Val av kamaxel trimmad b20

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
rasmus jonsson
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån dec 05, 2016 6:43 pm

Val av kamaxel trimmad b20

Inlägg av rasmus jonsson »

Hej! håller på att bygga en trimmad b20 motor men har fastnat kring vilken kamaxel man bör ha i motorn för bäst effekt/vrid samt kunna ha en stadig tomgång uppskattar alla svar! /rasmus

Setup:

b20 borrad till 92.5mm

b20 E toppen plannad 2mm samt uppborrade insugs kanaler och MIRA frästa ventiler

Weber 2x45 förgasare
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Inlägg av Oskar Johansson »

Hej! Vad ska du använda bilen till?
rasmus jonsson
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån dec 05, 2016 6:43 pm

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Inlägg av rasmus jonsson »

bilen är tänkt som en vassare gatbil men ska samtidigt kunna åka på crusingar eller liknande
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Inlägg av Thunderbo1t »

Vad är stadig tomgång för dig?
Med dubbla 45 DCOE kan du stå på tomgång hur länge som helst med en tokvass kamaxel om det är rätt justerat och i övrigt rätt gjort.
Du bör även tänka på att ha tillräckligt hög kompression för kamaxeln och en vettig tändkurva, annars blir den trög och svag speciellt på låga varv.
Den som säljer kamaxeln bör kunna säga vad som behövs.
rasmus jonsson
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån dec 05, 2016 6:43 pm

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Inlägg av rasmus jonsson »

Nee så länge man har en normal tomgång så är jag nöjd men har ju varit mycket snack om att tex r kammen är svår att få tomgång på så vill ju ha en kam som är hyfsat enkel att ställa tomgång på
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Inlägg av Thunderbo1t »

Lite av finessen med ett gasspjäll per cylinder är att det går att få "fin" gång med vassa kamaxlar på tomgång/lågvarv, så t.ex en R-kam är inget problem alls om du har lämplig tändkurva och 2xDCOE.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Inlägg av Jonas Enderlein »

Det går att köra med R kam, men jag hade valt en H3 kam.
Jonas E
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Inlägg av Jens Gustavsson »

Thunderbo1t skrev:Vad är stadig tomgång för dig?
Med dubbla 45 DCOE kan du stå på tomgång hur länge som helst med en tokvass kamaxel om det är rätt justerat och i övrigt rätt gjort.
Du bör även tänka på att ha tillräckligt hög kompression för kamaxeln och en vettig tändkurva, annars blir den trög och svag speciellt på låga varv.
Den som säljer kamaxeln bör kunna säga vad som behövs.
håller med här! har man bara koll på tändning och lamda samt synkning mm så blir den alltid bra.

det fins 100 gånger bättre kamaxlar i dag än R kam eller H3 i dag 2016 :thumbright:
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Inlägg av S Iwarson »

Rasmus:

Rent effektmässigt är inte H3 så hemskt dålig även om den lyfter lite moderat, men annars är nog BOA och NH-kammarna bland det bästa ur den gamla stammen kamaxlar.
Problemet med en del av de äldre kammarna är att de har ganska flacka ramper och måste ges mycket duration för att generera hygglig toppeffekt, därmed förloras botten/mellanregister, den effektiva arean blir mindre kort sagt.

En lista där du kan jämföra lite värden: http://1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html

Titta speciellt på duration vid 0.05 tums lyft
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Inlägg av Erland Cox »

Ändå har jag ännu inte provat en B20 kam som ger mer effekt än H3.
De nyare gör det inte.

Erland
Dysa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 14, 2021 8:13 pm

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Inlägg av Dysa »

Erland Cox skrev: tor dec 08, 2016 3:46 pm Ändå har jag ännu inte provat en B20 kam som ger mer effekt än H3.
De nyare gör det inte.

Erland
Gjelder det også B 20 på 2,4L
Plattan i mattan :hey:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Inlägg av Jens Gustavsson »

de nyare kamaxlarna samma klass ger 12-15hk mer här iallafall. har hänt mycket där hela tiden och hålbarheten är nu också mycket jobbat med. mvh jens
Dysa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 14, 2021 8:13 pm

Re: Val av kamaxel trimmad b20

Inlägg av Dysa »

Har du nogon kam du vil rekomendera? er lite i villrede her ang val av kam, sitter KG 5 nu..den er skadat etter lyftar ras..
Plattan i mattan :hey:
Skriv svar