Hej,
Fick äran att gå över et par toppar till en formel super vee och då jag aldrig gjort några luftkylda toppar till vw förut så undrar jag lite angående spel, Kompf osv.
Hur borde jag tänka angående Kompförhållandet, kan ju tänka att dessa lider lite av värmeproblem när det börjar trimmas?
Kammen jag har till denna hade jag lagt 12:1 på en "vanlig" vattenkyld motor, Borde jag dra ner detta lite?
Sen Spelet mellan styrning och ventil tillsammans med bronstyrningar, Dessa vill ha lite mer än vattenkylda motorer?
Mvh Joni Lyyski
Vw luftkyld 041 toppar frågor.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Vw luftkyld 041 toppar frågor.
Inte mer spel på ventiler, de sliter så snabbt i allafall, det blir mer spel automatisk.
11:1 komp högst så motorn håller längre.
Om portning är tillåtet, porta så mycket det går runt insug ventilstyrning, om man kan lägga i material, porta sönder bakom styrningen och fyll material på utsidan.
Förstås man svarvar styrningen smalare, den biten som går till kanalen.
37mm insug ventil är bra mått också
11:1 komp högst så motorn håller längre.
Om portning är tillåtet, porta så mycket det går runt insug ventilstyrning, om man kan lägga i material, porta sönder bakom styrningen och fyll material på utsidan.
Förstås man svarvar styrningen smalare, den biten som går till kanalen.
37mm insug ventil är bra mått också
Re: Vw luftkyld 041 toppar frågor.
041 toppar är väl eftermarknads dubbelport? De får man väl inte ha i en appendix K dubbelförgasar formel Vee?