B230 2.5l

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

B230 2.5l

Inlägg av noech »

Har nu en b23 med 530 topp postad planad 46 38 ventiler
Lättat svänghjul en sts nånting kam
Sk racing 48or
Extraktor
Brytarlös tändning

Håller på sätta ihop en b230 med slipad å omgjord b23 vev.
Frågan e nu hur mycke skulle man tjäna på å byta till större ventiler?
Större förgasare?

Motorn sitter å ska sitta i en 240 gat bil.
Vill hellst ha så brett register som möjligt å ingen motor man måste varva ihjäl.

Samt vart rekommendera ni man lämna in motorn på justering å bromsning i norra delen av Sverige?
"En snöboll i skrevet"
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230 2.5l

Inlägg av »

Menar du om du går upp från 46/38 till 48/40 bara byta ventiler eller även porta?
Bara byta ventiler kan ev bli sämre och det behövs mera info om motorn för att kunna svara.
Vad heter kammen och ungefärliga värden?
Vad är gjort åt toppen och vem har gjort det?
Är toppen och kammen för klena vinner du nog inte mycket på större förgasare.
Skulle topp och kam va riktigt bra så finns det en vinst på större förgasare.
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Re: B230 2.5l

Inlägg av noech »

Japp ventilbyte samt portning
Ska kolla om ja få fram va de e för kam å om de finns flödespapper.
Den e köpt av ML motor å allservice ha ja för mej
"En snöboll i skrevet"
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230 2.5l

Inlägg av »

Då är nog toppen bra för det den är tänkt till och passar befintliga kammen om den är köpt med den.
Kan ju hända att det finns mera och ta på samma ventilstorlek också och ksk med en vassare kam få mera effekt beroende på hur hårt trimmat det är nu.
Ska man ha någon nytta av 48/40 ventiler på en 530 topp måste den portas mycket hårt och jobbet kan nog bli rätt dyrt då chansen för hål i kanalerna börjar vara ganska stor (jag tycker det blir väldigt tunnt redan då man ska utnytja en 46mm ventil nära fullt ut)
Byta 8 sätesringar och köpa ventiler kostar ju en del så kan vara lika bra och göra en ny topp baserad på en 531 stomme istället iaf på en 2,5 liters motor och sälja den befintliga.
En hårt bra portad 530 med 46mm insugsenil flödar mot 220cfm och motsvarande 531 med samma ventilstorlek 235cfm det går ju alltid få lite värre men det är redan mycket jobb att komma till dom siffrorna.
Skriv svar