Sida 1 av 1

B230 NA

Postat: lör aug 24, 2019 2:43 am
av skeptisk
hei
går de å få høyt dreiemoment på lavt turtall på b230 ? skal brukes på offroad bil. topp effekt behøver ikke være over 140 hk

Re: B230 NA

Postat: lör aug 24, 2019 10:23 am
av Kirre
Plana toppen, D eller vx3 kam och de tyngsta svänghjulet du kan hitta borde funka ganska bra

Re: B230 NA

Postat: lör aug 24, 2019 7:49 pm
av skeptisk
går de å få 240Nm +?

Re: B230 NA

Postat: sön aug 25, 2019 3:16 pm
av psa
Kirre skrev:Plana toppen, D eller vx3 kam och de tyngsta svänghjulet du kan hitta borde funka ganska bra
Typ dom två kammarna med sämst vridmoment av alla Volvos kammar.


Det beror på vad du skall köra med i övrigt, insprut, förgasare? Vilken typ?
Få upp flödet i toppen och sedan en kam med lyft som tar tillvara på det, men med duration som inte blöder tillbaka trycket så kommer du få bra vridmoment.
Sedan behöver du tänka på hur brett register du behöver och om du skall kunna segdra på låga varvtal etc.

Re: B230 NA

Postat: sön aug 25, 2019 9:56 pm
av Baxman
skeptisk skrev:hei
går de å få høyt dreiemoment på lavt turtall på b230 ? skal brukes på offroad bil. topp effekt behøver ikke være over 140 hk
Ingen problem, men det er ikke gratis.

1. Strokerveiv. Jo större slaglengde jo bedre.
2. Korte råder.
3. Innsugsmanifold med lange rör, se til Mercedes Diesel.
4. Custom kam for 39 mm trykkere. Maksimalt löft, "minimal" durasjon og ca. 107 grader lca.

Re: B230 NA

Postat: mån aug 26, 2019 5:14 pm
av The
Vridmoment löser man ju med utväxling