Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 06, 2020 6:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: borra till vipparmsbrygga??
InläggPostat: tor dec 26, 2019 3:37 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor maj 28, 2009 3:23 pm
Inlägg: 10
Ort: Halmstad
Hej¨
Jag har fått tag på en steg 4 topp där jag behöver borra upp till m10 till vipparmsbryggan och undrar om de e nått speciellt jag ska tänka på?? en hålet har ju ett extra hål till oljan nått ok fundera på där?? en annan fråga har steg 4 topp med 46-38,5 ventil, Fajs 48, borr antingen 2.1l eller blir strokat 2460cc, extraktor, undrar vad för kam som rekommenderas,, har tittat på antingen h3, eller tg992???
mvh Jerry


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 29, 2019 4:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 358
Ort: Piteå
att inte borra djupare än org, hålet ,då går det hål,det är 5mm gods över allt kanaler borrhål o dyligt ,borra upp stålbockarna och axel för smörjhålet, Häls Lacke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 29, 2019 8:12 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6242
Ort: Lund
Sen behöver man inte M10, original funkar lika bra.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 30, 2019 8:50 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9604
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Allt som gör ventilmekanismen stabilare är välkommet.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 30, 2019 11:25 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 688
Ort: Dingle
Blir det verkligen stabilare med M10?

Det är väl bara om man har problem med skruvens hållfasthet som det behövs, så länge den klarar av att hålla det moment som krävs så räcker det väl?

Borrar man upp för grövre skruv tar man ju dessutom bort material från axeln.

/Peter

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 30, 2019 11:52 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9604
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det blir inte mer ostabilt iallafall, pga helt enkelt kraftigare bult.
Har man riktigt grinig kamaxel och höga inspänningstryck så är det ju belastning nog att kamaxlarna går av ibland, samma belastning vill ju skjuta bryggan uppåt.
Om axeln blir mindre stabil så kan man ju minska flexet i den något med att montera 'överfall' som skruvarna håller ned.
Har sett en del använder fötterna till std brygga och fräser av dem.så det inte tar i ventilkåpan.
Sen finns det väl andra lösningar som togs fram för massa år sedan, jag vill bara säga att man kan aldrig ha FÖR stabil ventilmekanism.
Allt flex i den bidrar ju till inexakta ventiltider.

Vad jag skulle göra är att tillverka en kraftigare axel samt bockar mellan vipporna som skruvas ned i toppen med topplocksbultarna och givetvis med std hålen också, som då tillåter använda nå kraftiga stålvippor från Jesel eller liknande.
De bockarna skulle då omsluta axeln helt med mycket lätt presspassning(glappfri).

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 30, 2019 2:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 688
Ort: Dingle
Ja, det borde ju ge minst flex i vipparmsaxeln.

Jag var mest fundersam över om grövre skruv hjälper mot flex i vipparmsaxeln.

Det är ju inte skruven som flexar, utan just axeln, borrar man större hål i den minskar knappast flexet?

/Peter

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 30, 2019 7:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9604
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Man kan ju hålla ned axeln hårdare.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 30, 2019 7:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 508
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Originalbryggan har väl inga överfall (?) och isf. blir det ju försvagat av grövre bult.....
Har man överfall (eller tillverkar sådana) så kan man nog tjäna på grövre bult + urslipning av överfallet så att det största trycket från bulten hamnar så långt ut som möjligt på axeln.

Naturligtvis håller jag med Kadett4WD om att man vill göra allt för att få ner svikt i ventilmekanism :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 30, 2019 9:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9604
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
man kan enkelt göra överfall av std stöden.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 30, 2019 11:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 165
Det var några som gjorde mätningar på olika eftermarknadsbryggor till B20, men enligt dom blev det mer svikt än original på alla.
Men det kanske kan gå att göra en i original design med lite modernare legering och härdning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 31, 2019 9:42 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9604
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det känns ju faktiskt ganska makalöst.
Gör man som exempelvis tg´s men med öron ut till topplocksbulten samt överfall man bultar uppepå istället för att skjuta in axeln med det glapp som finns så bör det bli stumt och fint.
Eller KG´s gamla heltäckande man adderar överfall på.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 01, 2020 11:53 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 94
B18 vipparm axel är stabilare än B20.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 01, 2020 5:28 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6242
Ort: Lund
Mycket som fanns till B20 som bryggor var sånt som de som sålde grejer tjänade extra pengar på.
Det gör noll och ingen skillnad i bänk på en B20 med de fjädertrycken att byta brygga eller att gå upp i bultstorlek.
Men visst ser det fräckt ut med biffiga stöd för axeln och mässingsdistanser mellan vipporna.
Kammen däremot är bara 3 lagrad och den är tunn.
Om man går upp i lagerstorlek och stoppar i en rullkam så kan man kanske behöva fundera på grövre vippaxel och B18 axeln är en bra början.
Chrysler har liknande vipparmsmekanism som Volvo och jag har kört med rullkam och mycket hårdare fjädrar utan problem.
Men där fanns kanske nåt att hämta? Man får nästan ha en Spintron för att kolla det.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 02, 2020 9:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1125
Ort: Torpshammar
Man får alltid tänka på imponatoreffekten på allt också. Det är många ggr viktigare än allt annat.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010