Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön nov 18, 2018 7:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jul 28, 2017 1:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 518
Ort: Linköping
Min bror och jag håller på och planera lite för uppgradering av en b230 för vår långlopp 240.
Vi har kört med omslipad kamaxel FS300-13 från folkraceshoppen men är nu sugna på en stortryckarkam.

Vi filar till en 531 topp och siktar på 210-220 cfm och försöker välja en kam efter det med maxeffekt runt 6500.

Vi har lite funderingar:

Kommer slitaget öka så mycket att vi bör vara försiktiga med kamprofilen? Vi åker 6 timmars tävlingar och vill inte slita ner kam/tryckare på ett par tävlingar.

Bör vi uppgradera till kraftigare kamrem och vevaxelremhjul i stål?

Vi funderar på kam med ca 260-265 grader duration vid 1,27 mm- 14,5-15 mm lyft och 104-105 lobseparation.

Karl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 28, 2017 11:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 523
Ort: lycksele
Är bara kam profilen bra, tryckarna av bra kvalité, rätt ventilspel, rätt fjädertryck, bra olja används, den inte går varm mm ska det inte vara något problem.
Men köper ni kam tryckare mm nya så prata med kamsliparen vad han rekomenderar.
Dock blir det säkert lite känsligare med billiga kina tryckare nån omslipad folkracekam billig skitolja mm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 28, 2017 8:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 195
Vad tror publiken om gl7172?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 29, 2017 12:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 518
Ort: Linköping
Har du någon kamdata på den?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 29, 2017 11:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 523
Ort: lycksele
Gl 71 har 303gr/0,40 269gr/1mm 265gr/1,27mm 14,5mm lyft
72an har samma lyft och ca 7 grader mer dur.
Är i mina ögon en riktigt bra kam och den sitter i många rally och 2150 motorer


Senast redigerad av mån jul 31, 2017 9:46 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 30, 2017 11:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 518
Ort: Linköping
Tack för tipset, vi har tänkt att ha lite mindre duration på avgas för att få ett starkare mellanregister. Vi åker standardlåda så det är viktigt att motorn drar bra från botten och då vi kör långlopp med lite ovana chaufförer är det inte alla som varvar så långt som det borde innan växling.
Men tack för tipset, har inte sett GL-kamaxlarna tidigare.
Funderar på ventilfjädrar, klarar vi oss på hårdare enkelfjädrar eller borde vi åka dubbla?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 30, 2017 12:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 523
Ort: lycksele
Gunnar (eller professorn som han kallas) är nog den som har största urvalet av volvo kammar som finns då han slipar alla gamla nh profiler sina egna modernare gl racing kammar och enems kammar.
Flera stora trimmare använder iaf Gl kammarna
Har läst nån blocket annons på en motor där gl71/72 skulle kallas br2 (bengans racing) men vet ej säkert om de stämde.
Ska ni ha ett maxvarv på 7000 klarar ni er nog med ett fjädertryck på kring 100 kg vid maxlyft (det brukar billiga enkelfjädrar med 4,1 mm tråd ge ungefär)
Ska ni varva mot 8000 så bör ni ha ca 120kg med normala vikter på dom rörliga komponenterna.
Sen är det ju ingen stor marginal vid övervarv med enkelfjädrar så då bör varvstopp finnas.
Gl 71/72 fungerar bra i 2150 motorer och ger bra register men det går ju gå ner ett steg om man vill och köra 70/71 om maxvarvet inte ska vara mer än 7000.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 30, 2017 5:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 195
Njae. Gl70 har med duration än gl72 så den blir inte snällare......

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 30, 2017 7:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 523
Ort: lycksele
Det jag har uppskrivet på gl 70 är 13,9 i lyft och ca 5gr mindre dur än 71an men det kan ju vara fel (71an har jag kam kort på så det stämmer) men de finns ju fler profiler tex gl71/34 borde fungera bra liknande dur men en 33tryckarprofil på avgas med 13,4 i lyft.
Men enklast är ju och ringa gunnar och fråga vad han tycker.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010