B21 kolvar
B21 kolvar
Håller på att snickra ihop en frän b20.
Står i valet och kvalet om man ska kasta i smidda kolvar eller funkar vanliga gjutna typ från kg?
Effekt uppåt 200 hk.
Mvh
Står i valet och kvalet om man ska kasta i smidda kolvar eller funkar vanliga gjutna typ från kg?
Effekt uppåt 200 hk.
Mvh
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: B21 kolvar
Ja det skall funka, om allt annat är ok. Ska den gå tävlingar så hade jag valt smidda kolvar i och för sig.
Jonas E
Jonas E
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B21 kolvar
jag körde 570+hk i min B20 i flera säsonger med bagagnade B21A kolvar.
då det fungerar i tuningen fungerar de rätt bra. ska man slarva så behöver man dyrare kolvar och förstärkt block men går sönder ändå i slutändan
då det fungerar i tuningen fungerar de rätt bra. ska man slarva så behöver man dyrare kolvar och förstärkt block men går sönder ändå i slutändan
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: B21 kolvar
30-40% av alla B23/230 motorer i rqllysverige går med standardkolvar o stakar, o det funkar bra. Ska man varva hårt o redigt cylindertryck så är nog värre kolvar anpassade för tävlingsändamål bättre. Men ska du kana runt på gatan o gasa lite då o då så hade jag i ditt fall kört std
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Re: B21 kolvar
Hej Jens, jag köpte ju kammen av dig en nh 193, lyftare, stötstänger mm som ska bli spännande att testa
Jag har kollat lite på ett strokerkit från Umeå motorrenoveringar, verkar riktigt fränt.
H profil stakar,strokad vev , ross smidda kolvar ca 2,3 liter då
Kör jag kolven till deckplan så blir det ca 11,87 i komp, uppåt 12 skulle väl funka?
Förbränningsrummen ligger på 44cc.
Någon som testat?
Jag har kollat lite på ett strokerkit från Umeå motorrenoveringar, verkar riktigt fränt.
H profil stakar,strokad vev , ross smidda kolvar ca 2,3 liter då
Kör jag kolven till deckplan så blir det ca 11,87 i komp, uppåt 12 skulle väl funka?
Förbränningsrummen ligger på 44cc.
Någon som testat?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B21 kolvar
det är ett fint stroker kit jag har bromsat flera sådana här hos mig. jag har en liknade UMR vevaxel på vegan men åt andra håller 77mm den lever på 9000rpm och 3 bar laddtryck.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B21 kolvar
Stroker med offsetslip från B20 till 230? Går att få 85mm slag.
Eller ännu mindre tapp?
Erland
Eller ännu mindre tapp?
Erland
Re: B21 kolvar
har för mig att det ska gå att köra med bmw m10? vevlager och då få till 86mm slag istället för 85
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: B21 kolvar
Det går att få ut 86mm slag med volvo vevlager också.