Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 07, 2020 4:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 05, 2020 1:07 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör mar 02, 2019 3:20 pm
Inlägg: 9
Håller på med finsk folkrace och där är driv däckena bägrensats till vanliga sommardäck max 185mm bredda. Har funderat länge på att pröva slipa kammar till Big-Bang med 0-180-0-540 i tändföld, altso 1+4cyl och 2+3cyl tänder på samma gång för att få mera grepp på hjulen i starten då kraftpulserna blir längre. Dessutom då reglerna begrensar så att man får ha bara 2st. 45mm gasar spjäll så borde ju 1+4 cylinder få vila ett extra 180* mellan pulserna då insuget är ett 1+2, 3+4 med 2st. Dellorto phm. Motorn är en fiat 8v twincam 1649cc, ms2 wastedspark färdigt. Vet att drivlins mässigt så är man redan ganska på gränsen med hållbarheten och den tar säkert mera stryk med starkare kraftpulser. Summasummarum Har någon prövat med bigbang på 4cyl med 180* vev? Hur blir det med vibrationer, effect, etc etc...? Värt att pröva äller glömma? Hittade en filmsnut med hemmabygt bigbang på 4cyl: https://m.youtube.com/watch?v=7BSKTooB4TY ps. Mit svenska är inte så bra men hoppas ni förstår vad jag försökt fråga.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 06, 2020 12:06 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6242
Ort: Lund
Kolla här: https://www.google.com/search?client=fi ... ang+engine
Du får bättre grepp men sämre pulstuning och mindre effekt.
Enda chansen att veta om det ger mer grepp är att prova för det är skillnad på en bil och en mc med fullt nerlägg.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 06, 2020 5:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 510
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Det är nog smart att "lufta" dessa funderingar här en stund :thumbright:

Vi får väl se vad alla tycker men i min skalle så har man inget att vinna i starten. Enligt vad jag förespråkar så skall man försöka få energin så jämnt som möjlig levererad, ett "big bang" blir ju närmast som ABS bromsar och de blir aldrig lika effektiva som ett normalt bromsförlopp från en erfaren förare, enda gången det hjälper är när man samtidigt svänger......

Fortsättningen på resonemanget blir att Big bang skulle kunna hjälpa bilen i kurvorna men jag tvivlar på det också, detta beroende på den höga inertian hos bilens drivlina jämfört MC...

Om du inte redan har variabla kamtider så är nog sådant den bästa varianten för att få bättre vrid på lite lägre varvtal, ytterligare alternativ är grenrör och/eller insug med valbara (eller variabla) avstämningar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 02, 2020 1:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 271
Ort: Stigtomta
Låter som ett roligt experiment!

Men tänk på att de "big bang" motorer som yamaha gjorde hade annan vev. De hade inte bara andra kammar utan varje vevsläng var/är förskjuten 90 grader istället för normalt 180 grader.
Det man ville komma åt var nog att slippa att alla kolvar stannar och vänder i sina vändlägen samtidigt, med superlätt svänghjul ger det säkert ett ryckigt moment. Sen kommer då tändpulserna på det, men aldrig samtidigt, bara lite orytmiskt. Frågan är om inte de motorerna snarare går mindre ryckigt än en vanlig fyra? Och då blir det tvärt om med ditt big bang-upplägg.

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 03, 2020 9:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 510
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Kan väl förtydliga lite vad jag menade med förra inlägget.
1. Tror inte det hjälper alls i startögonblicket med tankgångarna bakom motorcyklarnas bigbang
2. Tror inte heller att det hjälper i kurvorna eftersom transmissionslinan har för hög inertia (tyngd/vikt)
3. Röstar på att man lägger "konstruktions" energin på att skapa högre vrid vid ett lämpligt startvarv, ponera att 5500Rpm är kritiskt varvtal (menar att när man släppt upp kopplingen och svänghjulets energi gjort vad det kan för att sätta igång bilen så hamnar man just kring 5500 på ettans växel) Kan man höja vridmomentet just där så kommer bilen att dra hårdare på ettan i startögonblicket och det kan då krävas en "lättare" kopplingsdumpning (utan att motorn boggar) vi vet väl alla att det effektivaste sättet att skapa hjulspinn är just en dumpning av kopplingen men för att en vridsvag motor skall "orka" iväg så är det oftast nödvändigt.

Ett ypperligt sätt att leta vrid (bättre register) är variabla ventiltider och "arbetsinsatsen"/kunskapsnivån ligger i samma härad som konstruktion av bigbang.....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 09, 2020 12:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Inlägg: 261
Ort: Sävar förstås
Big-bang fungerar väl för att man har relativt hög friktion mellan varmt slicks och asfalt? Man lurar däcket att återhämta sig mellan pulserna. Det kommer väl egentligen aldrig att inträffa mellan sommardäck/startplatta med sand på? (Stora stenar sopas bort, kvar blir små partiklar). Men det är ju absolut värt att utvärdera. Handlar det om en Bubbla/Fiat eller nåt annat? Tänker att det borde finnas bra med potential att jobba med fjädringen bak givet att man kan bli av med svingaxel geomtrin.

_________________
Henrik Eriksson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 14, 2020 12:01 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör mar 02, 2019 3:20 pm
Inlägg: 9
Big-bang är lite fel i rubriken, det var long-bang som jag var ut på rubriken. Kawasaki zx-rr använder det med 180 vev. Ja det handlar om fiater, inget fel på swingaxel geometrin, tvärtom så blir det bätre köregenskaper då inre hjulet viker lite ut/lättar/positiv camber i kurvorna, svårt annars att "sladda" med en bil såm har viktdelningen typ 80/20%


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 18, 2020 8:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 358
Ort: Piteå
Big Bang på mc är väl för att dom har ett litet svänghjul ,Dom svarar helt enkelt för bra på gasen,därför kompenserar dom med big bang,
tror inte det är lika aktuellt i en bil då du som regel har längre vevaxel stort svänghjul,provade i rallycross med 5,4 kg svänghjul på en 2719cc volvo b23 men den vart för het på gröten svårt att hålla kursen, men ett på ett 6kg svänghjul utan lätthål mellan kopplingbultarna vart den mycket sävligare att köra det blir nog samma som Big bang.

Häls Lacke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010