Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 17, 2017 12:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: mån apr 03, 2017 10:13 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 24
Ort: Gävle
tusen tack för hjälpen :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: mån apr 03, 2017 10:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1279
Kadett4wd skrev:
ja det är ju härifrån och till månen..... :doh:


Med tanke på när du skrev så missade du tunnelbanan idag... :doh:

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: tis apr 04, 2017 3:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8831
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Det gör inget för tv'n var tung och det regnade.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: ons apr 05, 2017 10:17 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 88
CÅ skrev:
Gäller det bara den äldre veven med mindre ramlager Jonas eller även den nyare?
Har iaf läst om flera på forumet som varvat dom nyare 8-9000 utan konstiga lagerslitage.
Antar iaf att det bör flexa så pass att lagren tar skada om man kan höra på motorn att den tappar.

Kör man på gatan med någon originalbetonad utväxling blir det ju inte så långa stunder man varvar över 6500 även med skapligt vass sugmotor bara man kan växla så till det mesta borde den ju fungera.




Det gäller även den nyare veven, men den klenare veven är värst. Den håller till en sugmotor men den är inte rapp. Ska du köra på gatan så är nog Wuffes gjutna vev bra, men vill du ha en rapp motor som varvar 8000varv då hade jag köpt hans billetvev istället.
/Jonas E


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: fre apr 21, 2017 1:48 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5488
Ort: Lund
Gjutna vevar är mycket stummare och vrider sig mindre än smidda.
Det är därför maskiner är gjorda i gjutjärn så att man undviker vibrationer.
Fräsar svarvar och dylikt.
Men gjutjärn är sprödare också så det är viktigt att vevarna är utan brottanvisningar.
Har nån av er sett en 230 vev som gått av utan att nåt annat hände först?
Jag har inte ens sett en som gått av.
Marinvevarna är smidda.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: fre apr 21, 2017 2:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 165
Vi kör stdvev i Johans 2,3 evo!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: sön maj 07, 2017 12:56 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 21, 2015 6:09 pm
Inlägg: 24
Ort: Gävle
då är det gjuten vev man ska ha tydligen..
billet och smidd är väl samma sak ???


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: sön maj 07, 2017 1:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4487
Ort: Boden
Billet och smidd är väl inte nödvändigtvis samma sak

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: sön maj 07, 2017 4:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 409
Ort: lycksele
I en gatmotor som tråden handlade om spelar det ingen roll köp det första du hittar som passar ekonomin som Erland skrev är det mycket sällan en vevaxel går av och dom som gjort det har oftast fått någon skada innan.
Undantaget verkar ju kunna vara slipstrokade b23 vevaxlar som varvas hårt längre stunder och ksk levt ett hårt liv innan dom slipades om.
Men även en sådan ska inte vara några problem i en gatmotor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: mån maj 08, 2017 2:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 516
Ort: Ljusdal
Billet och smidd är väl aldrig samma sak?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: b230
InläggPostat: tis jul 11, 2017 9:09 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 165
Nix. Ballen är fräst/slipad ur att stycke bra material. Smidd är komprimerat material som formas i smidningsprocessen sedan slipas i ytorna. Std på billet crank. Och forged crank eller färgning crank på tuben

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010