Re: Vad kan jag förvänta för effekt
Postat: tor dec 26, 2019 5:37 pm
Tore, du får göra den klickbar.
Erland
Erland
Ett forum för motorentusiaster
https://forum.savarturbo.se/
Dom menar att det inte finns någon nytta av för mycket, lagom är bäst. Tabellerna som finns visar detta.Tore Bjerke skrev:Av en eller annen årsak klarer ikke å få til enlink til denne siden. Gå evt inn på RKB bearing industries publications sec 2. Feb 2010.
Her er uansett et utklipp fra artikkelen :
Overlubrication occurs when a rolling bearing is
greased excessively or when too much oil is added to
the housing. Excessive grease or oil quantity may cause
internal friction between rolling parts, which generates
excessive temperature that can create stress and
deformity of the bearing [9].
Increasing the quantities of oil and grease in rolling
bearings is not a good solution, since this practice may
cause a churning action between rolling elements, and
the result will always be an increase in temperature. Oil
with high viscosity or grease with high consistency will
also increase the temperature [2
whilliam skrev:Kadett4wd skrev:Det här med överberikning kan jag inte hålla med om på en sugmotor iaf.
Effekten kommer i dem då man törs köra sprit lite lite fetare än stökio bara.
Men!
Luftkylda motorer typ tvåtaktare, de vill gå lite fetare för att nyttja den lite mer kylande effekten.
Jag gjorde ett test med min tvåtakt mettis maskin, jag tog väck kylningen i toppen, och den ville då plötsligt ha jäkligt mycket mer soppa för att ens börja gå bra.Här svarar du lite åt dig själv, avgastempen förändras mindre när man inte överberikar, den håller sig alltså mer likvärdig mellan bensin/E-85 när man kör magert (som du erfarit ger bäst effekt)Kadett4wd skrev:Den gav mindre effekt, MEN!
Tvåtaktare är ju väldigt beroende på vad som sker i pipan, blir tempen fel där så barkar allt iväg åt fanders.
Hann dock inte justera tillbaka till mina 69hk igen, vevlagret skar, kom bara till 62hk
Men det kändes så svårt att jag har återställt kylning i toppen nu.
Frågan är om du testat med andra grenrör? En välflödande 4-taktare har många fler likheter med 2-taktaren än en "svenssonmotor" och de kallare avgaserna ger lägre Mach-tal.
Oj, oj, vad ni skriver, här gäller det att hänga med Dryg och dryg? Måste ju citera när det har kommit massa andra poster emellan.Kadett4wd skrev:Nä... skiljer ~200 grader mellan bensin och metanol i avgastemp på min maskin.
Behövs två olika pipor för att ge max i de två olika setuperna.
Metanolpipan är väldigt mycket kortare och med större stinger för det ska fungera mot portningen i cylindern.
Och vadå svarar åt mig själv?
Jag vet väl vad min maskin vill ha, jag ger bara information kring vad som hänt vid olika tillfällen, jag är inte ute efter att lösa nåt bekymmer i min maskin.
Jag ger infon för att andra ska kunna lägga den i sin kunskapsbank och kanske dra sig till minne nån gång att: 'vänta! jag känner igen felet jag har läst det på sävarturbo nånstans'.
Du är bra dryg med dina quotningar.
Jo! Alla lager som har kulor/rullar/nålar tar skada av för mycket olja.Erland Cox skrev:Vevlagret skär inte av för mycket olja och det är inte därför som rullarna kanar.
Lösa rullar låser varandra över ett visst varv och rullar med bur blir låsta av buren.
Det krävs lättare bur + att man tar bort sidobrickorna för staken så att man får in mer olja, man får ha styrning i kolven.
Min Zundapp klarade inte mer än 12000 varv, sen gav vevstakslagret upp.
Det fanns lager med lättare bur men det var inget jag testade utan jag gav fan i att varva över 12000.
Expansionskammaren är en effektiv varvstopp.
Erland
Jag förstår hur du tänker men det blir inte riktigt rätt ändå, förklara gärna (du eller nån annan) hur ett hydrodynamiskt lager arbetar?Erland Cox skrev:Om nu lagret skulle kana på oljefilmen. Hur kan det slita på rullarna?
Jag menar med oljefilm mellan, hur ska det kunna bli slitage?
Som nästa post kom detta:quattro skrev:Jag har kört sönder kullagren i både en EFR 6258 och en Garrett GTX2860R pga övervarv. Grundorsaken är att restriktorn gör att turbon drivs till övervarv för att leverera tillräckligt mycket luft.
Jag har kört med de oljerestriktorer som tillverkaren skickat med.
Funderingar / Frågor:
1) Skulle turbona tålt övervarvn bättre om jag hade strypt oljetillförseln ytterligare ?
2) Garretten har mycket mindre dimensioner på lagret än EFRen, Innebär det att den skall ha mindre mängd olja också?
3) Nu skall jag testa en kullagrad IHI med liknande storlek som Garretten, kan man säga något om lämplig storlek på oljerestriktor till den ?