Sida 1 av 1

Val av kamaxel trimmad b20

Postat: mån dec 05, 2016 6:51 pm
av rasmus jonsson
Hej! håller på att bygga en trimmad b20 motor men har fastnat kring vilken kamaxel man bör ha i motorn för bäst effekt/vrid samt kunna ha en stadig tomgång uppskattar alla svar! /rasmus

Setup:

b20 borrad till 92.5mm

b20 E toppen plannad 2mm samt uppborrade insugs kanaler och MIRA frästa ventiler

Weber 2x45 förgasare

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Postat: mån dec 05, 2016 6:52 pm
av Oskar Johansson
Hej! Vad ska du använda bilen till?

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Postat: mån dec 05, 2016 8:05 pm
av rasmus jonsson
bilen är tänkt som en vassare gatbil men ska samtidigt kunna åka på crusingar eller liknande

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Postat: mån dec 05, 2016 9:14 pm
av Thunderbo1t
Vad är stadig tomgång för dig?
Med dubbla 45 DCOE kan du stå på tomgång hur länge som helst med en tokvass kamaxel om det är rätt justerat och i övrigt rätt gjort.
Du bör även tänka på att ha tillräckligt hög kompression för kamaxeln och en vettig tändkurva, annars blir den trög och svag speciellt på låga varv.
Den som säljer kamaxeln bör kunna säga vad som behövs.

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Postat: tis dec 06, 2016 10:44 am
av rasmus jonsson
Nee så länge man har en normal tomgång så är jag nöjd men har ju varit mycket snack om att tex r kammen är svår att få tomgång på så vill ju ha en kam som är hyfsat enkel att ställa tomgång på

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Postat: tis dec 06, 2016 3:16 pm
av Thunderbo1t
Lite av finessen med ett gasspjäll per cylinder är att det går att få "fin" gång med vassa kamaxlar på tomgång/lågvarv, så t.ex en R-kam är inget problem alls om du har lämplig tändkurva och 2xDCOE.

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Postat: tis dec 06, 2016 4:30 pm
av Jonas Enderlein
Det går att köra med R kam, men jag hade valt en H3 kam.
Jonas E

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Postat: tis dec 06, 2016 8:05 pm
av Jens Gustavsson
Thunderbo1t skrev:Vad är stadig tomgång för dig?
Med dubbla 45 DCOE kan du stå på tomgång hur länge som helst med en tokvass kamaxel om det är rätt justerat och i övrigt rätt gjort.
Du bör även tänka på att ha tillräckligt hög kompression för kamaxeln och en vettig tändkurva, annars blir den trög och svag speciellt på låga varv.
Den som säljer kamaxeln bör kunna säga vad som behövs.
håller med här! har man bara koll på tändning och lamda samt synkning mm så blir den alltid bra.

det fins 100 gånger bättre kamaxlar i dag än R kam eller H3 i dag 2016 :thumbright:

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Postat: tor dec 08, 2016 12:03 pm
av S Iwarson
Rasmus:

Rent effektmässigt är inte H3 så hemskt dålig även om den lyfter lite moderat, men annars är nog BOA och NH-kammarna bland det bästa ur den gamla stammen kamaxlar.
Problemet med en del av de äldre kammarna är att de har ganska flacka ramper och måste ges mycket duration för att generera hygglig toppeffekt, därmed förloras botten/mellanregister, den effektiva arean blir mindre kort sagt.

En lista där du kan jämföra lite värden: http://1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html

Titta speciellt på duration vid 0.05 tums lyft

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Postat: tor dec 08, 2016 3:46 pm
av Erland Cox
Ändå har jag ännu inte provat en B20 kam som ger mer effekt än H3.
De nyare gör det inte.

Erland

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Postat: sön maj 16, 2021 11:19 am
av Dysa
Erland Cox skrev: tor dec 08, 2016 3:46 pm Ändå har jag ännu inte provat en B20 kam som ger mer effekt än H3.
De nyare gör det inte.

Erland
Gjelder det også B 20 på 2,4L

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Postat: tis maj 18, 2021 11:28 am
av Jens Gustavsson
de nyare kamaxlarna samma klass ger 12-15hk mer här iallafall. har hänt mycket där hela tiden och hålbarheten är nu också mycket jobbat med. mvh jens

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Postat: ons maj 19, 2021 10:06 pm
av Dysa
Har du nogon kam du vil rekomendera? er lite i villrede her ang val av kam, sitter KG 5 nu..den er skadat etter lyftar ras..