Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 21, 2017 8:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spjällhus - size och typ
InläggPostat: sön nov 06, 2016 11:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Inlägg: 179
Sneglar på DCOE sojällhus, faktiskt de som Timos motor säljer. Verkar vara Kronenburg grejer. Anyway. Finns ju både som raka och som koniska.

Tror det är smart att köpa 48 eller 50, men det kanske blir stort? Ska sitta på en B230 (2316cc). Eller konade 48-50 kanske?

Ser dock att Jenvey också har såna här, dock inte lika bra pris som Timo. Nån med nån tanke? Håller på och bygger bort mina DCOE48 som jag sålt iväg i all hast när jag trodde jag skulle göra annat än åka med Volvo motor.

_________________
Henrik Eriksson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 07, 2016 12:11 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 411
Ort: lycksele
Kan kolla vad som står på dom från Timos men tror inte det står Kronenburg iaf.
iaf dom koniska är bara koniska första ca 5 cm in från tratt sidan och sen raka övriga biten så koningen kan man göra hemma med slipen om man vill beroende vad som passar bäst.
då det gäller storleken så beror det på vilken trimningsgrad det är på motorn i övrigt men jag skulle nog valt 50mm i dom flesta fallen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 07, 2016 4:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 165
Dom funkar bra, man kan få lägga en sträng svart fogmassa runt den fyrkantiga brickan mellan spjällen, den kan lossa vid nysningar. Spjällen kan behöva centreras innan montering... Annars funkar dom bra. Räkna med leveranstid om du ska köpa av Timo. O reklamation fick då inte jag på en trasig Tps. Raka 50r hade jag valt!

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 08, 2016 9:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8835
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag skulle valt konade 50-52.
Med insprutning behöver man inte tänka på att ha hög gashastighet genom en förgasare utan man kan koncentrera sig på att bygga en korrekt insugskanal.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 08, 2016 11:37 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 165
Svårt o hitta 52 trattar bara. 50-55 kanske vore mer praktiskt!?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 08, 2016 1:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Inlägg: 179
Unik 50mm, 10 plus moms. Det är iofs ink insug så det är fasen inte långt ifrån samma pengar. uj uj, det här blir dyrt!

_________________
Henrik Eriksson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 08, 2016 5:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8835
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Matti johansson skrev:
Svårt o hitta 52 trattar bara. 50-55 kanske vore mer praktiskt!?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


första googleträffen,, enkla att kapa till rätt längd också:
https://www.efihardware.com/products/c3 ... ity-Stacks

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 08, 2016 9:20 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
montera inte för stora spjäll om du vill ha tidigt vrid. men kan normalt sett ha lite mindre än vad man bruka ha med weber. 45-48mm räcker väldigt långt tror jag.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 08, 2016 9:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 411
Ort: lycksele
Hur blir det igentligen med att jämföra storleken på en weber ska man jämföra minsta största eller försöka ta ett snitt på arian?
En weber dco48 mot ett rakt 48mm spjällhus tex.
Båda har 48mm spjäll sen krymper webern ner vid halsring och spridare till lite under halsringens mått som minst och har man inte instickstrattar så blir det 55mm ut mot tratten och då borde snittet bli liknande i storlek men min/max skiljer mycket.
Är det viktigast och få arian rätt inne i insuget kring halsring och spjäll eller utan i tratten där pulsen ska reflekteras om man räknar bort bränslebiten som förgasaren måste klara?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 09, 2016 6:42 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Inlägg: 268
Ort: Avesta
Citera:
Unik 50mm, 10 plus moms. Det är iofs ink insug så det är fasen inte långt ifrån samma pengar. uj uj, det här blir dyrt!


Jag har ett UNIK 50mm till B230 som du kan få köpa för 8 inkl. moms. Oanvänt och orört.

Mvh
Micke Jons

_________________
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010