Funderingar kring N/A Audi V8

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Funderingar kring N/A Audi V8

Inlägg av Cassius »

Jag sitter och småfilurar lite på vad man skulle kunna göra med motorn som kommer hamna i min C Kadett i framtiden.. Väldigt lösa tankar än så länge och tidsperspektivet till färdig motor är väl kanske 10-15 år från nu.. men jag brukar vilja spika in en linje i god tid för att sen slå till när läge ges på lämpliga delar.

Tankarna kretsar kring högvarvig motor med 400+hk, separata spjäll och underbar motorsång. Och visst finns det "färdiga" motorer som redan erbjuder detta, t ex Audi RS4/RS5 V8an. Problemet med en sådan är att jag får bygga om allt kring torpeden för att få ner motorn vilket jag inte är sugen på alls..

Anledningen till Audi sen är pga yttermåtten.

Audi hade i början av 90-talet V8 modellen i DTM, då med en 3.6 liters V8 som varvade 9500 RPM och lämnade 450hk. Detta med 81 i borr och 86.4 i slag.

Min fundering var dock om man skulle använda ett 4.2l block med 3.6l veven. Det ger då 84.5 i borr och 86.4 i slag istället för 93 som 4.2orna har. Motorn blir då på 3.85 liter. Ett annat alternativ är att hitta en 3.7 liters motor som dock är ovanlig. Den har 84.5 i borr och 82.4 i slag.

Bekymret här är att 3.6an har 88mm cylinderdelning och 4.2an har 90mm.. Jag kan inte hitta information om huruvida vevarna går kasta fram eller tillbaka... Är de någon här som av erfarenhet kan säga att en skillnad i cylinderdelning på 2mm gör det omöjligt i vilket fall som helst? För då är de ju bara att skrota den tanken och leta efter den klart mer udda 3.7an!

Nästa fundering gäller topparna. 32v topparna ska vara direkta kopior på Golf GTi 1.8 KR motorns toppar som enligt ryktena ska vara bra utgångsobjekt för portning, det finns också ganska gott om delar att tillgå dessa iform av fjädrar, ventiler etc just pga att det är kopior av KR toppen. Men alternativet finns ju även att gå på 40v toppar som ju då troligen är väldigt lika 1.8T 20v topparna. Med tanke på min ambition om högvarvig motor.. vad bör vara ett bättre utgångsobjekt här?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Funderingar kring N/A Audi V8

Inlägg av Kadett4wd »

Nothing beats cubic inches ;)
Mappade mercan, fick över 70Nm nere vid 2500-3500rpm.
Det kapade flera tiondelar 0-100, det är som jag säger: en död motor på lågvarv har det kämpigt att ta sig upp till höga varven där den funkar...
Tjänade även massa slutfart på 402m trots jag bara är 'där nere' på de varven en kortare stund på ettans växel.

Så,, med det sagt... gör motorn så stor du kan ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Funderingar kring N/A Audi V8

Inlägg av Cassius »

0-100 är dock kanske inte målet med den bilen eller motorn.... :) Snarare att med hjälp av skrikandet från motorn kunna drömma sig in i en värld som racinförare. Oj va de lät flummigt men.. jaja :)

Jag kommer ha en volvo axel till detta och en getrag 265. Så alternativen att gå på den tätstegade 265an och lägre bakaxel utväxling finns ju nära till hands om motorn skulle bli för svag i botten med ;)

Hursom snubblade jag över en 3.7 vev för 800:- som jag sen kan stoppa i valfritt 4.2 block! Vilket slår bort frågetecknen om bottendel.

Frågan nu är snarare om 4 eller 5 ventilsteknik är vägen att gå.. jag lutar nog åt 4 pga mindre antal delar inblandade.. men flödesmässigt har jag inte erfarenheten till att kunna säga vad som är de bästa utgångsmaterialet...
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Funderingar kring N/A Audi V8

Inlägg av Cassius »

Undrar fortfarande lite gällande 4 eller 5 ventils teknik.. 4 ventilers så blir de mindre pinaler som kan strula, samt färre saker att köpa nytt och byta ut. Samtidigt kanske de topparna flödar så pass mycke bättre att de är värt den mödan ändå?

Nån som har erfarenhet av VAG 16v vs 20v toppar?

Målet är som sagt inte maximal effekt utan en motor med en karaktär som jag vill ha. Effekten kommer räcka till även om de "bara" blir 300hk!
Som referens kan jag nämna att 3.7l 32v motorn lämnade 230hk, 3.7l 40v motorn fanns med 260 resp 280hk. I min värld bör en "std" 4.2l 340hk motor med 3.7l veven kunna ge en 280hk (räknar man bara litereffekt rakt av blir det 300hk). Med spjäll, kammar och grenrör kanske man landar på 320-360hk vilket räcker gott och väl i en lätt gammal Kadett :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Funderingar kring N/A Audi V8

Inlägg av The »

Finns det några egentliga fördelar med 5v?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Funderingar kring N/A Audi V8

Inlägg av Cassius »

De är de jag funderar över... :) Jag har för mig att den totala ventilarean blir större, men frågan är om de ger så stor skillnad i slutänden ändå när en portning är gjord..
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Funderingar kring N/A Audi V8

Inlägg av Kadett4wd »

Är inte helt 100% på detta.
Men de har en plan på hur luften ska fylla cylindern då den dras in.
de yttre ventilerna har lite swirl i sin tumblerörelse.
Det blir då ett 'tomrum' baktill i mitten som den mittre ventilen hjälper till att fylla.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Funderingar kring N/A Audi V8

Inlägg av Cassius »

Av vad jag hittat när de kommer till 4 cylindriga motorer som trimmas en hel del oftare i NA form än V8orna så ska de finnas 2 huvudgrupper av 5v toppar. En stor ports och en liten ports.
Den större (som satt i tidiga 1.8T 20v) ska tydligen flöda 236cfm vid 28" och 0,450" lyft.

Av vad jag hittat ang. V8 toppar så är de i princip noll.. har hittat någon 32v siffra som inte anger varken vattenpelare eller lyft och den säger då 200cfm ca på en 4.2a och 190cfm cirka på en 3.6a (gamla V8 quattron). Ut på 3.6an säger samma källa 145cfm.

Jag ska ärligt säga att jag inte kan någonting alls om CFM siffror! Dock påstås den "storportade" 20v toppen flöda lika bra som en hyffsat portad 16v KR topp, sant eller falsk vet jag inte :) Dessa "storportare" får dom sen ut 250-260cfm ur vid 28" vatten och 0.450 i lyft (11.25mm)

Dock ska tydligen V8 motorerna ha ännu större portar än denna! Sen är ju frågan vad det ger :) I slutändan känns det som att de vettigaste blir att välja en motor med så mycke grund effekt som möjligt, och arbeta sig vidare därifrån.

"värsta" 32v motorn lämnar 340hk vid 6600 rpm, "värsta" 40v motorn lämnar 360hk vid 7000rpm, och jag som egenligen är mer ute efter höga varv än massor av effekt bör då kanske snegla mer mot 40v alternativet. 340hk 40v motorn lämnar också toppeffekt vid 7000rpm, dom kammarna har dock något lägre lyft än 360hk motorn. Får väl se vad som först dyker upp helt enkelt! Nerstrokning till 3,7 liter, individuella spjällhus, ett extraktor grenrör, nya vevstakar med bra vevstaksbultar, justerbara kamdrev, hårdare ventilfjädrar och en vettig motorstyrning borde jag nog kunna komma i närheten av vad jag är ute efter i alla fall. Sen får man ta de därifrån senare! :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar