Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån feb 18, 2019 9:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jan 26, 2019 11:32 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 860
Ort: Nordmaling
Hej,
jag har kört V8an 2 somrar på E85, alu-toppar, 12,4:1 i statiskt comp, sekventiell port-insprutning med Siemens Deca 820cc injektorer. Walbro 450 pump och insugsrelaterad bränsletrycksregulator. MegaSquirt MS3X styr 8 tändspolar och 8 injektorer.

Eftersom både motorstyrning och motor var hembyggda startade jag motorn och "körde in" på bensin och förgasare, innan jag installerade resten och startade på E85. Motorn har gått mindre än en timme på bensin.

Vad är det för konstigheter jag hittar i insugskanalerna? Verkar vara något harts-liknande som är hårt och sitter fast. Mycket underligt!

Vrid bilden 90 grader medurs för rätt orientering.

Bild

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 31, 2019 11:00 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 260
Ort: Stigtomta
"Det röda gucket"

Det där är tillsatser som finns i motoroljan som kommer med i vevhusventilationen och som reagerar med etanolen i bränslet. Det kletar fast i insuget och på ventilerna. Har man en bil där man kör en tank bensin då och då så tvättas det bort, men kör man konstant E85 så bygger det på mer och mer.

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 31, 2019 12:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 860
Ort: Nordmaling
Aaah, tack för den infon...har inte tänkt på att vevhusventilationen kunde vara inblandad! :thumbright:
Jag har så högt cylindertryck att jag kan inte köra på ren bensin men en del skall jag nog kunna blanda in för att försöka rensa lite nu och då. Jag kan ju också leda bort vevhusventilationen...även om det känns bättre att leda in den i motorn... 8)

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 31, 2019 4:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 391
David. Är det även så på oljor rekommenderade för E85 bilar.
Är det därför dexos 2 är så viktigt på saaben.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 31, 2019 9:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 668
Ort: Ljusdal
Jag har kört i 9 år på E85 (förgasare iofs, Cheva 350) och bara sett lite svag rosa färg på små ytor i insuget just under förgasaren.
Har PCV ventil kopplad till insuget.
Kört på Texaco Ursa 10w40 CI4 dieselmotorolja, ibland Lucas 10w40 Hot Rod Oil.
Bytt olja en gång per år.
82 graders termostat.
Använt blyersättning kanske 50% av tankningarna, billigaste från macken.
Undrar om det verkligen kan vara vevhusgaserna, fullt möjligt kanske?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 31, 2019 10:06 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 860
Ort: Nordmaling
När jag tittar närmare på kanalerna i topplocken så ser det ut som om det droppat ner från vissa spridare, någon kanal är nästan ren, någon kanal har en rejäl komocka i insugskanalen vertikalt ner från spridaren. Har försökt fotografera det hela men svårt att få en bra bild.
Underligt är det.

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 01, 2019 11:19 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 860
Ort: Nordmaling
Här är en lite bättre bild, ser ut som det droppat ner från spridaren...
Bild

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 01, 2019 7:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 860
Ort: Nordmaling
Grannen tittade in och med varsin öl löste vi världens stora gåtor?

Vi tror att när jag stannar motorn så ligger bränsletrycket på fullt. Det läcker sen ner via spridarna i det varma insuget, där allt förgasas utom det rödbruna, halvhårda kletet som byggs upp under spridarna. Då återstår bara frågan, vad är det rödbruna kletet...kommer det ur etanolen eller ur bensinen? Jag är ju böjd att tro att det kommer ur bensinen med tanke att jag för några år sedan hade liknande under förgasarna på min Traja 650...

I övrigt ser motorn bra ut tycker jag...här kommer ett exempel...
Bild

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 03, 2019 4:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 668
Ort: Ljusdal
Jag gissar att det inte kommer från bränslet, kanske är något som bränslet löser upp/fäller ut/reagerar med, EGR, men det är som sagt bara en gissning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 03, 2019 4:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 860
Ort: Nordmaling
Thunderbo1t skrev:
Jag gissar att det inte kommer från bränslet, kanske är något som bränslet löser upp/fäller ut/reagerar med, EGR, men det är som sagt bara en gissning.
Om du tittar på första bilden i tråden så ser man att det precis under spridaren har byggts upp en komocka av rödbrunt klet...så jag tror det kommer ur bränslet...Det likadant i alla insugsportar på topplocken...i droppet under spridarna har det byggts upp avlagringar...mer i vissa, mindre i andra, men det finns i alla portar.

Jag kör på Valvoline VR1 och i så fall skulle det vara något i vevhusventilationsdimman som skulle reagera med E85...men det ser ut som dropp skulle ha byggt upp avlagringarna.

Men, jag beställer nu en annan modell av spridare, och funderar på att börja stanna motorn med att helt enkelt så ifrån bränslepumpen, det kommer bara dröja någon sekund innan motorn stannar, och då finns inget tryck kvar i bränslesystemet, och inget dropp...och inga avlagringar...hoppar jag... :hihi:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 03, 2019 5:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 668
Ort: Ljusdal
Jo att det är något som kommer med bränslet kan jag tänka mig, men att bränslet i säg skulle vara boven känns tveksamt, nu bara gissar jag så ingen ska tro att jag påstår något, bara spekulerar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 03, 2019 8:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 391
En gissning är att etanolen löser upp ngt i systemet eller i hanteringen från gammal bensin.
Därför bör avlagringen minska med tiden.
Avlagringen i hanteringen bör minskat eller försvunnit efter alla år.

Både bensin och diesel tankar är smutsiga vilket kräver rengöring. Vet inte om det blivit bättre eller sämre med åren.
Man fyllde säkert bara gamla bensin tankar, cisterner med etanol vilket kanske inte blev jätte bra.

Sen är nog inte alla spridare bra för etanol även om dom skriver det.

Googla lite snabbt. Ngn påstår att lacknafta löser kletet. Att redline Si alchol förhindrar det.
Samt att problemet varit bortanågra år men nu kommit tillbaka.
Leverantören av etanol verkar inte vara samma som när dom åtgärdade felet förra gången. (SEKAB)

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 03, 2019 11:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 668
Ort: Ljusdal
Jag har ju använt använt små mängder blyersättning, oregelbundet, och den är väl typ mest bestående av nån "nafta" samt själva blyersättningen (kalium?).
Kan doseringen varit 1:1000? Tror den är av fabrikat Shell eller Hall Miba.
Kan det lilla hållit guckan borta tro?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 04, 2019 10:07 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 860
Ort: Nordmaling
Penslade med mjuk pensel och 95 oktanigt igår...klägget löses upp direkt i bensin...skall prova med E85 idag...

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 04, 2019 1:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 668
Ort: Ljusdal
Pröva lacknafta/diesel också :thumbright:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010