Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 07, 2020 4:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Trimming av båtmotor
InläggPostat: mån jul 29, 2019 2:36 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am
Inlägg: 62
Hei.
Har en Nidelv 18 med AQ141.
Denne gamle motorer vurderes å skifte ut da båten ikke lengre er like rask opp i plan med hele familien.
Den gjør 28knop med dagens oppsett.

Jeg har kommet over to AQ151 som trenger overhaling.
Planen er da å bygge opp begge og selge den ene for å dekke noe av kostnaden på deler til den andre.
Etter en liten sjekk så sitte det 531 topp på de begge.

Så spørsmålet er følgende,
Vil det lønne seg å kjøpe nye og større innsugsventiler til 531 toppen? eller er det bortkastet med orginal eksoslimpa?
teoretisk sett så burde den lett yte om lag 160hk med orginaltoppen, da jeg tror avgasslimpa stjeler en del av disse hestene.
Vurderer også å sette dit en lett portet 530 topp for å heller hente ut bunndrag og økonomi fueling, men 2,5liter veiva kompenserer jo en del for tapet i mellomregisteret med 531 toppen.
Eller skal jeg lage en ny limpa i syrefast stål og hente ut mer hk der?

Forslag på dimensjoner og lengder på primær sekundær rør som muligens kan passe på en ny avgasslimpa?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimming av båtmotor
InläggPostat: tor nov 14, 2019 9:05 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am
Inlägg: 62
Ingen tips?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimming av båtmotor
InläggPostat: fre nov 15, 2019 2:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 221
Jag tycker att du skall bygga ny avgaslimpa, och om du vill så kan jag porta, mirafräsa toppen och välja en bättre kam åt dig.
Mvh Jonas Enderlein


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimming av båtmotor
InläggPostat: lör nov 16, 2019 9:02 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am
Inlägg: 62
Har du noe forslag på lengder på primær og sekundær rør, evt ett bra 4-1 grenrør med for max effekt rundt 5500.
Har ikke noe pipemax for å regne ut hva som kan passe.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimming av båtmotor
InläggPostat: ons jan 08, 2020 11:32 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am
Inlägg: 62
Litt oppdateringer,
Det blei kjøp av AQ151A.
Har investert i en ny 531 topp da den som satt der var svært korodert, knekt eksosventil, samt reparert en gang tidligere i eksosporten på bakre sylinder. syntes det var verdt pengene da nye ventiler, ventilstyringer, mira fresing etc hadde kostet halvparten, pluss tid og transport hit og dit.

Ny spec på toppen som skal bruke er; 46/38mm ventiler, mira skåret ventilsete, nye bronsje styringer, dobble ventilfjører etc lett portet.

Hadde jeg hatt mer penger til overs hadde jeg så kjøpt med en kam og fått denne shimsa rett. Men da selger ikke vistte hvor mye overlapp det var på den så tok jeg ikke sjangsen.
Har en V kam liggende, så blir den frem til noe bedre dukker opp. Rent teoretisk burde jeg nok hatt en kam med noe mer løft, rundt 12-13mm.
Kam tips til 2,5l 531 46/38 spec volvo med arbeidsområde 2500-6000rpm, effekt ca 170hk ?

Jeg studerte innsugsmanifolden på aq151. Stygg vinkel inn mot toppen.
Jeg vurderer å kappe innsuget, og endre vinkelen på det sånn at jeg minsker denne harde bøyen. Det vil jo medføre at jeg må kappe plata forgasserne står på, og tilkasse de med tilsvarende vinkelendring. Ja, jeg kunne ha kjøpt innsug og brukt ett par DCOE forgassere. men ønsker å beholde marine forgasserne enn så lenge. Må bare måle hvor mye mer "høyde" jeg tåler før det tar i lokket til motorrommet.

Jeg tok den gamle 531 orginaltoppen, og la inn litt sparkel i gulvet for å se hvor mye av arealet jeg kan minske før flowen avtar for mye. Flow test på dette kommer om to uker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trimming av båtmotor
InläggPostat: sön jan 26, 2020 8:30 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am
Inlägg: 62
Da har jeg fått gjort en liten test av forgassere og innsug fra AQ151 og AQ140 på volvos 531 topp. Uten forgassere gav AQ151 innsuget svært varierende målinger på løft mellom 4-8mm, mens AQ140 innsuget gav en fin og gjavn flow kurve. Noe som kan tyde på turbulens problemer med AQ151 innsuget.
Men forgasserne til aq140 var litt skuffende, og de vil nok begrense toppeffekten mye. Men ut fra innfestningen skal nok ett par SU forgassere passe fint. Finnes det 2" å få tak i?

Jeg funderer fortsatt mye på avgasslimpa.
Ingen med pipemax som evt kunne gjort en kalkulasjoner for meg? Alt av tidligere grenrørs utregninger jeg finner er som oftes gjort for max effekter tett oppunder 6500-7500rpm området-
men denne motoren skal ligge med max effekt rundt 5000-5500rpm. og må kunne jobbe helt fra 2500rpm.

2,5l marinebunndel
V-kam
46-38mm 531 topp.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010