Sida 1 av 1

Gatmappning av tändning

Postat: tis okt 24, 2017 12:28 pm
av Tomas Gustafsson
Finns något bra sätt att mappa tändkurvan på gata? Är motorn begränsad av spikning så borde det bestämma tändningen, men om det inte spikar?

Motorn är en M52B28 (E36) med M50B25 insug, omsvetsade grenrör och matchportad.
Bredbandslambda, EGT och utrustning för att lyssna efter spikning.

Re: Gatmappning av tändning

Postat: ons okt 25, 2017 7:33 am
av mattias
Rak och fin vägsträcka, testrepor i samma riktning, hög växel, .. borde gå bra att i datalog jämföra tid att accelerera från ett varvtal till annat (2k-7k).
En G-mätare kan också användas, så klart i kombination med dataloggning. Men det är svårt när man letar det där sista..

Sen får man jämföra med vad som är rimlig förtändning för den typ av motor du har baserat på vad man får fram i bromsbänk.
Gissar från 20-24 grader vid 2k upp mot 25-27 vridmax (4-5k) och 28-30 på högsta varv. Börjar du köra förtändning över 30 grader i stor del av registret tror jag du är fel ute med den här motorn.

Re: Gatmappning av tändning

Postat: ons okt 25, 2017 12:13 pm
av super7
Eller en lämplig uppförsbacke...börja gasa på högsta växeln och samma varvtal
hela tiden. Och dom Mattias säger så kommer man långt med G-mätare som loggas
i motorstyrningen.
Så har vi gjort i några rally bilar jag hjälpt till i, det går säkert
att hitta lite till effekt men frågan är om det behövs.... slirar
redan så mycket :lakrits:


//Nisse

Re: Gatmappning av tändning

Postat: fre okt 27, 2017 6:34 pm
av Erland Cox
Om jag kör 123 tändning på en sugmotor så börjar jag med 15 grader att starta på upp till 700 varv eller varv en bit under tomgång.
Sen kör jag en helt rak kurva på tändningen som jag brukar få maxeffekt på t.e.x 35 grader.
På det lägger jag 10 grader på vakuumförställning.
Spikar motorn nånstans får man sänka där och man kan prova att höja på slutet.
Ställde in en Amazon med dubbla SU, fixad topp och D kam så och fick 127 hästar.
Turbinlik gång från botten och inga spikningar.
0,8mm toppackning, topp planad 1mm så den går bra på 95 oktan.

Erland