Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 06, 2020 6:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis dec 17, 2019 2:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 508
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Hur är effekten mätt? Originaleffekt från Volvo är ju på svänghjulet och det är omöjligt att räkna om till hjuleffekt. (varierar lätt med 5% upp/ned, så blir inte pålitliga siffror)
Bästa sättet är att köra många (olika) originalbilar i sin bänk och utifrån det skapa ett "genomsnitt" av vad effekten blir när man räknar om. Gärna med samma hjul (om det inte är en navdyno)

Något som ger en bra fingervisning om/ifall det är mycket tapp brukar vara att kolla vid vilket varvtal originaleffekten anges, får man maxeffekten vid ett högre varvtal än original så kan man vara nästan säker på att den är förbättrad (även om siffrorna är något lägre)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 17, 2019 2:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1657
Ort: Skånska Landsbygden
Fortsättning på Erlands kommentar om mätning på min 960 i helgen som gick:

Det var en sedvanlig utrullningsmätning av motoreffekt på däcken så den blir vad den blir, men det brukar bli väldigt likt vad man får när man mäter på naven. 90% av förlusterna är ju i däcken.
Så med det i åtanke blev det ju en bra mätning. Mitt mål var att se om jag förbättrat bilen nåt el inte och det känns som jag ligger nära original effekt och vrid ändå.
Setupen är en helt orörd original B6254S med M90.
Spridarna utbytta mot bruna 0.280.155.831 334cc@3,8bar för att kunna köras på E85 med original ECU. Det gick den dock riktigt kasst på så jag byggde en pnp och satte i ett EMU Classic som jag mappat på vägen. Nu går den som den skall men inte mer heller. Spridarna är eg för små för E85, inte för effekten eller varvet, men för kallstarterna. När utetempen kryper ner under 5gr får man kirra 8-10ggr för att den ska starta och då har jag ändå maxat ut ALLA tabeller som finns i sprutet.

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 17, 2019 3:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 508
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Jo, "blir vad det blir" får man väl räkna med men om man ska se i fall det verkar göra gott för effekten av att köra sprit så borde man, erfarenhetsmässigt, se en förbättring av effekten med runt 5% och maxvrid kanske något mer och då är det ju synd att bänkens "variabler" är i samma storleksordning.

Mappas den fullt ut i bänken (alltså individuellt, inte med "förmappat" sprut) så kan man ofta se 10% i ökning av effekt/vrid med 98 vs. E-85 men den kalla temperaturen gör att ökningen blir mindre, E-85 kommer som bäst till sin rätt under de allra varmaste sommardagarna.

Lösningen är ju att köra några motsvarande bakhjulsdrivna bilar och jämföra bänkens siffror mot tillverkarens, efter en sån test så kan man ju se om resultatet är bra.

Spridartypen har bra dimning/atomisering och går att köra (enl. Bosch) upp mot 5 Bar bränsletryck (för ännu bättre atomisering) kallstartproblemen måste bero på något annat, vanligt är att många sekventiella sprut inte går enkelt att styra ut till 100% duty, alltså, även om man skriver fullt i tabellerna så kör den bara spridaren halva tiden.

Det finns ju massor av bilar som går på E-85 med mindre spridare än så här och därför drar jag slutsatsen att nånting inte lirar. Exempelvis har det mappats Cosworths med originalspridare och dessa har körts vintertid utan startproblem, komp förhållande på en sådan är 8.0:1 och Volvon torde ha betydligt mer (ju högre komp desto lättare att få till kallstarter)

Om du inte redan testat med ovanligt sen tändning under cranking så är det ett knep för att hjälpa den att tända, det går enklare att få det att brinna när trycket är högre och högsta tryck är ju vid ÖD.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 17, 2019 3:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1657
Ort: Skånska Landsbygden
Tack! Jag ska prova att labba lite med tändningen då.
Ja max spridartid i sprutet är 25ms under cranking och vid 2-300rpm som startmotorn ger så har man ju ett 400ms fönster att spruta bränsle i så klart är ju att det finns mjukvarumässiga möjligheter. Jag vet inte varför den begränsningen finns, om det är ett skydd mot hydrolock kanske.

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 17, 2019 3:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9604
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Lät skumt, du har inte nån tid att ställa som ger en pre-squirt innan du vrider på starten?
När jag mappade kadetten för kallstart ville den ha hela 700% berikning de första 10 motorcyklerna(på startmotorn)
Men jag hade även 10ms pre-squirt, och slarvade jag med att köra upp soppatrycket(hade separat aktivering av den) innan jag crankade så blev den mycket mer trögstartad.
Jag fick faktist bäst resultat med att HÖJA tändningen under crank några grader, den 'högg' ju inte emot ändå pga dålig tändning av bränslet.
Men det småbrann ju lite och skapade värme på kolven och förbränningsrummet.
Det brukade ta 3 cykler ungefär innan den slog igång.
Även vid 15 grader kallt.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 17, 2019 4:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 508
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Kallstartfunktioner kan finnas i många varianter. Det är inte att rekommendera att lägga in för mycket öppettid på den första "skvätten", detta fyller ju cylindern med odimmat bränsle. (fast måste man så måste man)

Den berikning man behöver göra är på själva crankingen vs. temperatur och när det är lägre än +20 grader så får man ha rejält mycket mer på E-85 än på bensin.
Helt ok att lägga på mycket på "aftercrank"/decay också om den har en temperaturbaserad axel.

Helt riktigt med förtändningen, så länge det inte är riktigt kallt så blir det som regel bättre egenskaper med tidigare tändning (jämfört bensin) men när det är så kallt så det inte ens tänder så kan det löna sig att testa åt andra hållet.

Även att kolla fasningen kan göra nytta, bäst är om spridaren inte sprutar på stängd ventil men ibland går det inte att undvika eftersom dutyn måste vara så hög.

Experiment har förekommit förr med "glödstift" funktioner i spridaren och separat, borde vara en vettig lösning om man inte vill "prima" med annat bränsle.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 19, 2019 2:21 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6242
Ort: Lund
Vi provade att ändra tändning och bränsle på WOT och de siffrorna jag skrev ut var det högsta vi fick.
Vi provade även mer tändning vid fullgas på lagre varv för att få mer vrid men det gillade den inte, den ville ha ökande tändning med varv och mindre på lägre varv.

Jag har testat en Pontiac Firebird med LS1 som ska ge 300 hästar, den visade 296.
Joni Lyyskis 245 med K kam visade 130 hästar och den visade samma på nån tiondel när i Mattis bänk.
Min 945 turbo med standard laddtryck, portad 530 topp och VX3 kam 172 hästar.


Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 19, 2019 5:14 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6242
Ort: Lund
Det man får göra om man ska jämföra skillnaden i effekt mellan olika bränslen är att jämföra BTU och AFR för de olika bränslena.
Det bränslet som vid BTU X AFR ger högst värde ger också mest effekt.
Om man ökar kompressionen för att utnyttja ett bränsle med annat oktantal eller har en överladdad motor som har nytta av oktantalet så är det en helt annan sak.
Nu gäller diskussionen en motor som inte spikar på handelsbensin och om den har nytta av Etanoö eller Metanol?

https://afdc.energy.gov/fuels/fuel_comparison_chart.pdf

https://www.intechopen.com/books/biofue ... simulation

https://www.svebio.se/app/uploads/2016/ ... Sweden.pdf

Läste att det behövdes 33% mer E85 än bensin, vet inte om det är rätt.
Bensin har en BTU på 116,090 och etanol har 76,330.
(1,33 X 0,85 X 76,330) + ( 0,15 X 116,090) = 86,291 + 17,413 = 103,704. Lägre än ren bensin.
Det krävs att man förbränner 152,1 % i volym av ren etanol för att få samma BTU som bensin.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 19, 2019 6:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1657
Ort: Skånska Landsbygden
Jag vill bara tillägga kvällens erfarenheter:
Efter lite letande hittade jag en funktion under Cranking som ökar spridarnas DC i några sekunder, så jag dubblade den i 4sek och trappade sen ner. Det ihop med 2gr förtändning under cranking så hoppade maskin igång direkt vid 3gr utetemp.
Tack för tipsen.

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 19, 2019 9:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 471
Ort: Borås
Läste att det behövdes 33% mer E85 än bensin, vet inte om det är rätt.
Bensin har en BTU på 116,090 och etanol har 76,330.
(1,33 X 0,85 X 76,330) + ( 0,15 X 116,090) = 86,291 + 17,413 = 103,704. Lägre än ren bensin.
Det krävs att man förbränner 152,1 % i volym av ren etanol för att få samma BTU som bensin.


A. Graham Bell räknar på liknande sätt på metanol vs bensin i sin bok Forced Induction Performance Tuning. Han utgår då från AFR vid max effekt för respektive bränsle (12,7 för bensin och 5,1 för metanol). Dividerar man dom får man att det går åt 2,49 ggr mer metanol än bensin. Sen multiplicerar han detta med BTU/lbs för metanol (9800) får 24402 som resultat, dividerar med BTU/lbs för bensin (19000) vilket omräknat till procent blir 28,4%. Alltså en motor som går på ren metanol borde kunna ge 28,4 % högre effekt än en motor som går på bensin, räknat på energiinnehållet i bränslet. Sen tillkommer latent heat of evaporation som är 472 för metanol och 135 för bensin. Metanol kyler alltså klart bättre och det ger motorn bättre fyllnadsgrad vilket alltså ökar den potentiella effektskillnaden en bit till.

Tar man Bells siffror för ren etanol och räknar på dem får man (12,7/6,5 = 1,95 x 12500 = 24375/19000 =>28,3), alltså att energiinnehållet för ren etanol i motorn borde vara 28,3% högre än för bensin. Men även etanol har hög latent heat of evaporation (410) och det påverkar ju fyllnadsgraden positivt.

Men eftersom vi kör på E85 blir det ju lite lägre värden - om vi lite slarvigt säger att vi då tappar 15% av differensen mot bensin så blir det ändå (0,85*28,3) ca 24 % mer energiinnehåll. Varför det blir andra siffror än du får Erland är väl för Bell räknar med 95% mer bränsle för ren etanol. Det borde bli en riktigt saftig överberikning. Några såna här siffror har jag själv aldrig varit närheten av i praktiken. 6% mer effekt och 10% mer vrid brukar jag få på min restriktor Audi. Men då är kompet för lågt för att vara optimalt för E85, så 10% mer effekt känns inte alls orimligt.

En sugmotor går väl inte att köra på Bells nivå på överberikning men om den är optimerad för E85 borde den väl kunna ge åtminstone 10% högre effekt även den??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 19, 2019 10:41 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6242
Ort: Lund
I länkarna finns det listor med BTU för olika bränslen.
Sen finns det länkar med tester.
I ena testet med bensin mot bensin med etanolinblandning var större förluster alltefter etanol blandades i.
I andra testet gav E5 mer effekt än ren bensin sen var det förluster mot ren bensin.
Hittade AFR på annat ställe Bensin 14,6 etanol 9 och metanol 6,4.
Det är stökiometriska värden och inte maxeffekt men räknat på dom så:
Bensin mot etanol 1,622 X 76,330 = 123,82 högre än bensin. 1,0666 så 6,6%.
Jag kommer ihåg att det står om detta i Blairs fyrtaktsbok men bägge mina är ute på vift.
jag ska försöka få tag på dom så jag kan fortsätta diskussionen.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 20, 2019 1:27 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6242
Ort: Lund
Gasoline
net energy content: 42-44 MJ/kg
SAFR: 14.6-14.8
density, typical: .72-.78
heat of vaporisation: 380-500 kJ/kg
boiling temperature: 25-215 degC
typical AFR for maximum power: 12.5
typical octane, approx: 93-102/85-95 RON/MON

Ethanol
net energy content: 26.8 MJ/kg
SAFR: 9.1
density: .79
heat of vaporisation: 845 kJ/kg
boiling temperature: 78 degC
typical AFR for maximum power: 7
typical octane, approx: 111/94

Methanol
net energy content: 19.7 MJ/kg
SAFR: 6.45
density: .79
heat of vaporisation: 1109 kJ/kg
boling temperature: 65 degC
typical AFR for maximum power: 4
typical octane, approx: 112/91


Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 20, 2019 5:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9604
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
quattro skrev:
Läste att det behövdes 33% mer E85 än bensin, vet inte om det är rätt.
Bensin har en BTU på 116,090 och etanol har 76,330.
(1,33 X 0,85 X 76,330) + ( 0,15 X 116,090) = 86,291 + 17,413 = 103,704. Lägre än ren bensin.
Det krävs att man förbränner 152,1 % i volym av ren etanol för att få samma BTU som bensin.


A. Graham Bell räknar på liknande sätt på metanol vs bensin i sin bok Forced Induction Performance Tuning. Han utgår då från AFR vid max effekt för respektive bränsle (12,7 för bensin och 5,1 för metanol). Dividerar man dom får man att det går åt 2,49 ggr mer metanol än bensin. Sen multiplicerar han detta med BTU/lbs för metanol (9800) får 24402 som resultat, dividerar med BTU/lbs för bensin (19000) vilket omräknat till procent blir 28,4%. Alltså en motor som går på ren metanol borde kunna ge 28,4 % högre effekt än en motor som går på bensin, räknat på energiinnehållet i bränslet. Sen tillkommer latent heat of evaporation som är 472 för metanol och 135 för bensin. Metanol kyler alltså klart bättre och det ger motorn bättre fyllnadsgrad vilket alltså ökar den potentiella effektskillnaden en bit till.

Tar man Bells siffror för ren etanol och räknar på dem får man (12,7/6,5 = 1,95 x 12500 = 24375/19000 =>28,3), alltså att energiinnehållet för ren etanol i motorn borde vara 28,3% högre än för bensin. Men även etanol har hög latent heat of evaporation (410) och det påverkar ju fyllnadsgraden positivt.

Men eftersom vi kör på E85 blir det ju lite lägre värden - om vi lite slarvigt säger att vi då tappar 15% av differensen mot bensin så blir det ändå (0,85*28,3) ca 24 % mer energiinnehåll. Varför det blir andra siffror än du får Erland är väl för Bell räknar med 95% mer bränsle för ren etanol. Det borde bli en riktigt saftig överberikning. Några såna här siffror har jag själv aldrig varit närheten av i praktiken. 6% mer effekt och 10% mer vrid brukar jag få på min restriktor Audi. Men då är kompet för lågt för att vara optimalt för E85, så 10% mer effekt känns inte alls orimligt.

En sugmotor går väl inte att köra på Bells nivå på överberikning men om den är optimerad för E85 borde den väl kunna ge åtminstone 10% högre effekt även den??



Tyvärr ger det inte 28.4% rakt av att hälla i metanol i en oladdad bensinmotor utan andra ändringar än att öka till rätt blandning.
Normalt vad jag sett är runt hälften av det värdet och kanske nån ynka procent till, trots ökning av kompression mm mm.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 20, 2019 8:16 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1496
Ort: Umeå
Pacman skrev:
Jag vill bara tillägga kvällens erfarenheter:
Efter lite letande hittade jag en funktion under Cranking som ökar spridarnas DC i några sekunder, så jag dubblade den i 4sek och trappade sen ner. Det ihop med 2gr förtändning under cranking så hoppade maskin igång direkt vid 3gr utetemp.
Tack för tipsen.

Kallstart av motor och på vägen upp till normal motortemp är en sak som det tyvärr inte läggs ned så mycket tid på.

Har följt med på många sm rallyn och många av bilarna är rätt så svår startade och när dom startat så går dom inte snyggt på
tomgången innan dom blivit varma.

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 20, 2019 8:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1657
Ort: Skånska Landsbygden
Min hoppar igång direkt nu på första nyckelvridet och efter lite justeringar så håller den 1000rpm och går helt rent direkt efter start med. Detta vid ca +3gr utetemp. Vi har inte fått minusgrader i Skåne än.
Man får labba lite med tomgångsmotorn under cranking så den hjälper till att få igång motorn med lite "grundgas", särskilt när man öser in så mycket soppa.
Går lite fett första 30s innan lambdasonden vaknar så det är precis man doftar etanolen. Sen lägger den sig på 1,00 under resten av warmup.
Det går om man lägger lite tid på det.

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010