Sida 1 av 2

B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: lör nov 10, 2018 1:18 pm
av Manfred
Hej, jag har kommit över en uppsättning b23et kolvar jag tänkt stoppa i ett b230 block. Planen är då att brotcha upp b230 152mm långa stakar till 24mm kolvbult och sen svarva av ET kolvarna 7mm för att få en billig smidd plan kolv. Är detta genomförbart?

Mvh

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: lör nov 10, 2018 2:36 pm
av
Tror 7mm är väl mycket har du mätat hur mycket gods det blir kvar i kolv toppen och till första kolvringen?
Jag har sånna kolvar svarvade 3,5 eller 4mm och dom ser nog tunna ut och nära till första ringen (har dock ej mätat något bara snabbtittat)

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: lör nov 10, 2018 3:37 pm
av Manfred
Har inte kunnat mäta nånting än då kolvarna ligger på annan ort just nu. Men ja jag lurar också på om det blir tunt. Andra alternativet jag har är väl b23 block som man toppdeckar + svarvade kolvar?

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: lör nov 10, 2018 5:23 pm
av
Ett b23 block är nog enklast annars går det ju att köpa kortare vevstakar tror acm har 149 mm långa H profil vevstakar för b230 tex.
Men beroende på om blocket ska borras honas riktigt eller bara ruggas upp så kan det ju finnas ett problem om översta kolvringen vänder högre än standard om det finns några vändkanter kvar.

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: sön nov 11, 2018 12:21 pm
av Jens Gustavsson
det där att jaga en kolv bara för att man vill ha en "smidd" är lite omodärnt. man ska mer fråga sig om man har kolvar som pallar med det man ska göra och om det blir bra?

B230 gjutna kolvarna har jag hellre än en gammal smidd B23 kolv.

har kört 900+ hk i B230 kolvar utan minsta problem iallafall.

mvh jens

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: sön nov 11, 2018 3:01 pm
av Manfred
Jens! Tanken med denna sugmotor är att stoppa på ett nyinförskaffat foggersystem och bygga en motor lik den som Peter Hedman hade i Escorten. Därför tänkte jag att smidda kolvar tål gas lite bättre. Jag har både b230 sug och turbo kolvar hemma också. Vad skulle vara ett bra kompförhållande för en gasmotor?

Motorn i sig blir relativt budget, portad 531 topp, dubbla ventilfjädrar, k kam och gärna någon Volvo org kolv och stake. Weber 45or och 100 eller 150hk gas.

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: sön nov 11, 2018 4:02 pm
av
Använd hellre b230 turbo kolvarna då dom är tåla mera än en försvagad b23et kolv.
Och lägg gärna pengar på en vassare kam en 1000kr folkracekam ger mkt mera effekt.

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: sön nov 11, 2018 4:19 pm
av Manfred
Då får jag prova med fk kolvar och stakar. Men hur mycket komp törs man köra med? Har tänkt stoppa i en fs300-13 senare då jag kört med den förut i en weber motor med bra resultat. Men man kanske ska ha nån kamprofil mer lämplig för gas istället?

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: tis dec 18, 2018 1:06 pm
av David V
Jag och brorsan har kört FS300-13 och är inte jätteövertygade. Tittar man på kamtiderna så stänger insug lite väl sent och motorn känns inte riktigt stark nånstans men går väl ok.
Det finns en del roligare kammar, vi har t.ex kört FS122 innan som har fungerat bra. Det hade varit kul att testa FS300-13 och FS122 i exakt samma motor, något vi inte gjort dock.

/David

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: ons dec 26, 2018 1:29 pm
av Pacman
De är inte jättevanliga men det finns smidda B23E plana kolvar med. Satt i 79ans 242GT samt tidiga 244GLT-80
Ser likadana ut som B23ET-kolvar fast plana.
Annars skiljer det inget i hållbarhet mellan B230 A, E, F, ET, FT eller FK. Enbart djupet på gropen som skiljer. A och E har minst grop. F har mellandjup, ET lite djupare och FT/FK djupast.

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: mån jan 07, 2019 5:10 am
av Jens Gustavsson
Manfred skrev:Jens! Tanken med denna sugmotor är att stoppa på ett nyinförskaffat foggersystem och bygga en motor lik den som Peter Hedman hade i Escorten. Därför tänkte jag att smidda kolvar tål gas lite bättre. Jag har både b230 sug och turbo kolvar hemma också. Vad skulle vara ett bra kompförhållande för en gasmotor?

Motorn i sig blir relativt budget, portad 531 topp, dubbla ventilfjädrar, k kam och gärna någon Volvo org kolv och stake. Weber 45or och 100 eller 150hk gas.

men varför vill du ha kanske sämre kolvar för då + en massa special arbeten som ger stor sannolikhet till problem?

enkelt är bra!

om en 900hk turbo motor fungerar med vanliga sugmotor B230 kolvar bör ju en lustgas motor på 300hk hålla om det inte här jätte dåligt tunat tycker man?

du vill väll ha ganska hög kompa utan stora gropar i kolvarna utan att plana sönder däckplanet? du kan fasa klämspalten i kolvarna om du vill så blir det lugnare förbräning.

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: tis jan 08, 2019 11:44 am
av Manfred
David V skrev:Jag och brorsan har kört FS300-13 och är inte jätteövertygade. Tittar man på kamtiderna så stänger insug lite väl sent och motorn känns inte riktigt stark nånstans men går väl ok.
Det finns en del roligare kammar, vi har t.ex kört FS122 innan som har fungerat bra. Det hade varit kul att testa FS300-13 och FS122 i exakt samma motor, något vi inte gjort dock.

/David
FS122an har jag kört i en turbomotor, blev lite starkare över hela registret i jämförelse mot k kammen jag körde innan.
Pacman skrev:De är inte jättevanliga men det finns smidda B23E plana kolvar med. Satt i 79ans 242GT samt tidiga 244GLT-80
Ser likadana ut som B23ET-kolvar fast plana.
Annars skiljer det inget i hållbarhet mellan B230 A, E, F, ET, FT eller FK. Enbart djupet på gropen som skiljer. A och E har minst grop. F har mellandjup, ET lite djupare och FT/FK djupast.
Det blir b230 kolvar, känns enklare då jag inte har nåt fräscht b23 block.
Jens Gustavsson skrev:
Manfred skrev:Jens! Tanken med denna sugmotor är att stoppa på ett nyinförskaffat foggersystem och bygga en motor lik den som Peter Hedman hade i Escorten. Därför tänkte jag att smidda kolvar tål gas lite bättre. Jag har både b230 sug och turbo kolvar hemma också. Vad skulle vara ett bra kompförhållande för en gasmotor?

Motorn i sig blir relativt budget, portad 531 topp, dubbla ventilfjädrar, k kam och gärna någon Volvo org kolv och stake. Weber 45or och 100 eller 150hk gas.

men varför vill du ha kanske sämre kolvar för då + en massa special arbeten som ger stor sannolikhet till problem?

enkelt är bra!

om en 900hk turbo motor fungerar med vanliga sugmotor B230 kolvar bör ju en lustgas motor på 300hk hålla om det inte här jätte dåligt tunat tycker man?

du vill väll ha ganska hög kompa utan stora gropar i kolvarna utan att plana sönder däckplanet? du kan fasa klämspalten i kolvarna om du vill så blir det lugnare förbräning.
Det var därför jag frågade :thumbright: Dom borde ju utan tvekan hålla isf!

Det får bli en standard b230a till att börja med. Är det värt arbetet att svarva b230 kolvarna plana och toppdecka för mer komp? Hur menar du att jag ska fasa kolvarna?

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: tis jan 08, 2019 2:12 pm
av DreRacing@
Jens Gustavsson skrev:
om en 900hk turbo motor fungerar med vanliga sugmotor B230 kolvar bör ju en lustgas motor på 300hk hålla om det inte här jätte dåligt tunat tycker man?
värför kör alla 900hk b230 med eftermaknadskolvar då? när man likeså kan köra original menar jag

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: tis jan 08, 2019 8:51 pm
av Manfred
DreRacing@ skrev:
Jens Gustavsson skrev:
om en 900hk turbo motor fungerar med vanliga sugmotor B230 kolvar bör ju en lustgas motor på 300hk hålla om det inte här jätte dåligt tunat tycker man?
värför kör alla 900hk b230 med eftermaknadskolvar då? när man likeså kan köra original menar jag
Det är nog för att inte så många har provat org kolvarna så långt

Re: B23ET kolvar i B230 sugmotor

Postat: tis jan 08, 2019 11:51 pm
av
Sen att säga att dom fungerar på en 900 hk motor för att det går bromsa 900hk med dom är väll lite som att säga att det fungerar att köra 200kmh med 4st reservhjul monterade gjorda för 50kmh det kan gå en gång eller flera gånger men risken är stor att det slutar illa.
Dock är det väll bara jens som bromsat den effekten med dom och ingen har kört den effekten i bil och tagit ut effekten längre stunder så om det fungerar i längden är ju rätt osäkert men vore roligt om någon provade.
600+ går det väll rätt många motorer som ger med standardkolvar iaf bara det inte spikar.