spjällhusen och Misab hur hål bilden ser ut. Jenvey, no problem sir. Misab - "nej vi har ingen ritning på det där insuget, vi bara köper in dem, det är 40år sen vi hade ritning på den där"....

Gillar inte att det typ blir olika beroende på hur jag mäter och caddar... Nån som har hålbilden?

_________________
Henrik Eriksson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: fre jan 20, 2017 7:57 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5490
Ort: Lund
Hur ser dina insug ut Uffe?
Det jag tycker är bäst till trimning annars är Folkraceshopens.
Kort, grovt och nästan material så det räcker till en riktig portning.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: fre jan 20, 2017 10:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 411
Ort: lycksele
Hur tycker du folkraceshoppens insug fungerar på en mindre motor typ en 2150 eller en 180 hk gatmotor.
Dom jag har är iaf 44mm mot toppen och som du säger bra med gods så det är ju bra på en 230+hk motor.
Men hur mycket tappar man på en mindre motor tex med org 40mm ingång i toppen och dcoe 45er mot för ett med mindre kanal?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: sön jan 22, 2017 12:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 892
Ort: Eksjö
Bild

Så ser mitt insug ut.
40-41 mot toppen och 47-48 mot förgasaren. Finns bra med material kvar i dem för ev. portning

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: sön jan 22, 2017 9:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Inlägg: 1498
Ort: Halmstad
Wuffee vad tar du för sånt insug? Säljer du fajs ännu?

_________________
Volvo turbo projekt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: ons jan 25, 2017 4:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 892
Ort: Eksjö
850 inkl frakt.. Inga fajs för tillfället

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: fre jan 27, 2017 10:06 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5490
Ort: Lund
Med mindre portade toppar har jag använt KL:s insug.
Men de flest insugen har fel vinkel för 531 topparna och verkar vara gjorda till standardtopparna.
Är ditt insug en Fajs kopia Uffe?
Fajs ska vara en kopia på ett Kent Karlsson insug.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Insug, DCOE B230
InläggPostat: sön jan 29, 2017 1:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 892
Ort: Eksjö
Nä ingen fajs kopia.. mer material i dessa.. Kan säkert vara kopia på kentas...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010