Vw luftkyld 041 toppar frågor.

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Vw luftkyld 041 toppar frågor.

Inlägg av lyyski »

Hej,


Fick äran att gå över et par toppar till en formel super vee och då jag aldrig gjort några luftkylda toppar till vw förut så undrar jag lite angående spel, Kompf osv.


Hur borde jag tänka angående Kompförhållandet, kan ju tänka att dessa lider lite av värmeproblem när det börjar trimmas?
Kammen jag har till denna hade jag lagt 12:1 på en "vanlig" vattenkyld motor, Borde jag dra ner detta lite?


Sen Spelet mellan styrning och ventil tillsammans med bronstyrningar, Dessa vill ha lite mer än vattenkylda motorer?

Mvh Joni Lyyski
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Vw luftkyld 041 toppar frågor.

Inlägg av Jarmo Y »

Inte mer spel på ventiler, de sliter så snabbt i allafall, det blir mer spel automatisk.
11:1 komp högst så motorn håller längre.
Om portning är tillåtet, porta så mycket det går runt insug ventilstyrning, om man kan lägga i material, porta sönder bakom styrningen och fyll material på utsidan.
Förstås man svarvar styrningen smalare, den biten som går till kanalen.
37mm insug ventil är bra mått också
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Vw luftkyld 041 toppar frågor.

Inlägg av TVR »

041 toppar är väl eftermarknads dubbelport? De får man väl inte ha i en appendix K dubbelförgasar formel Vee?
Skriv svar