Avgasdimension går dividera i oändlighet.. även om man tar Lackes råd om 3" med 100 graders nockvinkel tror jag till fullo att de går få ett avgasystem som flödar tillräckligt bra med 2,5" från collektorn och en bit bak sen 2" från före bakaxeln och ut på en 2.4 liters maskin. Inte lika lätt som att gå på grövre grejer men..

Av vad jag läst mig till så är spikraka rör, motsägelsefullt nog, inte att föredra ur flödessynpunkt när de gäller avgassystem. I vart fall inte på V-motorer som har lite ojämna pulser men kan kanske stämma på en 4 cyl med. Lätta böjar och korta raka sträckor ska tydligen generera bättre flöde då "luften" gillar att svänga. Med ett rakt rör får du resonans och resonansen hejdar flödet.
För att få ner ljudet är mindre dimension på rören helt klart att föredra, men en stor portion av de "oljud" en bil gör kommer också från insuget. En luftfilter box kan fort dräpa ett par dB utan andra ändringar! Så har du webrar eller spjäll utan burk/plenum kan du ha en del av problemet där redan.
Men de går få ner ljudet ändå om man bara orkar labba med det. Denna:
https://vimeo.com/19372585Har inga ljuddämpare alls och lämnar ~96dB vid ljudmätning när han inte har katalysatorn inkopplad. V6a, 3-1 sen ihop till ett 3" rör. Vacumventil som skickar genom eller runt katalysatorn och ett 1/4 vågs resonator rör om jag minns rätt. Hittar ingen bild på det nu..
Beror till största del på hur mycke tid man orkar lägga

Klart enklast är att köpa kvalitets dämpare och gå ner en aning i dimension