Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 06, 2020 7:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Trimma B20
InläggPostat: tis apr 23, 2019 1:04 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor maj 28, 2009 3:23 pm
Inlägg: 10
Ort: Halmstad
Hej
Jag har köpt ett par Fajs 48:or som är startskottet till trimning av min B20. Till frågan,, har ett par Mahle kolvar 93mm kolvbult 24 jag kan få köpa billigt ok undrar är det bra kolvar ok bra till b20 trimning? det blir 2.2l med dessa? nått man ska tänka på? tanken är att trimma ganska hårt eller nått annat att rekommendera? mvh Jerry


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimma B20
InläggPostat: ons apr 24, 2019 10:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 221
Jag hade inte borrat 93, cylinderväggarna blir tunna då, blocket kanske har rostat lite på andra sidan också. Det håller bättre om du borrar 92mm och kanske strokar istället.
Mvh Jonas E


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimma B20
InläggPostat: sön sep 29, 2019 8:24 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor maj 28, 2009 3:23 pm
Inlägg: 10
Ort: Halmstad
kan någon berätta hur jag ska gå till väga för att stroka ok få upp volymen,, vilka prylar ska jag köpa?? mvh Jerry


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimma B20
InläggPostat: mån sep 30, 2019 8:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 603
Ort: lycksele
Det beror mest på budget.
Tex umrab säljer kitt med nya kolvar H profilvevstakar och omslipad vev för 15k då blir det 2,3 liter
Annars kan man köpa en omslipad vev för b230 vevstakar sedan leta lämpliga kolvar från nån org bil och ev bussa om vevstakarna för det för att få det billigast möjligt.
Får det kosta typ 30k finns väll stålvevar för ksk 2,5 liters volym att köpa
Men bara borra 92 och org slag räcker rätt långt ändå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimma B20
InläggPostat: mån sep 30, 2019 12:01 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2768
Ort: Umeå
Skulle ha borrat 92mm, satt in M-stakar och plana b21a/e kolvar.
Pengarna du tjänar på att inte köpa dyra stakar, vev och kolvar lägger du på en bra topp och kam så motorn får andas :)

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimma B20
InläggPostat: mån sep 30, 2019 1:01 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor maj 28, 2009 3:23 pm
Inlägg: 10
Ort: Halmstad
Hej! Ok kanon tack för svaren då lutar det åt att borra till 92 ok satsa på topp o kam,, har redan nya fajs 48:or... nån som kan rekommendera bra firma till fixa bra topp?? Mvh jerry


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimma B20
InläggPostat: mån sep 30, 2019 1:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Inlägg: 43
Ort: Ulrika , i Östergötland
Topplocksverkstan

https://www.topplocksverkstan.se/

_________________
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimma B20
InläggPostat: ons okt 02, 2019 11:17 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Inlägg: 343
Ort: VBG
HEJ! Börja trimma min b20 början på80 talet borra 93 mm två block fick sprickor vid borrning ett block funka. fick 142 hk på driven :thumbright:
men hadde ett jävla kass komp mellann cyl . visade att när vi drog topplocksbultarna så blev cylindrarna skeva!!
Gjrore ny motor borra 92mm samma topplock samma kam (m13) bromsa 156hk på drivemn så skit i å borra för mycke)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimma B20
InläggPostat: sön okt 06, 2019 12:19 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20946
Ort: Tomterna/sävar
man börjar alltid ett seriöst motor bygge med att sonic mäta några block så man vet att man har nått bra att lägga pengarna på.

kring riktiga 200hk kan man nå med riktiga grejor och 92mm B21E kolvar. läs mer i stefan frankas + B20 lars dyno trådar här på forumet om bra motorer.

även dyno B20 topplocks tävlingen där står det mycket bra

mvh jense

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010