Kan obalans orsaka misständning?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av Wikimoe »

Kanske dagens mest långsökta frågeställning?

Har en opel c20xe sugmotor med Link sprut som vill misstända vid mellan ca 4500-5500. Motorn är oöppnad, endast bytt insug, grenrör. Original är maxvrid vid 4800 om jag minns rätt så det är precis där problemen uppstår.

Hade bilen i bänk nyligen och vi upplevde vibrationer kring dessa varvtal. Givarfel kunde uteslutas på plats så det lutar åt något "hårdvarufel". Tyvärr inga loggar att visa upp, men jag litar på att Mattias omdöme.

Jag hade ett riktigt generalras på växellådan förra sommaren och kanske nu greppar efter halmstrån. Misstänker dock att något i koppling/svänghjulsregionen inte är riktigt hundra.

Ponera alltså att jag har obalans någonstans i vevaxel/svänghjul/koppling - kan detta generera kraftiga misständningar? Motor drar fint både före och efter dessa varvtal. Vid mindre belastning, ca 40% spjäll så gick det att dra förbi problemområdet utan missar.

Om Mattias läser och har tid att komplettera/korrigera frågeställning och problembeskrivning vore det säkert givande.
Wiktor Danielsson
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Motorn kan vibrera, men inte misstända för en sån grej.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av Per Ohlsson »

När bytte du tändkablar senast?
Har sett flera fall av misständningar runt maxvrid som berott på kablarna.
Där du har seglat, där har jag rott!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av Matti johansson »

svängningar i vev så kan han missa i läsningen på veven ( om han läser där) annars kan väl dom spolarna bli balla??
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av Kadett4wd »

Om du kör std triggern så kan det vara bekymret.
De kan spricka och lossna, skapa obalans och triggerfel.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av Wikimoe »

Tack för svar. Jag greppar som sagt efter halmstrån och hör själv hur långsökt det är men i brist på erfarenhet vänder jag mig till massan.

Allt i tändväg är nytt (mindre än 10 drifttimmar) och vi har provat minska gapet på stiften till 0.5 samt att byta tändspole.
Kablarna är av originaltyp, beställda på random tysk bildels sajt.

Trigger sitter på veven, känt problem med dessa men efter jag bytt triggerskiva till en med bättre tolerans så kunde vi inte avläsa några störningar där.

Hade detta varit någon typ av värstingmotor a la special hade jag kunnat ta såna här problem, men jag har ju i princip bara bytt styrsystem på en standardmotor.

Ska se om jag kan mäta upp tändkablarna

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av Jens Gustavsson »

som partrik är inne på så kan motor vibrationer få trigger givaren att ändra avstånd mot skivan och då kan det bli misständningar.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av mattias »

Styrsystemet (Link G4+ Atom) registrerade inga fel på triggern (man kan se "runtime values" och även i loggen). Det hade ökat för varje varv det är fel men här hände inget sådant.

Det var bara på belastning (100+ Nm) och allt är som sagt nytt. Allt ser rent och fint ut, tändstiften jämna. Spridarna är även nya Bosch 550cc EV14. Inga problem med bränsletrycket vad vi kunde se och spridarna körs sekventiellt så klart. Dock utan kamsynk då den givaren var original och inte pålitlig.

När det misständer på så här lite vrid brukar det vara något mer uppenbart fel på tändsystemet men på den tid jag var med att felsöka i bänken hittade vi inget. Allt såg fint ut förutom denna irriterande miss runt vridmax, så jag mappade klart motorn under och över problem-området.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av DreRacing@ »

mattias skrev:spridarna körs sekventiellt så klart. Dock utan kamsynk då den givaren var original och inte pålitlig.
hur kör du sekventiellt utan kamsynk?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av The »

Det går alldeles utmärkt, beroende på sprut. Den sprutar bara inte nödvändigtvis på rätt cylinder ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av DreRacing@ »

trodde det som var grejen sekventiellt, att man sprutat på rätt sylinder till rätt tid. annars åker man ju batch eller alternating
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av Matti johansson »

Testa o lägg den i semisequentiellt. Faan vet om jag inte råkat på detta på en Volvo. Känn på boxen så den inte bygger värme, då kan det ju va nåt med stegen i sprutet."famlar med idéer"
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av The »

DreRacing@ skrev:trodde det som var grejen sekventiellt, att man sprutat på rätt sylinder till rätt tid. annars åker man ju batch eller alternating
Mm, men det blir ju inte "mer fel" med att köra sekventiell än de andra valen.
Snarare så att det är en fördel, speciellt om man kör med stora spridare.
Men inte alla sprut som godkänner det dock.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av Matti johansson »

The skrev:
DreRacing@ skrev:trodde det som var grejen sekventiellt, att man sprutat på rätt sylinder till rätt tid. annars åker man ju batch eller alternating
Mm, men det blir ju inte "mer fel" med att köra sekventiell än de andra valen.
Snarare så att det är en fördel, speciellt om man kör med stora spridare.
Men inte alla sprut som godkänner det dock.
Om nåt e fel så skadar de ju inte o testa!. Blir det samma på vägen?
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Det kan ikkje vere at du får overslag i tennsystemet uten for forbrenningsrommet? hadde våre intrisant neste gang du hadde bilen i bremsebenk og slått av lyset i bremserommet så det var heilt mørkt og sett om du kunne sjå noe overslag noen plass i tenningsystemet når misstenningen oppstår rundt max vrid. ved maks vrid er det vel det høgste sylindertrykket oppstår og det er då det er vanskligest for gnisten og hoppe over gnistgapet i tennpluggen, gnisten går altid lettaste vegen og om det ved dette sylindertrykket "finst en lettare veg å gå", så vil du få et overslag der istaden for over gnistgapet i tennpluggen. slik eg har forstått det, men tar forbehold om at eg kan ha feil? type drivstoff og blandingsforhold er vel også med å påvirke kor lett det er for gnisten og hoppeover gnistgapet.
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Skriv svar