Kaminställning och kompressionshöjande funderingar.

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
PH_
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:35 pm

Kaminställning och kompressionshöjande funderingar.

Inlägg av PH_ »

Hej! Detta är ännu en b230f-tråd så jag vill börja med att poängtera att jag ägnat sök-funktionen en hel del uppmärksamhet innan jag tog mig för att skapa en tråd :)

Efter några otursvändor med bruksbilar av tvivelaktig kvalitet skall det återigen brukas 240 ett tag, men inte innan den fått lite omvårdnad.

Omvårdnaden planeras mer specifikt bli
*K-kam
*Ställbart kamdrev
*Planad och putsad 530

Utgångsobjektet är en 240 från 87 med b230f och lh2,2. Ämnar att tanka 95oktan.

Nu till mina funderingar.

Hur högt kompförhållande är lämpligt för att fortsatt kunna tanka 95oktan, och hur mycket blir lagom att plana?

Jag har tänkt så här:
Original komp skall vara 9,8:1. Räknar man baklänges bör det totala (urgröpning i kolv + packning + förbränningsrum i topp) förbränningsrummet bli 65,77cc räknat på 96borr, 80slag

Kod: Markera allt

(((48^2x3,14)/1000)+x)/x=9,8 -> 65,77cc
Vidare ger:

Kod: Markera allt

11:1         57,88cc eller en minskning med 7,89cc
11,5:1      55,12cc        -II-                       10,65cc
12:1         52,61cc        -II-                       13,16cc
Nu till kruxet, hur översätter jag detta till hur mycket jag ska hyvla av? Jag tror mig inte kunna mäta ut det med vätska på något bra sätt och en approximering av förbränningsrummets yta vid packningsytan på toppen är vansklig också. "Karl V" på forumet satt med rutat papper och uppskattade arean av förbränningsrummet till 50kvadratcentimeter men det var 8årsedan.. och med rutat papper :)

Vidare undrar jag hur K-kamen skall ställas in. Har hittat lite olika bud på forumet:
Gren skrev:Vid TDC ska fyrans insugsventil ha öppnat 1,8mm med K-kam om du väljer A-kam så gäller 0,8mm
Jens Gustavsson skrev:motorn ger mest effekt (ofta nära iallafall) om den står nollad med lika mycket lyft på överlapp både in och ut vid övre dödpunkt.

om man sen sjusterar så det blir mer lyft vid ödp på insugs nocken blir det merbotten vrid, men detta gäller bara inom små gränser sen behövs en annan kam!
Erland Cox skrev:De flesta Volvo kammar brukar fungera bäst med minst en halv mm mera lyft på insug än avgas vid TDC.

Erland
Erland Cox skrev:H kammen brukar man ställa på 2,8mm så 2,5mm för K kan vara rätt nära.

Erland.

Och slutligen tänkte jag putsa lite på toppen. Har fått en ganska god uppfattning om vart man kan och bör putsa genom att läsa runt på forumet, bla http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=54844 men tips och råd mottages tacksamt.

mvh
PH
svinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Ort: Timrå

Re: Kaminställning och kompressionshöjande funderingar.

Inlägg av svinto »

Skriv svar