Sug-trimma en b230 motor

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
JohnAssmundsson
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön mar 25, 2018 9:22 pm

Sug-trimma en b230 motor

Inlägg av JohnAssmundsson »

Hej, tänkte sug-trimma en b230 motor som första projekt och undrar vilken modell som är bäst och om det är någon som man borde undvika.
MVH John Assmundsson

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Learn by doing. And remember, inside every tool is a hammer
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Sug-trimma en b230 motor

Inlägg av »

Enda som bör undvikas är b230k då den motorn har en speciell topp utan förbränningsutrymmen och en stor grop i kolven istället.
En motor från 89 och nyare är ofta att föredra då dom är stadigare men även äldre fungerar till sugmotorer.
Beroende på trimningsgrad mm så kan en b230fb vara bästa utgångsprojektet då den har 531 topp istället för 530.
Går man på äldre b23 motorerna så har dom äldre topparna med jutnummer 160 398 och 405 större kylkanaler vilket medför att om man planar dom Mkt mer än 1mm så är det svårt att få toppackningen att täta.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Sug-trimma en b230 motor

Inlägg av mauser240 »

CÅ skrev:Enda som bör undvikas är b230k då den motorn har en speciell topp utan förbränningsutrymmen och en stor grop i kolven istället.
Vad är det för fel på B230K (förutom förgasaren)?
//MartinL
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Sug-trimma en b230 motor

Inlägg av »

Som jag ser det är det stora felet att den har förbränningsutrymmet i kolven och ingen annan b230 har det.
Det är omständigare att öka kompan.
Längre ventiler och andra ventilstyrningar som inte passar från någon annan modell.
Nu minns jag inte riktigt hur kolvarna såg ut men tycks iaf minnas att det är närmare till att kolvarna får ventilkontakt om man sätter i en kam med mycket tdc lyft (dock inte helt hundra på hur det var)
I övrigt är det ju ur flödessynpunkt inte bra med ett mer eller mindre platt tak runt ventilerna.
Sen är ju inte tändsystemet i mina ögon det bästa och förgasaren som du sa.
Sen beror det ju på vad ts har för mål ska man öka 30hk med nära nog oöppnad motor så fungerar den väll men annars blir det ju bara omvägar iom att den skiljer sig från alla andra motorer.

Har dock funderat flera gånger på att prova trimma en motor med en 631 stomme.
Men då göra det mer omfattande och fräsa ner ventilerna så djupt det går alternativt byta sätesringar och sänka dom nån mm för att få dom ännu djupare och sen få fria händer och göra förbränningsutrymmet.
Till tex en 2150 som inte behöver så jättestora kanaler borde det kunna bli en bra topp dock Mkt mer jobb än på någon annan toppstomme.
Och underdelen blir ju inte en b230k då heller
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Sug-trimma en b230 motor

Inlägg av mauser240 »

CÅ skrev:Som jag ser det är det stora felet att den har förbränningsutrymmet i kolven och ingen annan b230 har det.
Det är omständigare att öka kompan.
Längre ventiler och andra ventilstyrningar som inte passar från någon annan modell.
Nu minns jag inte riktigt hur kolvarna såg ut men tycks iaf minnas att det är närmare till att kolvarna får ventilkontakt om man sätter i en kam med mycket tdc lyft (dock inte helt hundra på hur det var)
I övrigt är det ju ur flödessynpunkt inte bra med ett mer eller mindre platt tak runt ventilerna.
Sen är ju inte tändsystemet i mina ögon det bästa och förgasaren som du sa.
Sen beror det ju på vad ts har för mål ska man öka 30hk med nära nog oöppnad motor så fungerar den väll men annars blir det ju bara omvägar iom att den skiljer sig från alla andra motorer.

Har dock funderat flera gånger på att prova trimma en motor med en 631 stomme.
Men då göra det mer omfattande och fräsa ner ventilerna så djupt det går alternativt byta sätesringar och sänka dom nån mm för att få dom ännu djupare och sen få fria händer och göra förbränningsutrymmet.
Till tex en 2150 som inte behöver så jättestora kanaler borde det kunna bli en bra topp dock Mkt mer jobb än på någon annan toppstomme.
Och underdelen blir ju inte en b230k då heller
Du har ju redan 10,3:1 i kompa och en topp som flödar bättre en 531 i alla fall. Jag har själv (tyvärr) inte mycket erfarenhet av B230K men det lär bli en väldigt mycket roligare maskin redan med ett sprut och en lite värre kam.

Förstås har folk olika krav men mycket går fortfarande att lösa enkelt och billigt tack vare Volvos pusselbitssystem.

Skulle absolut gärna se mer av denna maskin!
//MartinL
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Sug-trimma en b230 motor

Inlägg av »

Till milt trim går det givetvis använda men siktar man högre blir det som sagt omvägar.
Har sett att flöde ska va liknande på insug men bättre på avgas än på en 531 dock aldrig provat någon.
Att avgas är bättre är lätt att förstå då radien under ventilen är Mkt större dock ser insug inte lika bra ut och är mindre i aria.
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Sug-trimma en b230 motor

Inlägg av Smuggler »

Om jag inte kommer ihåg helt fel så flödar 631 toppen 190cfm på insug finns uppmätt här på STS någon stans men hittar det inte nu.
Var lite sugen att bygga en båtmotor av en sån med dubbla Fajs 45:or och en FS122 kam men nu blev det en MB diesel istället.

Nackdelarna med B230K som jag såg var orginal Solexen och att det är en lågfriktionsmotor=smalare vevlager/ramlagern. Sen att den i stort sett inte går att göra något portjobb på då den är tunn och lätt går hål på och att man inte kan ha kammar med jätte mycket lyft.

Då det beror ju på vad TS hade tänkt för effekt? Hur mycket effekt räcker 190cfm till?
Skriv svar