Bena ut ett motorkoncept för 8-9000 rpm
Postat: mån feb 12, 2018 4:18 pm
Jag vill bygga en Audi V8 som varvar ur ordentligt för att få rätt "ljudbild" till min busbil. Effekten är högst sekundär men lär nog komma av sig självt.
En halverst dumdristig ide kanske då blocket är av alusil som i sig inte är de enklaste att arbeta med. Å andra sidan är stakarna och veven smidda redan original, topparna är mer eller mindre VW KR/ABF toppar i vart fall vad de kommer till delar såsom ventiler, fjädrar etc. Samma som i de äldre audi femmorna med.
Motorn kommer få grenrör som egentligen är för långa, men det får jag leva med. Porten ur toppen är ~37.5mm i diameter, och då grenrörs material verkar vara enklast att få fram i 1.5 samt 1.75 tum (eller grövre) blir det troligen 41mm ID på grenrören (1.75" OD).
Det blir också 50mm separata spjäll från M3 E46.
Torrsump kommer användas.
Lättat svänghjul med 2 skivig koppling kommer användas.
Bottendelen får ARP bultar.
Topparna ska flöda ca 200cfm vid 28" vattenpelare enligt denna sida: http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm (klicka på audi och scrolla ner en aning, vad MORGO systems betyder har jag inte efterforskat)
Det känns i underkant, eller ska det räcka? Jag vet att flödeshastigheten har minst lika mycket med saken att göra. Jag vill bara komma fram till om det är ett måste att porta topparna, eller om det bara är bra att porta topparna.
Ventilerna har jag blivit rekommenderad att byta då std ventilerna tydligen har en tendens att släppa från knastrena vid höga varv. Jag vet inte om detta går rätt till på std ventilerna, eller om nya är enda utvägen?
Std är dom 32/28. Bör jag klara mig med tycker jag, eller rekommenderas att gå upp i dimension om jag ändå behöver byta? V8 topparna finns också med både 6 och 7mm ventilskaft. Går det bearbeta ventilerna för att motverka risken att dom släpper från knastren gissar jag att 6mm är att föredra? Eller ska jag hålla mig till 7mm ändå med tanke på varvtalen jag siktar på?
Ventilfjädrar. Går det säga vilka fjädrar jag behöver innan kamprofilen tagits fram? Om så, går de räkna på eller har någon erfarenhet av vilket sätestryck man bör ligga på för dom här varvtalen?
Mekaniska lyftare. De lyftare som finns att köpa till dessa är 35mm i diameter. Fungerar mer eller mindre vilken 35mm mekanisk lyftare som helst eller bör man hålla sig till de som säljs specifikt till de här motorerna? Jag har hittat till VW för totalt 600€ för 32st, men samtidigt finns t ex dessa: https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-M60-Soli ... Sw1JVaJuwp
Det är ju mindre än halva priset mot de från FCP som är till KR motorerna från början.
Jag gör den här tråden för att bena ut vad jag behöver göra och vad jag behöver skaffa för att få ihop topparna. Detta för att kunna börja bygga upp en grov budget för alla arbeten så jag får någon pejl på vad de kommer kosta i slutändan Som sagt, jag jagar inte de sista hästkrafterna. Bara en motor som drar ända upp över 8000rpm och går köra någorlunda vettigt vid normal körning (mao ska det gå använda den, den ska inte bara fungera på full mutter )
*Flödar topparna tillräckligt, eller är portning mer eller mindre ett måste?
*Går ventilerna "säkra" genom att svarva om dom för ett annat knaster t ex, eller är det en dumsnål lösning?
*Behöver jag gå upp i ventilstorlek?
*Går det säga hur starka ventilfjädrar som behövs innan kamprofilen är spikad, eller är det bättre att ta fram en kamprofil först?
*Går det använda "vilka 35mm solida lyftare som helst"?
En halverst dumdristig ide kanske då blocket är av alusil som i sig inte är de enklaste att arbeta med. Å andra sidan är stakarna och veven smidda redan original, topparna är mer eller mindre VW KR/ABF toppar i vart fall vad de kommer till delar såsom ventiler, fjädrar etc. Samma som i de äldre audi femmorna med.
Motorn kommer få grenrör som egentligen är för långa, men det får jag leva med. Porten ur toppen är ~37.5mm i diameter, och då grenrörs material verkar vara enklast att få fram i 1.5 samt 1.75 tum (eller grövre) blir det troligen 41mm ID på grenrören (1.75" OD).
Det blir också 50mm separata spjäll från M3 E46.
Torrsump kommer användas.
Lättat svänghjul med 2 skivig koppling kommer användas.
Bottendelen får ARP bultar.
Topparna ska flöda ca 200cfm vid 28" vattenpelare enligt denna sida: http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm (klicka på audi och scrolla ner en aning, vad MORGO systems betyder har jag inte efterforskat)
Det känns i underkant, eller ska det räcka? Jag vet att flödeshastigheten har minst lika mycket med saken att göra. Jag vill bara komma fram till om det är ett måste att porta topparna, eller om det bara är bra att porta topparna.
Ventilerna har jag blivit rekommenderad att byta då std ventilerna tydligen har en tendens att släppa från knastrena vid höga varv. Jag vet inte om detta går rätt till på std ventilerna, eller om nya är enda utvägen?
Std är dom 32/28. Bör jag klara mig med tycker jag, eller rekommenderas att gå upp i dimension om jag ändå behöver byta? V8 topparna finns också med både 6 och 7mm ventilskaft. Går det bearbeta ventilerna för att motverka risken att dom släpper från knastren gissar jag att 6mm är att föredra? Eller ska jag hålla mig till 7mm ändå med tanke på varvtalen jag siktar på?
Ventilfjädrar. Går det säga vilka fjädrar jag behöver innan kamprofilen tagits fram? Om så, går de räkna på eller har någon erfarenhet av vilket sätestryck man bör ligga på för dom här varvtalen?
Mekaniska lyftare. De lyftare som finns att köpa till dessa är 35mm i diameter. Fungerar mer eller mindre vilken 35mm mekanisk lyftare som helst eller bör man hålla sig till de som säljs specifikt till de här motorerna? Jag har hittat till VW för totalt 600€ för 32st, men samtidigt finns t ex dessa: https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-M60-Soli ... Sw1JVaJuwp
Det är ju mindre än halva priset mot de från FCP som är till KR motorerna från början.
Jag gör den här tråden för att bena ut vad jag behöver göra och vad jag behöver skaffa för att få ihop topparna. Detta för att kunna börja bygga upp en grov budget för alla arbeten så jag får någon pejl på vad de kommer kosta i slutändan Som sagt, jag jagar inte de sista hästkrafterna. Bara en motor som drar ända upp över 8000rpm och går köra någorlunda vettigt vid normal körning (mao ska det gå använda den, den ska inte bara fungera på full mutter )
*Flödar topparna tillräckligt, eller är portning mer eller mindre ett måste?
*Går ventilerna "säkra" genom att svarva om dom för ett annat knaster t ex, eller är det en dumsnål lösning?
*Behöver jag gå upp i ventilstorlek?
*Går det säga hur starka ventilfjädrar som behövs innan kamprofilen är spikad, eller är det bättre att ta fram en kamprofil först?
*Går det använda "vilka 35mm solida lyftare som helst"?