Sida 1 av 2

Kan obalans orsaka misständning?

Postat: tis mar 06, 2018 9:03 pm
av Wikimoe
Kanske dagens mest långsökta frågeställning?

Har en opel c20xe sugmotor med Link sprut som vill misstända vid mellan ca 4500-5500. Motorn är oöppnad, endast bytt insug, grenrör. Original är maxvrid vid 4800 om jag minns rätt så det är precis där problemen uppstår.

Hade bilen i bänk nyligen och vi upplevde vibrationer kring dessa varvtal. Givarfel kunde uteslutas på plats så det lutar åt något "hårdvarufel". Tyvärr inga loggar att visa upp, men jag litar på att Mattias omdöme.

Jag hade ett riktigt generalras på växellådan förra sommaren och kanske nu greppar efter halmstrån. Misstänker dock att något i koppling/svänghjulsregionen inte är riktigt hundra.

Ponera alltså att jag har obalans någonstans i vevaxel/svänghjul/koppling - kan detta generera kraftiga misständningar? Motor drar fint både före och efter dessa varvtal. Vid mindre belastning, ca 40% spjäll så gick det att dra förbi problemområdet utan missar.

Om Mattias läser och har tid att komplettera/korrigera frågeställning och problembeskrivning vore det säkert givande.

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: tis mar 06, 2018 9:38 pm
av Jonas Enderlein
Motorn kan vibrera, men inte misstända för en sån grej.

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: tis mar 06, 2018 10:57 pm
av Per Ohlsson
När bytte du tändkablar senast?
Har sett flera fall av misständningar runt maxvrid som berott på kablarna.

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: ons mar 07, 2018 12:51 am
av Matti johansson
svängningar i vev så kan han missa i läsningen på veven ( om han läser där) annars kan väl dom spolarna bli balla??

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: ons mar 07, 2018 6:58 am
av Kadett4wd
Om du kör std triggern så kan det vara bekymret.
De kan spricka och lossna, skapa obalans och triggerfel.

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: ons mar 07, 2018 7:08 am
av Wikimoe
Tack för svar. Jag greppar som sagt efter halmstrån och hör själv hur långsökt det är men i brist på erfarenhet vänder jag mig till massan.

Allt i tändväg är nytt (mindre än 10 drifttimmar) och vi har provat minska gapet på stiften till 0.5 samt att byta tändspole.
Kablarna är av originaltyp, beställda på random tysk bildels sajt.

Trigger sitter på veven, känt problem med dessa men efter jag bytt triggerskiva till en med bättre tolerans så kunde vi inte avläsa några störningar där.

Hade detta varit någon typ av värstingmotor a la special hade jag kunnat ta såna här problem, men jag har ju i princip bara bytt styrsystem på en standardmotor.

Ska se om jag kan mäta upp tändkablarna

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: ons mar 07, 2018 11:25 am
av Jens Gustavsson
som partrik är inne på så kan motor vibrationer få trigger givaren att ändra avstånd mot skivan och då kan det bli misständningar.

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: ons mar 07, 2018 3:55 pm
av mattias
Styrsystemet (Link G4+ Atom) registrerade inga fel på triggern (man kan se "runtime values" och även i loggen). Det hade ökat för varje varv det är fel men här hände inget sådant.

Det var bara på belastning (100+ Nm) och allt är som sagt nytt. Allt ser rent och fint ut, tändstiften jämna. Spridarna är även nya Bosch 550cc EV14. Inga problem med bränsletrycket vad vi kunde se och spridarna körs sekventiellt så klart. Dock utan kamsynk då den givaren var original och inte pålitlig.

När det misständer på så här lite vrid brukar det vara något mer uppenbart fel på tändsystemet men på den tid jag var med att felsöka i bänken hittade vi inget. Allt såg fint ut förutom denna irriterande miss runt vridmax, så jag mappade klart motorn under och över problem-området.

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: ons mar 07, 2018 3:59 pm
av DreRacing@
mattias skrev:spridarna körs sekventiellt så klart. Dock utan kamsynk då den givaren var original och inte pålitlig.
hur kör du sekventiellt utan kamsynk?

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: ons mar 07, 2018 7:40 pm
av The
Det går alldeles utmärkt, beroende på sprut. Den sprutar bara inte nödvändigtvis på rätt cylinder ;-)

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: ons mar 07, 2018 10:01 pm
av DreRacing@
trodde det som var grejen sekventiellt, att man sprutat på rätt sylinder till rätt tid. annars åker man ju batch eller alternating

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: ons mar 07, 2018 10:09 pm
av Matti johansson
Testa o lägg den i semisequentiellt. Faan vet om jag inte råkat på detta på en Volvo. Känn på boxen så den inte bygger värme, då kan det ju va nåt med stegen i sprutet."famlar med idéer"

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: ons mar 07, 2018 11:08 pm
av The
DreRacing@ skrev:trodde det som var grejen sekventiellt, att man sprutat på rätt sylinder till rätt tid. annars åker man ju batch eller alternating
Mm, men det blir ju inte "mer fel" med att köra sekventiell än de andra valen.
Snarare så att det är en fördel, speciellt om man kör med stora spridare.
Men inte alla sprut som godkänner det dock.

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: tor mar 08, 2018 12:33 am
av Matti johansson
The skrev:
DreRacing@ skrev:trodde det som var grejen sekventiellt, att man sprutat på rätt sylinder till rätt tid. annars åker man ju batch eller alternating
Mm, men det blir ju inte "mer fel" med att köra sekventiell än de andra valen.
Snarare så att det är en fördel, speciellt om man kör med stora spridare.
Men inte alla sprut som godkänner det dock.
Om nåt e fel så skadar de ju inte o testa!. Blir det samma på vägen?

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Postat: tor apr 12, 2018 4:32 am
av Knut Åge Busengdal
Det kan ikkje vere at du får overslag i tennsystemet uten for forbrenningsrommet? hadde våre intrisant neste gang du hadde bilen i bremsebenk og slått av lyset i bremserommet så det var heilt mørkt og sett om du kunne sjå noe overslag noen plass i tenningsystemet når misstenningen oppstår rundt max vrid. ved maks vrid er det vel det høgste sylindertrykket oppstår og det er då det er vanskligest for gnisten og hoppe over gnistgapet i tennpluggen, gnisten går altid lettaste vegen og om det ved dette sylindertrykket "finst en lettare veg å gå", så vil du få et overslag der istaden for over gnistgapet i tennpluggen. slik eg har forstått det, men tar forbehold om at eg kan ha feil? type drivstoff og blandingsforhold er vel også med å påvirke kor lett det er for gnisten og hoppeover gnistgapet.