volvo isbil mikuni 40

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
svenssons_motor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: ons sep 29, 2010 11:39 am
Ort: Filipstad

volvo isbil mikuni 40

Inlägg av svenssons_motor »

Tips sökes för att få fart på mikuni fallförgasare. B230 portad 530 topp planad 2,5mm extraktor och 2,5 tumsrör, 40mm förgasare. Kyrk 123kam ställbart drev. Filterking regulator bränsletryck ställt på 0,25 bar. Har limmat igen ena hålet i trottlarna, borrat huvudmunstyckena från 1,3 till 2mm borrat lågfart från 0,3 till 0,5 mm. Går ganska bra men misständer på fullgas när man kommer upp i varv. Har den på bromsbänk och har kommit upp i 147 häst. Ska jag fortsätta att borra upp huvudmunstyckena eller finns det flera knep att få dom bättre inställda? Kammen står som den ska ställd med indikatorklocka. Tändningen står där som den går som bäst har inte kollat grader.

Bild
Senast redigerad av svenssons_motor den ons jan 14, 2015 6:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jimmy

Äen bonn så äen
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av Amazonic »

Bredbandslambda?
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
svenssons_motor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: ons sep 29, 2010 11:39 am
Ort: Filipstad

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av svenssons_motor »

Nej tyvär :(
Jimmy

Äen bonn så äen
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av Karl V »

Testa utan huvudmunstyckena i! Låter bäng men våran bil gick rätt bra utan med våra keihin 42 mm CV förgasare.
Tanken är egentligen att kolla så att nålventilerna är tillräckligt stora så de inte stryper flödet av bensin så helst ska motorn gå alldeles för fett när du tar bort huvudmunstyckena. Du borde dock kunna märka om bilen går bättre på varv.

Du kan ju också testa att läsa stiften om du varvar upp motorn och där den missar och ligger där en stund, sen klipper du tändningen och skruvar ut ett par stift för att kolla färgen på dem.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av NikkO »

Gör som karl skrev, ta ur huvudmunstyckena och sätt nålarna i det lägsta läget (clipset högst upp på nålen)

Då ska den inte gå nå bra över ca 2/3 gas till fullgas. Går den ändå bra så är antigen nålmunstycket för litet eller main air jet (den sitter under tratten kl 6 så att säga)

Det enklaste är att sätta i mindre Main Air Jet, eller att trycka in en kardel från en kopparkabel i varje munstycke för att simulera ett mindre munstycke.


Varför så långa trattar?

Varför har du limmat igen ena hålet på trotteln?

Om du inte vet vart tändningen står så kan du börja kolla det.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av The »

Fungerar de som de ska. Med så mycket lutning?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av NikkO »

Monterade på en yamaha R1a är dom monterade i stort sett vertikalt, man får bara justera om flottörnivån när man rätar upp dom lite.

Bild
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
svenssons_motor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: ons sep 29, 2010 11:39 am
Ort: Filipstad

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av svenssons_motor »

idag har jag pillat lite på bilen, först ställde jag ner bränsletrycket till 0,13 bar och tog bort filtrena, ingen skillnad... provade att ta bort trattarna och nu hände det grejer, 189 häst :lol: att trattarna gjorde så stor skillnad det kunde jag aldrig ana! provade sen helt utan huvudmunstycken en sväng men då misstände den på fullgas vid ca 3000-4000 varv, över det så varvade han ur. så munstyckena åkte i igen illa kvickt. kvar nu är att finjustera tändning och kam så kanske man når 200 :)

http://youtu.be/-8tSFYVUHew
Senast redigerad av svenssons_motor den ons jan 14, 2015 7:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jimmy

Äen bonn så äen
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av Erland Cox »

Kan trattarna störa insläppen till munstyckena i förgasaröppningen?
Hur lång totallängd har du med och utan från ventilen?
Körde du med luftfilter båda gångerna? Kanske är filtren som stryper?

Erland
svenssons_motor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: ons sep 29, 2010 11:39 am
Ort: Filipstad

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av svenssons_motor »

Trattarna stryper inte nånting, dom har samma innerdiameter som förgasarna.
mätte med tumstock nu, 28 cm utan trattar och 41 med. Inte några exakta mått men ett ungefär iallafall. Tog till lite längre trattar i början nu och tänkte kapa dom efter behov.
körde både med och utan filter när jag hade trattarna på men det var samma effektresultat, tog sedan bort trattarna och vipps så var det 44 häst mer :) har inte provat med filter utan trattar nu..
Jimmy

Äen bonn så äen
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av NikkO »

Har du gjort som jag skrev, annars är det ju dumt o be om hjälp o sen strunta i hjälpen du får.

Att den missade vid 3-4000 rpm med gick bra över det utan huvudmunstycke, ja då är något galet. Misstänker att du inte hade du släppt ner nålarna max?
Utan huvudmunstycke ska INTE motorn gå på fullgas, gör den det är något väldigt fel i bestyckningen.


Varför har du limmat igen ena hålet i trotteln? Detta kan ha o göra med misständningarna runt 3-4000 rpm, har för mig att min motor va dum vid detta varvtal men jag fick nästan bort det tillslut. Du kanske måste borra upp en hålet till halva diametern t.ex.

Korta ner trattarna till runt 30mm så kommer det garanterat funka bättre.


För att veta vad som strular måste du vara metodisk och göra 1 ändring och prova, ändra igen och prova.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
svenssons_motor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: ons sep 29, 2010 11:39 am
Ort: Filipstad

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av svenssons_motor »

Sorry bommade helt detdär med att nålarna skulle ner, gjorde som du sa nu, ner med nålarna och ur med munstyckena.
har kortat trattarna till 55mm nu.
körde först med trattat och filter blev 135 kw på hjulen
tog bort filter 137 kw
Tog även bort trattarna 130kw
på med filter och trattat 137 kw
räknar man om till hästkrafter och räknar på 15% bortfall i drivlinan hamnar jag på 214 hästkrafter i motorn

tycker bilen går bra över hela registret inga misständningar nånstans startat lätt utan choke och går bra på tomgång
Har inte provat att lägga igen luftmunstyckena än finns inte så mycket tid över som jag skulle behöva,
Hålen har jag limmat för jag läste nånstans om en som kört med sånnahär förgasare gjort det och den motorn fick bättre gassvar, det vill man ju ha tänkte jag när medans jag kletade hålen fulla med lim,

men altså 214 häst :shock: börjar bli rätt nöjd :lol:
Jimmy

Äen bonn så äen
svenssons_motor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: ons sep 29, 2010 11:39 am
Ort: Filipstad

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av svenssons_motor »

Bild

Jag skulle säga att den går lite snålt, satte i helt nya stift körde lite och så såg dom ut såhär,
Vad säger ni som kan tyda stift?

Höll fullgas det sista nu och stängde hastigt av motorn när jag kom upp mot 7000 varv
Jimmy

Äen bonn så äen
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av fugazi »

Köp en lambdamätere!!!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: volvo isbil mikuni 40

Inlägg av Jarmo Y »

Jag har haft flera B230 bilar, 530 topp, 45 dubblas i min bänk som ligger i samma nivå, 184-186 hk på hjulet, i min bänk det blir 198-201 hk på motorn efter frirullning. En lagom trimmad bruksmotor stoppar där varje gång, ventilstorlek har ingen betydelse, har varit 44-46/35-38.

Jag har 38 mikunis från en motorcykel som jag ska också prova på nån motor, de funkar alltid fint på en bilmotor.
Skriv svar