Val av budget kam b20

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Sjoblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons apr 24, 2013 9:25 pm

Val av budget kam b20

Inlägg av Sjoblom »

Hej! Här är ännu en b20 trim tråd..
Tänkte få ihop en bruks/småbus b20 som ger 120hk eller så, bil som tänkt att gå runt 500mil/år.
Kollade runt lite på kammar och hittade folkraceshopens kammar som var oroväckande billiga?

Vad får jag ”mer” av att välja en dyrare kam? Förstår ju att dessa kammar är kopior, men hur illa är det? Kommer jag nöta ner kammen på några hundra mil? Kommer en dyrare kam ge 10hk till under samma förutsättningar?
Tänkte försöka komma så långt som möjligt på 6-7000kr...

Har tänkt mig en annan kam, dubbla SU eller kanske fajs 45’er och en något ompysslad topp. Likt en b20e eller plana och putsa av kanalerna i originaltoppen..

Mvh
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Val av budget kam b20

Inlägg av »

Om kammen är kopia eller inte spelar ingen roll det är Hur profilen är designad som gör skillnad.
En omslipad kam brukar inte va dyrare då man lämnar in ett eget ämne och kan då ha bättre kvalitet än Om man tex köper en ny R kam då originalkammen är bättre än det nytillverkade ämnet.
Köper man däremot en råämneskam blir ju priset ett helt annat men då slipper man bli begränsad av profilen på den gammla kamaxeln.
Sen är det ju betydligt mera noga med montering inkörning mm på en b20 än tex b23 för att det ska nöta in sig rätt och inte gå ner sig.
6-7k är ju inte mkt pengar men satsa på att få tag på ett par weber dom ger ett friare kamval och mkt mera effekt än dubbla su mera volym är ju också enkelt och gör av sig en borrning och begagnade b21 kolvar kommer man långt på..
Med lite tur kan det ju gå hitta begagnade saker billigt från nån folkracemek eller så.
Sjoblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons apr 24, 2013 9:25 pm

Re: Val av budget kam b20

Inlägg av Sjoblom »

Tack för svaret! Hur bör man köra in en b20 då? Begagnad ”riktig” kam med nya lyftare borde vara det säkraste då.. och en något bearbetad topp?
Block och bottendel kommer eventuellt senare, 6-8000 är tänkt att lägga först på topp och förgasare och dylikt!
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Val av budget kam b20

Inlägg av »

Tror Jens skrivit ut nån guide om det.
Gärna något speciellt inkörningsfett bra olja och om man har dubbla ventilfjädrar inte montera innarfjädrarna så trycket blir lägre.
En b23 där kammen ligger i oljebad är mkt mindre känslig.
En milt portad topp med ett sätesjobb gör stor skillnad då det finns mkt att förbättra enkelt.
Användarvisningsbild
m6
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: sön aug 05, 2007 1:06 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Val av budget kam b20

Inlägg av m6 »

Volvos k kam är fin med en i ordning gjord topp och 45 or då kan den dra långt över 6000 rpm och ge mycket mer än 120 hp.
Med extraktorrör och 2 1/2 avgas.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
Skriv svar