Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 07, 2020 2:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: B230 NA
InläggPostat: lör aug 24, 2019 2:43 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör aug 24, 2019 2:39 am
Inlägg: 3
hei
går de å få høyt dreiemoment på lavt turtall på b230 ? skal brukes på offroad bil. topp effekt behøver ikke være over 140 hk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 NA
InläggPostat: lör aug 24, 2019 10:23 am 
Offline
HK Performance

Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Inlägg: 1875
Ort: Lycksele
Plana toppen, D eller vx3 kam och de tyngsta svänghjulet du kan hitta borde funka ganska bra

_________________
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 NA
InläggPostat: lör aug 24, 2019 7:49 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör aug 24, 2019 2:39 am
Inlägg: 3
går de å få 240Nm +?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 NA
InläggPostat: sön aug 25, 2019 3:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 165
Kirre skrev:
Plana toppen, D eller vx3 kam och de tyngsta svänghjulet du kan hitta borde funka ganska bra

Typ dom två kammarna med sämst vridmoment av alla Volvos kammar.


Det beror på vad du skall köra med i övrigt, insprut, förgasare? Vilken typ?
Få upp flödet i toppen och sedan en kam med lyft som tar tillvara på det, men med duration som inte blöder tillbaka trycket så kommer du få bra vridmoment.
Sedan behöver du tänka på hur brett register du behöver och om du skall kunna segdra på låga varvtal etc.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 NA
InläggPostat: sön aug 25, 2019 9:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 412
Ort: Norge
skeptisk skrev:
hei
går de å få høyt dreiemoment på lavt turtall på b230 ? skal brukes på offroad bil. topp effekt behøver ikke være over 140 hk

Ingen problem, men det er ikke gratis.

1. Strokerveiv. Jo större slaglengde jo bedre.
2. Korte råder.
3. Innsugsmanifold med lange rör, se til Mercedes Diesel.
4. Custom kam for 39 mm trykkere. Maksimalt löft, "minimal" durasjon og ca. 107 grader lca.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B230 NA
InläggPostat: mån aug 26, 2019 5:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4892
Ort: Boden
Vridmoment löser man ju med utväxling

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010