Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 13, 2017 5:56 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 7:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Inlägg: 1499
Ort: Halmstad
Han säljer dem för fullt, dock är de inte gjorda för varv över 6000

_________________
Volvo turbo projekt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 9:44 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 27
Ort: Gävle
Har han någon hemsida ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 10:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Inlägg: 1499
Ort: Halmstad
viewtopic.php?f=9&t=93614

Där kan du kontakta honom, han har ett nr där:)

_________________
Volvo turbo projekt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 11:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1320
aliwin skrev:
dock är de inte gjorda för varv över 6000


Utveckla gärna!

Såhär skriver wuffee om de gjutna vevarna: "Den gjutna är specad till 6500.. Den gjutna ska kanske inte åka på en driftingbil med varvstopp på 8000rpm.. Men överlag ska den hålla fint.."

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 12:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Inlägg: 1499
Ort: Halmstad
Han rekommenderade inte den till min gatbil som kommer varva upp till 8000 i alla fall, köpt grejer av han innan så

_________________
Volvo turbo projekt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 2:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1320
aliwin skrev:
Han rekommenderade inte den till min gatbil som kommer varva upp till 8000 i alla fall, köpt grejer av han innan så


Jomen varifrån har du fått att de inte är gjorda att varva över 6000 med? Har han sagt det eller?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 2:52 pm 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 102
Jag kan flika in med att i rally så kan man höra om en 940 Gr-h kör med marinveven, den varvar upp till ca 6500vpm sen går det trögare.
Den tidiga veven varvar upp till 6500vpm sen blev det vibrationer, den varvar 8000vpm men det vibrerar mycket, å är inte rapp över 6500.
/ Jonas E


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 6:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 427
Ort: lycksele
Gäller det bara den äldre veven med mindre ramlager Jonas eller även den nyare?
Har iaf läst om flera på forumet som varvat dom nyare 8-9000 utan konstiga lagerslitage.
Antar iaf att det bör flexa så pass att lagren tar skada om man kan höra på motorn att den tappar.

Kör man på gatan med någon originalbetonad utväxling blir det ju inte så långa stunder man varvar över 6500 även med skapligt vass sugmotor bara man kan växla så till det mesta borde den ju fungera.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 6:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Inlägg: 1499
Ort: Halmstad
Ja han sa till mig att inte köra med den i min motor, annars har han fin billet vev.

_________________
Volvo turbo projekt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: sön apr 02, 2017 8:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1320
aliwin skrev:
Ja han sa till mig att inte köra med den i min motor, annars har han fin billet vev.


Nu är det ju lite skillnad på 6000 och 8000 varv.

Du gör ju inte direkt reklam för honom när du säger att vevarna inte är gjorda för varv över 6000 så det vore fint om du åtminstone kunde backa upp det.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: mån apr 03, 2017 8:50 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8898
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Han skriver det ju själv(dock 6500rpm): viewtopic.php?f=9&t=93614

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: mån apr 03, 2017 11:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1320
Kadett4wd skrev:
Han skriver det ju själv(dock 6500rpm): viewtopic.php?f=9&t=93614


Det är en viss skillnad på 6000 och 6500 varv, och som du läste högre upp så citerade jag wuffee redan.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: mån apr 03, 2017 3:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8898
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja det är ju härifrån och till månen..... :doh:

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: mån apr 03, 2017 4:08 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 27
Ort: Gävle
blir lite skeptisk till gjutna vevaxlarna nu .törs man sätt i en sådan i en sugmotor runt ca 200 hk ???
tänk om man missar an växel och övervarvar och skjuter veven..???
obs ! har dåligt med kunskap om detta, men orginal veven är ju gjuten är kina veven sämre än den ?
mvh
Lasse


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: mån apr 03, 2017 9:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 427
Ort: lycksele
Att den är spexad till 6500 bör inte göra att den flyger av vid nån enstaka övervarvning en volvo originalvev är väll för något liknande igentligen rödmarkeringen och varvstopp är ju vid 6000 standard.
Sen en 200hk sugmotor på 2,5 liter behöver inte varva så mycket toppeffekt vid 6000 eller lite över och maxvarv på 6500-6800 nån stanns med bra botten är inga problem och en sådan borde hålla mycket stryk
Kvalitén är ju troligen inte bättre än på en standard b230 vev men dom är ju i stort sett aldrig några problem med heller så är den i närheten av samma så bör den hålla bra och länge.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010