B230f insug

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Rasmus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:28 am

B230f insug

Inlägg av Rasmus »

När börjar f-insuget att strypa effekten på en sugmotor?
Skulle man tjäna något på att snygga till det på en lätt trimmad 140-150hk motor?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230f insug

Inlägg av »

Insuget stryper rätt fort effekten och en hyfsad topp tappar mycket flöde med insuget monterat så det blir garanterat inte sämre om man fixar till det.
Sen om det gör nån jätteskillnad på en 140hk motor vet ja inte men skulle effektmålet va 180 hk så skulle det säkerligen märkas av.
Rasmus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:28 am

Re: B230f insug

Inlägg av Rasmus »

Tänker ungefär som du men skulle vara intressant om någon faktiskt testat skillnaden på ett orört insug och ett portat på en motor på runt 150hk.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: B230f insug

Inlägg av dahla »

Någon kanske har roat sig med att flöda orginalinsug?
Patrik Dahlström
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: B230f insug

Inlägg av aliwin »

190cfm har jag för mig var gränsen på orginalinsug
Volvo turbo projekt!
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230f insug

Inlägg av »

Stefan som har folkraceshop skrev 197cfm på deras forum men vet ej vem som flödade och hur det gjordes.
En solex phh40 monterad direkt på bänkens plenum med 32mm halsring flödar lite över 205cfm iaf så det borde ju kunna stämma att org insuget är lite sämre.
På en 195cfm 530 topp tappar man iaf över 30cfm med ett F insug monterat med en weber 45 ca 13-14cfm om den har 40mm halsring och bra insug.
Skriv svar