Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 24, 2017 5:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Val av kamaxel trimmad b20
InläggPostat: mån dec 05, 2016 6:51 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2016 6:43 pm
Inlägg: 3
Hej! håller på att bygga en trimmad b20 motor men har fastnat kring vilken kamaxel man bör ha i motorn för bäst effekt/vrid samt kunna ha en stadig tomgång uppskattar alla svar! /rasmus

Setup:

b20 borrad till 92.5mm

b20 E toppen plannad 2mm samt uppborrade insugs kanaler och MIRA frästa ventiler

Weber 2x45 förgasare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 05, 2016 6:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 388
Ort: Växjö
Hej! Vad ska du använda bilen till?

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 05, 2016 8:05 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2016 6:43 pm
Inlägg: 3
bilen är tänkt som en vassare gatbil men ska samtidigt kunna åka på crusingar eller liknande


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 05, 2016 9:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 498
Ort: Ljusdal
Vad är stadig tomgång för dig?
Med dubbla 45 DCOE kan du stå på tomgång hur länge som helst med en tokvass kamaxel om det är rätt justerat och i övrigt rätt gjort.
Du bör även tänka på att ha tillräckligt hög kompression för kamaxeln och en vettig tändkurva, annars blir den trög och svag speciellt på låga varv.
Den som säljer kamaxeln bör kunna säga vad som behövs.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 06, 2016 10:44 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2016 6:43 pm
Inlägg: 3
Nee så länge man har en normal tomgång så är jag nöjd men har ju varit mycket snack om att tex r kammen är svår att få tomgång på så vill ju ha en kam som är hyfsat enkel att ställa tomgång på


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 06, 2016 3:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 498
Ort: Ljusdal
Lite av finessen med ett gasspjäll per cylinder är att det går att få "fin" gång med vassa kamaxlar på tomgång/lågvarv, så t.ex en R-kam är inget problem alls om du har lämplig tändkurva och 2xDCOE.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 06, 2016 4:30 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 78
Det går att köra med R kam, men jag hade valt en H3 kam.
Jonas E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 06, 2016 8:05 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
Thunderbo1t skrev:
Vad är stadig tomgång för dig?
Med dubbla 45 DCOE kan du stå på tomgång hur länge som helst med en tokvass kamaxel om det är rätt justerat och i övrigt rätt gjort.
Du bör även tänka på att ha tillräckligt hög kompression för kamaxeln och en vettig tändkurva, annars blir den trög och svag speciellt på låga varv.
Den som säljer kamaxeln bör kunna säga vad som behövs.


håller med här! har man bara koll på tändning och lamda samt synkning mm så blir den alltid bra.

det fins 100 gånger bättre kamaxlar i dag än R kam eller H3 i dag 2016 :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 08, 2016 12:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Inlägg: 180
Ort: Björklinge
Rasmus:

Rent effektmässigt är inte H3 så hemskt dålig även om den lyfter lite moderat, men annars är nog BOA och NH-kammarna bland det bästa ur den gamla stammen kamaxlar.
Problemet med en del av de äldre kammarna är att de har ganska flacka ramper och måste ges mycket duration för att generera hygglig toppeffekt, därmed förloras botten/mellanregister, den effektiva arean blir mindre kort sagt.

En lista där du kan jämföra lite värden: http://1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html

Titta speciellt på duration vid 0.05 tums lyft


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 08, 2016 3:46 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Ändå har jag ännu inte provat en B20 kam som ger mer effekt än H3.
De nyare gör det inte.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010