Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 07, 2020 5:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jan 02, 2020 10:35 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9604
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Man kan ju snabbt dra en paralell mot junkare.
Varför behöver de såna overkill grejer i ventilmekanismen?
Jo för de vill komma nånstans med sin trimning, inte harva runt på ~100hk per liter.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 02, 2020 8:13 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6242
Ort: Lund
Så sant. Men grejer till 1400lbs fjädrar ger inte mer effekt om man bara har 120kg fullt öppet, 264lbs.
Det är långt under installationstrycket för en rullkamsfjäder.
Och jag har nog som mest fått 94 hästar per liter i en B20 i min bänk.
213 hästar och 250Nm med 2260cc.
Men du menar att jag kommer över 226 hästar bara med ett byte till M10 skruv?
Tyvärr, been there, done that, gav inget.
Har dina tester visat något annat?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 03, 2020 11:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9604
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det skrev jag aldrig om du kikar två ggr till, kanske behövs tre ggr också, så gör det.

Jag skrev om vikten att ha ett stabilt vipparmsystem.
På en gammal finnopel hade jag en gördel som band samman alla justerskruvarna, den blev varvvilligare samt slapp bekymret med att pinnbultarna gick av.
Började sedan bygga om för att köra cbb rullvippor med 1.83 i utväxling, gjorde bockar liknande TG´s vipparmsbrygga till B20.
Men den toppen är fortfarande ostartad pga kompisen köpte och inte slutförde den.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 03, 2020 4:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Inlägg: 255
Ort: Göteborg
Kanske ointressant då men detcär en snubbe som säljer bryggor motsvarande TG's på Tradera numera:

https://www.tradera.com/item/380226153

_________________
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 04, 2020 12:11 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6242
Ort: Lund
Ska man göra en sån brygga så får man ha fler bultar.
Men original funkar så länge man kör H3 och liknande mekan kammar.
Ska man göra en modifiering så är B18 axeln som är dubbelt så tjock prio 1 och inte M10 bult.
Axeln med bara 4 bultar lär svikta mer än bultförbandet.
Jag bromsade min B20 hos FT tuning och han frågade hur långt han fick dra den.
Dra den så långt du vill sa jag så han drog den till över 9000.
Den har max effekt vid lite över 6000 men den backar inte av mycket på effekten på varv.
Ska man ha effekt i en B20 så får man ha en tjock kam med mer lyft.
Agap har ju rullkammar men jag vet ingen som har fått bra effekt med såna.
Vet inte varför? Kanske för mycket lyft på avgas? Alla har 16mm.
Jag har byggt en ännu ostartad 2260cc motor med rest insug, B18 axel och standard bultar med en gammal Timo rullkam som man fick köra upp mellersta kamlagret för.
Byggd åt kund för drag racinng och den borde dras igång i år.
I och för sig har hans B20 drömmar varat i 30 år men han vill nog ut på banorna snart.
Det var äver 14mm i lyft på den kammen så den lär komma över 100 literhästar.
Bästa Voövo hittills är en 2360cc 230 46-38 med 280Nm och 255 hästar.
Bred i registret, drog från 2500 till 8500 varv, max effekt vid 6800. Banracing med standard M47.
108 literhästar bara men bra bredd på registret.
Har en vassare motor som snart ska testas sen blir det en 16V.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 30, 2020 1:25 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20946
Ort: Tomterna/sävar
som erland säger det är kamaxeln som sviktar samt lite i stötstängerna och det är där man ska lägga krutet.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 30, 2020 6:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9604
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Man gör båda om man är seriös.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 10, 2020 5:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 358
Ort: Piteå
Alla Effekter är små i BÄCKEN,,,,,,,


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010