Sida 1 av 1

Bena ut ett motorkoncept för 8-9000 rpm

Postat: mån feb 12, 2018 4:18 pm
av Cassius
Jag vill bygga en Audi V8 som varvar ur ordentligt för att få rätt "ljudbild" till min busbil. Effekten är högst sekundär men lär nog komma av sig självt.

En halverst dumdristig ide kanske då blocket är av alusil som i sig inte är de enklaste att arbeta med. Å andra sidan är stakarna och veven smidda redan original, topparna är mer eller mindre VW KR/ABF toppar i vart fall vad de kommer till delar såsom ventiler, fjädrar etc. Samma som i de äldre audi femmorna med.

Motorn kommer få grenrör som egentligen är för långa, men det får jag leva med. Porten ur toppen är ~37.5mm i diameter, och då grenrörs material verkar vara enklast att få fram i 1.5 samt 1.75 tum (eller grövre) blir det troligen 41mm ID på grenrören (1.75" OD).
Det blir också 50mm separata spjäll från M3 E46.
Torrsump kommer användas.
Lättat svänghjul med 2 skivig koppling kommer användas.
Bottendelen får ARP bultar.

Topparna ska flöda ca 200cfm vid 28" vattenpelare enligt denna sida: http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm (klicka på audi och scrolla ner en aning, vad MORGO systems betyder har jag inte efterforskat)
Det känns i underkant, eller ska det räcka? Jag vet att flödeshastigheten har minst lika mycket med saken att göra. Jag vill bara komma fram till om det är ett måste att porta topparna, eller om det bara är bra att porta topparna.

Ventilerna har jag blivit rekommenderad att byta då std ventilerna tydligen har en tendens att släppa från knastrena vid höga varv. Jag vet inte om detta går rätt till på std ventilerna, eller om nya är enda utvägen?
Std är dom 32/28. Bör jag klara mig med tycker jag, eller rekommenderas att gå upp i dimension om jag ändå behöver byta? V8 topparna finns också med både 6 och 7mm ventilskaft. Går det bearbeta ventilerna för att motverka risken att dom släpper från knastren gissar jag att 6mm är att föredra? Eller ska jag hålla mig till 7mm ändå med tanke på varvtalen jag siktar på?

Ventilfjädrar. Går det säga vilka fjädrar jag behöver innan kamprofilen tagits fram? Om så, går de räkna på eller har någon erfarenhet av vilket sätestryck man bör ligga på för dom här varvtalen?

Mekaniska lyftare. De lyftare som finns att köpa till dessa är 35mm i diameter. Fungerar mer eller mindre vilken 35mm mekanisk lyftare som helst eller bör man hålla sig till de som säljs specifikt till de här motorerna? Jag har hittat till VW för totalt 600€ för 32st, men samtidigt finns t ex dessa: https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-M60-Soli ... Sw1JVaJuwp
Det är ju mindre än halva priset mot de från FCP som är till KR motorerna från början.

Jag gör den här tråden för att bena ut vad jag behöver göra och vad jag behöver skaffa för att få ihop topparna. Detta för att kunna börja bygga upp en grov budget för alla arbeten så jag får någon pejl på vad de kommer kosta i slutändan :) Som sagt, jag jagar inte de sista hästkrafterna. Bara en motor som drar ända upp över 8000rpm och går köra någorlunda vettigt vid normal körning (mao ska det gå använda den, den ska inte bara fungera på full mutter :))

*Flödar topparna tillräckligt, eller är portning mer eller mindre ett måste?
*Går ventilerna "säkra" genom att svarva om dom för ett annat knaster t ex, eller är det en dumsnål lösning?
*Behöver jag gå upp i ventilstorlek?
*Går det säga hur starka ventilfjädrar som behövs innan kamprofilen är spikad, eller är det bättre att ta fram en kamprofil först?
*Går det använda "vilka 35mm solida lyftare som helst"?

Re: Bena ut ett motorkoncept för 8-9000 rpm

Postat: tis feb 13, 2018 7:27 am
av Cassius
Läste närmare på ebay sidan och förstod då att det var stummade hydraltryckare. Så kanske inte så intressant ändå med tanke på vikt.

Hittade dock att Volvo 16v också har 35mm tryckare, ACM har 3 varianter som är billigare än FCP's grejer till VW motorerna. Är det vettiga delar? Måste väl finnas ett par här som åker med solida tryckare på Volvo maskiner? :)

https://www.acm.se/product/ventiltrycka ... mm-x-72-mm -> Närmast VW specifikation.
https://www.acm.se/product/ventiltrycka ... -volvo-16v -> B234, lite högre än VW (skiljer ca 5mm i totalhöjd, antar att dessa är bättre förutsatt att det finns plats vid max lyft?
https://www.acm.se/product/ventiltrycka ... m-mercedes -> Billigast, men med 4.5mm tapp istället för 14mm. Vilken skillnad gör det? Klart högst också med 9mm mer totalhöjd än VW tryckarna. Antar dock att det går snitta av dom i en svarv om så skulle behövas? Känns dock inte mest aktuella i sammanhanget.

Re: Bena ut ett motorkoncept för 8-9000 rpm

Postat: tis feb 13, 2018 8:26 am
av Kadett4wd
du har olika 'offset' eller längd på tappen inuti lyftaren som går mot ventilen.
Kolla upp det så du hamnar hyfsat lika.
är den lite kortare kan du lösa det med lashcaps, tvärtom kan det gå att slipa av ventilen nån millimeter.

Sen är det stor skillnad på insugskanalerna på KR och ABF toppen.
Sen finns en tredje modell som satt på Audi 80 competition(tror jag, toppen kan ju blivit utbytt på den)

Re: Bena ut ett motorkoncept för 8-9000 rpm

Postat: tis feb 13, 2018 10:22 am
av Matti johansson
Blir det slipade kammar på originalgren är en längre tryckare bra för den reser sig ju längre ur brunnen.
Kapa en tryckare tror jag du skall undvika då dom ofta har en liten rundning, förstärkning längst ner....

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Bena ut ett motorkoncept för 8-9000 rpm

Postat: tis feb 13, 2018 3:12 pm
av Cassius
Tror det lutar åt nya ämnen. Original kammarna lyfter drygt 11mm, skulle nog vilja upp mot 12 i alla fall i lyft och en ökad duration på runt 40+ grader. Tveksam till att det går med originalämnena.. :/

Då har jag lite bättre känn på lyftarna i alla fall! Tack :)

Vad tros om toppflödet?

Ventilfjädrar, de alternativ jag hittat som ska passa rakt av har ett sätestryck på 38kg, vid 12.5mm lyft 100kg. Vad väger en ventil? 100g? Lyftaren 35, ventiltalrik och knaster 20? Totalt 200g som ska pumpas upp och ner?

Och ventilerna. Dumsnålt att svarva om för andra knaster? Om man byter, ska man gå upp i dimension då? Ventilerna i de här topparna sitter inte centrerade i förbränningsrummen så jag vet inte hur stort man kan gå på heller. Borr 84.5, 32/28 std. Dom har behållit samma cylinder spacing på ventilerna, men ändrat den för cylinderloppen så sitter ventilerna "snett". Ventilerna sitter centrerade för en spacing på 88mm, medan cylindrarna och förbränningsrummen ligger 90mm.

Re: Bena ut ett motorkoncept för 8-9000 rpm

Postat: fre feb 16, 2018 10:01 am
av super7
Cassius skrev:Jag vill bygga en Audi V8 som varvar ur ordentligt för att få rätt "ljudbild" till min busbil. Effekten är högst sekundär men lär nog komma av sig självt.
Hur ofta kommer du att ligga på dom varven då?

Hjälper en rally förare med insprutning etc på hans rally bilar och tittar man
i loggarna så ligger han mest kring 7500 fast varvstoppen är uppe på 9000.

Ps Första Sm tävlingen gick bra.. :checkered_waving:

Re: Bena ut ett motorkoncept för 8-9000 rpm

Postat: fre feb 16, 2018 11:31 am
av Jonas Enderlein
Om du ska varva 9000 varv/min så skulle iallafall jag skaffat tex verdistakar, Je kolvar, ventiler av bra kvalitet.
Inga kina prylar.

Re: Bena ut ett motorkoncept för 8-9000 rpm

Postat: lör feb 17, 2018 11:46 am
av Cassius
JE tillverkar inte kolvar som fungerar i Alusil blocket. Mahle eller Wössner är de man får vända sig till. Och för 9k rpm ska std kolvarna fungera, det finns en hel del som åker runt med 7-900hk och varvar mot 8000 med std kolvar och 10.8:1 i komp så i en NA motor bör dom klara en bit till :)

Stakarna i sig klarar nog mot 9000 med, men inte med std bultar. Och ARP har bara ett kit som passar och det är till en VR6a så då får man köpa 2 paket varpå priset drar iväg så att kinastakar nästan är samma pengar, med ARP inkluderat.

Så liten poäng i att chansa på dom varvtalen med bara arp skruv med andra ord :) Finns ju relativt många som åker kina stakar och dom varvtalen så jag ser inte varför det Inte skulle fungera? Klart Verdi eller någon annan stor vevstakstillverkare vore att föredra men det handlar ju om prisbild. Och som super7 säger hur ofta man kommer ligga på dom varvtalen :)

super7en: Det blir förmodligen inte särskilt ofta. Jag får nog vara glad om jag får ihop ett par hundra mil körning ö.h.t per säsong och av dom tillfällena är det nog lätträknat när man drar ända till varvstopp i alla fall på högre växlar än 1an och 2an :) Det är väl i så fall vid något ban-event. Så nä, det blir inte så ofta skulle jag tro. Jag vill ändå ha rätt ljudbild när jag känner för det dock ;)

Re: Bena ut ett motorkoncept för 8-9000 rpm

Postat: mån feb 19, 2018 5:21 am
av Kadett4wd
Wiseco gör kolvar åt merca med alusil.
Det är bara kolvringarna som skiljer och ev coating på kolvkjolarna.

Hursom,, det du ska jobba med är att lätta grejerna och minska friktionerna, smalare lager, lättare kolvar(behålla std stakarna eftersom kinesgrunkorna säkerligen är tyngre och ger mot luftmotstånd)) samt mindre kjol(slipperpistons)
slipa veven för minskat 'drag' i vevhuset.
Om hydraullyftare, slipa bascirkeln på kammen så den blir smalare.
Lågfriktions packboxar.
Hålla ned oljetrycket till lägsta acceptabla nivå.

Det finns säkert mer att göra, men det är några av punkterna iaf.

Re: Bena ut ett motorkoncept för 8-9000 rpm

Postat: mån feb 19, 2018 7:29 am
av Cassius
Kommer ju köra torrsump, troligen en verdi enhet. Är behovet av slipade motvikter verkligen så stort då? (förutom viktminskningen då)

Att använda smalare lager, hur fungerar det mot veven? Den behöver väl fortfarande axialstyrning, använder man distanser på veven då för att bibehålla det?

Re: Bena ut ett motorkoncept för 8-9000 rpm

Postat: mån feb 19, 2018 7:43 am
av Kadett4wd
Du får ju långt ifrån komplett vakum.
Så givetvis är det luftmotstånd än, fastän lite lägre.
Och lite lägre motstånd pga troligen lite mindre dimma i vevhuset.
Men,,, många bäckar små.
Kika hur en motorcykelmotor är byggd, hur de varvar, gentemot vilka kamaxlar de har.