Misstänker Lashcap åkt ner i motorn!

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Motornicke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån mar 07, 2016 6:56 pm

Misstänker Lashcap åkt ner i motorn!

Inlägg av Motornicke »

Hej höll på och bytte till nya lashcaps då jag skulle byta kam i b230in. När jag tog av den ena vid cyl2 tappade jag bort den och hörde ett klingande precis som när en mutter trillar ner i något. Letade och kände, lös överallt på toppen, på motorn och runt den, på framgången, även på marken, gräsmattan står ute. Hittar inte den nånstans. Isåfall är oljekanalerna enda stället den kan ha åkt ner genom. Tappade ur oljan men kom inget där. Får väl prova med magnetpenna. Tips på vad man kan göra? Störigt att man inte är säker på det heller.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Misstänker Lashcap åkt ner i motorn!

Inlägg av Jens Gustavsson »

fastnar den mellan lyftare och topp då kan det bli stora skador. ramla den ned i tråget så är det kanske inte hela värden på en billig motor? ska inte ställa till det om man inte har 100% otur
Motornicke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån mar 07, 2016 6:56 pm

Re: Misstänker Lashcap åkt ner i motorn!

Inlägg av Motornicke »

Den har isåfalltrillat ner i oljekanalen och borde väl ligga i tråget som du skrev. Har inte lyckats hitta den på mark eller i motorrummet tyvärr. Den ligger inte i toppen kollade runt lyftare och allt, provade med en ganska lång magnetpenna som gärna kunde varit ännu längre i oljekanalena men fick inte upp något. Då kanske man får riva tråget i värsta fall? Motorn är renoverad med bearbetad topp osv så ett ras vore surt hehe. Mvh
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Misstänker Lashcap åkt ner i motorn!

Inlägg av nkro »

Försök hitta den.
Min bror tappade en m8 skruv i tråget. Dom bestämde att den låg kvar. Men efter lite körning sa det pang och det blev hål i blocket. Fram med mig svetsen och dit med en plåt, sen gick den så länge han hade kvar den. Det var dock en folkracebil.
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Misstänker Lashcap åkt ner i motorn!

Inlägg av Kadett4wd »

Vid minsta osäkerhet : gör dig säker!
Mao riv av tråget.

Massvis med år sedan tappade jag en m8 skruv ned på liknande sätt i en opel cih motor.
Det var en skitmotor så jag struntade i det.
Men,, en dag hade den hoppat fram i transkåpan och givetvis hamnade mellan drevet på vevaxeln och kamkedjan,, skrot!
Fick bogsera hem.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Misstänker Lashcap åkt ner i motorn!

Inlägg av mauser240 »

Fyll motorn med brännolja, banka med en gummiklubba överallt, vrid försiktit runt motorn åt båda hållen, öppna proppen både uppe och nere och hoppas flödet spolar ut biten. Om inte så kanske gummiklubba mot tomt tråg kan bekräfta att den finns kvar. Kolla med endoskop?

Sen finns ju vissa bilar som har riktigt knepiga fickor där saker kan fastna...
//MartinL
Motornicke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån mar 07, 2016 6:56 pm

Re: Misstänker Lashcap åkt ner i motorn!

Inlägg av Motornicke »

Okej ja fyfan de vill man inte ska hända surt bara att jag inte e helt säker på om den verkligen e därnere men de jobbet känns lite mer värt å ta än att kanske åka på ras.
Motornicke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån mar 07, 2016 6:56 pm

Re: Misstänker Lashcap åkt ner i motorn!

Inlägg av Motornicke »

Borde ju isåfall lagt sig i tråget med tanke på oljekanalen sköljt igenom med oljan två gånger nu hällt extra riktat mot kanalerna men inte något som tittat ut än.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Misstänker Lashcap åkt ner i motorn!

Inlägg av Steve »

Kan ju ligga uppe på skvalpplåten eller nåt, då lär den inte åka ut om du inte fyller motorn riktigt full med nån vätska, och kanske inte ens om du gör det
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Motornicke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån mar 07, 2016 6:56 pm

Re: Misstänker Lashcap åkt ner i motorn!

Inlägg av Motornicke »

Nä det är ju de som är de dryga så lär väl få riva tyvärr
Skriv svar