Sida 1 av 1

Ventilsäten b20 topp

Postat: tis feb 04, 2020 8:56 pm
av Carlsson_d
Jag och min morbror renoverar en b20 till en volvo 140 och har kommit till ett problem. Vi har köpt en sats med handfräsar till ventilsätena, vilka vinklar ska det vara?

Min morbror säger att det är 45 vid tätningsytan, men han kommer inte ihåg om det är 2 eller 3 vinklar och i vilka grader. Och om det är samma vid både insug och avgas? Vi tror att någon som inte är kunnig har gjort det tidigare då det är olika för varje cylindrar.

Dennis

Re: Ventilsäten b20 topp

Postat: tis feb 04, 2020 11:26 pm
av
45gr tätningsyta både på insug och avgas.
Det är det på volvo och ksk 95%av alla andra motorer
Har ni fler vinklar kan ni använda dom under och över tätningsytan så blir det mindre tvära svängar för luften ju fler ju bättre så länge inte 45gr blir för smal.
Ta dock inte mer än att ni får en bra yta med 45gradarn tar man mkt är chansen större att det blir krokigt.
Mirafräser jag en topp där det ryms kan ja tex ha 85 75 60 45 35 gr vinklar på insug så 3 under 45 och en över.

Re: Ventilsäten b20 topp

Postat: ons feb 05, 2020 12:06 pm
av JE Jr
http://volvo1800pictures.com/sweden/Vol ... als_en.php

Därovan finns servicemanualerna om ni letar hur det var original.
Mvh

Re: Ventilsäten b20 topp

Postat: ons feb 05, 2020 1:54 pm
av Jonas Enderlein
Carlsson_d skrev:Jag och min morbror renoverar en b20 till en volvo 140 och har kommit till ett problem. Vi har köpt en sats med handfräsar till ventilsätena, vilka vinklar ska det vara?

Min morbror säger att det är 45 vid tätningsytan, men han kommer inte ihåg om det är 2 eller 3 vinklar och i vilka grader. Och om det är samma vid både insug och avgas? Vi tror att någon som inte är kunnig har gjort det tidigare då det är olika för varje cylindrar.

Dennis
Om det inte är så noga med motorn så hade jag bara kört 45 graders vinkeln i ditt fall, men om du gör en seriös renovering så hade jag mirafräst ventilsäterna, då får du samma höjd på alla säterna, om du vill så kan jag göra det åt dig jag slipar även ventiler så dom blir bra samt vacuum testar. pm:a om du är intresserad.
/Jonas E

Re: Ventilsäten b20 topp

Postat: tor feb 13, 2020 5:35 pm
av Jens Gustavsson
hej en bra början på nästan alla motorer är 30 ovansätet och 60 under och 1.5mm brätt 45 graders tätnings yta. sen kan man ha en så kallad 30 graders back cutt på ventilens inner del då flödar det bra men sen vad som är det optimala på en full-race topp är lite mer inväcklat men ibland blir det då 35/45/60/75 där på insug.

mvh jens