Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 06, 2020 5:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön mar 22, 2020 2:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör feb 19, 2011 4:52 am
Inlägg: 29
Ort: Kalix
Om man ställer in styrtryck och systemtryck, hur långt räcker då ett K-jet?
Vet att många säger att man ska slänga K-jetet men enbart därför ska ja köra med det 8)

_________________
Volvo 244 -77


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 22, 2020 6:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 603
Ort: lycksele
Bränslet räcker väll till 170-180hk iaf utan problem och mycket mer än så är inte lämpligt att satsa på heller då luftvågen mm stryper flödet en hel del.
Har gjort ett par folkracemotorer med k-jet och bara satt en ställbar regulator för styrtrycket och det har fungerat hyfsat.
Då även rensat bort tomgångsjusteringen mm och gjort allt enklast möjligt.
Även monterat ett större 70mm spjällhus och portat insuget på en.
Dock fungerar ju inte chokefunktionen med annan regulator så kallstart på vintern kan vara mindre roligt och det är gamla grejjer så prova flöda spridarna innan du sätter ihop motorn så dom är krya.


Senast redigerad av sön mar 22, 2020 8:53 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 22, 2020 8:05 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör feb 19, 2011 4:52 am
Inlägg: 29
Ort: Kalix
Ja okej tack för svaret :)

_________________
Volvo 244 -77


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 23, 2020 8:22 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 412
Ort: Norge
jokkepettersson skrev:
Vet att många säger att man ska slänga K-jetet men enbart därför ska ja köra med det 8)

Det er en fin innstilling. :)

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 23, 2020 8:27 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 412
Ort: Norge
CÅ skrev:
Dock fungerar ju inte chokefunktionen med annan regulator så kallstart på vintern kan vara mindre roligt och det är gamla grejjer så prova flöda spridarna innan du sätter ihop motorn så dom är krya.

Man kan parallelkoble 2 stk. regulatorer og evt. bruke en kaldstartsdyse som magnetventil. ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 23, 2020 11:55 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm
Inlägg: 66
I sugmotor får ju strypningen över klappan större påverkan. Men jag är ju kvar i Kjetträsket med min gamle turbobil och den kommer aldrig få nåt annat, den ligger idag kring 240-250 hästar enligt simuleringarna men har inte bromsat den efter moddning, helt std Kjet med jättefin bränslekurva. En bekant till mig bromsade nästan 270hästar i en liknande bil, också med std kjet, men jag tror han justerade WURen något. Så bränsle finns, iaf med 924Turbo grejerna. För att minska tryckfallet över klappan är nog V8 bränslehuvud bästa vägen, en bekant har ett sådant i sin 924 turbo, verkar kunna mata hur mycket bränsle som helst (okej, jämfört med ett standardhuvud iaf), dessutom finns smidiga lösningar för att mappa Kjet med Tuningstudio om man vill göra det komplicerat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 23, 2020 12:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 603
Ort: lycksele
Jag tänkte mest på volvo 240 i sugmotorutförande.
Sen finns det ju massor av olika k-jet insprut tror mig ha sett en lista någon gång på forumet med hur mkt dom olika bränslehuvudena levererade men på en sugmotor blir man ju alltid lidande av tryckfallet över vågen (ksk någon mätt tryckfallet på en typ 180hk volvomotor så man kan spekulera i vad den skulle gett med tex ett ms istället)
B21et k-jet har ja iaf hört ska klara lite mera än sugmotorns system och klara ca 200 sen fanns det ju firmor som gnistbearbetade huvudena så dom gav bränsle för 250+hk
Finns ju en lång tråd om k-jet på forumet med mycket matnyttigt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 24, 2020 6:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 470
Ort: Finland(Jakobstad)
viewtopic.php?f=16&t=39368

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010