Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 03, 2020 9:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sekundärrör längd b230f
InläggPostat: mån jan 21, 2019 11:08 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Inlägg: 50
Ort: Rolfstorp
Hej.
Undrar om det skulle finnas något att vinna på att justera
Längden på orginal byxrör på en b230f.
Tanken har slagit mig då jag tittat på lite olika extraktor grenrör.
Då dom flesta av dessa verkar vara ganska långa och mitt orginalliknande walker byxrör ser ganska kort ut.
Vad jag lyckats läsa mig till så ska väl ett långt rör stämma bättre till lägre varv och ett kort till högre varv.
Läste här på forumet att 100mm flyttar registret ca 200rpm

Motorn i fråga är inget häftigt alls, en b230f med rex regina vx kam och 2,5" avgassystem med 200cells kat.

Det jag undrar är om man kan flytta ner registret lite genom att förlänga rören eller om det inte spelar så stor roll med en såpass snäll kam.

Kent

_________________
För lite tid


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2019 11:30 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 603
Ort: lycksele
Nog gör det skillnad men ju vassare kam ju större skillnad och med en standardkam är den liten.
Byxröret på en 240 är betydligt längre än 7/940 ksk 20cm och på en folkracer med k-jet och månen8 kändes det märkbar positiv skillnad vid 3000-3500 varv där motorn kom igång sen dog den av rejält typ tvärstipp vid 6500 istället för att tona ut eftersom och gå dra till 7000 iaf.
Dock är det enda motorn jag provat byta på och det är bara hur den upplevdes kördes bara lite träning med första röret innan det bucklades och byttes ut.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 26, 2019 7:19 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Inlägg: 50
Ort: Rolfstorp
Låter som om det kan vara värt att prova i alla fall.
Detta är ju en bruks bil och i dagsläget är den ganska trött upp till ca 4000rpm och sen drar den lite upp till 5500-6000rpm.
Vill den ska dra lite mer från 3000rpm.
Ska prova att förlänga rören 250-300mm.
Återkommer med resultatet.
Har även planer på att byta kam i framtiden till en v eller k eller något annat, om någon har tips på en bra bruks bils kam så är jag tacksam för alla tips.

Kent

_________________
För lite tid


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 28, 2019 6:07 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Inlägg: 50
Ort: Rolfstorp
Provade igår att förlänga rören 300mm.
Blev ju som väntat inga större skillnader
Anade en liten förbättring från 3000rpm
Och en försämring över 5000rpm
Men rören är ju allt annat än vackra, är ju ordentligt mycket
Mindre i bockningarna.

Är inne på att bygga nya rör och ny kollektor.
Men är det någon som har koll på vilka rör dimensioner
Som skulle vara lämpliga?
Och hur ska man tänka när man bygger kollektor
Ska man ha samma diameter ut ur den som resten av systemet eller ska den vara något mindre och sen kona upp till 2,5".
Har sett båda delar när jag sökt runt men ingen förklaring om för och nackdelar.

Kent

_________________
För lite tid


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010