Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör sep 22, 2018 12:58 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gatmappning av tändning
InläggPostat: tis okt 24, 2017 12:28 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön sep 15, 2013 6:46 pm
Inlägg: 10
Ort: Göteborg
Finns något bra sätt att mappa tändkurvan på gata? Är motorn begränsad av spikning så borde det bestämma tändningen, men om det inte spikar?

Motorn är en M52B28 (E36) med M50B25 insug, omsvetsade grenrör och matchportad.
Bredbandslambda, EGT och utrustning för att lyssna efter spikning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 25, 2017 7:33 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Rak och fin vägsträcka, testrepor i samma riktning, hög växel, .. borde gå bra att i datalog jämföra tid att accelerera från ett varvtal till annat (2k-7k).
En G-mätare kan också användas, så klart i kombination med dataloggning. Men det är svårt när man letar det där sista..

Sen får man jämföra med vad som är rimlig förtändning för den typ av motor du har baserat på vad man får fram i bromsbänk.
Gissar från 20-24 grader vid 2k upp mot 25-27 vridmax (4-5k) och 28-30 på högsta varv. Börjar du köra förtändning över 30 grader i stor del av registret tror jag du är fel ute med den här motorn.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 25, 2017 12:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1402
Ort: Umeå
Eller en lämplig uppförsbacke...börja gasa på högsta växeln och samma varvtal
hela tiden. Och dom Mattias säger så kommer man långt med G-mätare som loggas
i motorstyrningen.
Så har vi gjort i några rally bilar jag hjälpt till i, det går säkert
att hitta lite till effekt men frågan är om det behövs.... slirar
redan så mycket :lakrits:


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 27, 2017 6:34 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5664
Ort: Lund
Om jag kör 123 tändning på en sugmotor så börjar jag med 15 grader att starta på upp till 700 varv eller varv en bit under tomgång.
Sen kör jag en helt rak kurva på tändningen som jag brukar få maxeffekt på t.e.x 35 grader.
På det lägger jag 10 grader på vakuumförställning.
Spikar motorn nånstans får man sänka där och man kan prova att höja på slutet.
Ställde in en Amazon med dubbla SU, fixad topp och D kam så och fick 127 hästar.
Turbinlik gång från botten och inga spikningar.
0,8mm toppackning, topp planad 1mm så den går bra på 95 oktan.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010