Sida 1 av 1

TMB's tanker rundt 5VY Yamaha motor trimming

Postat: sön jul 12, 2020 9:55 am
av TMB
Jeg har begynt planene om å bygge opp en Yamaha YZF R1 2005 1000ccm 20V motor, typebetegnelse 5VY og klarer ikke helt gi slipp på tankene å sette fresen i toppstykket på den.

Toppstykket:
I og med det er 3 innsugsventiler og disse ikke sitter på linje ser jeg det som ett stort problem å få nøyaktig avlesning av løftet under flowmåling i benken. 3stk måleklokker og skråstilte adaptere kan jo til nød gå, men bli meget tidkrevende. Det er kanskje derfor det ikke foreligger noe nøyaktige målinger av disse toppene på nett.

Jeg vurderer derfor å måle løft med gradskive på kammen.
Dette vil jo i teorien gi en mer realistisk flow måling over hele løftekurven om jeg måler ett 5 og 5 grader fra ventilene begynner å gå ifra setet.
Og kanskje tilogmed ett mer realistisk sammenligningsbilde av flowkurve ved bruk sammenligninger av andre kammer målt på samme topp.

Er det andre her inne som har gjort tilsvarende? Og kanskje en kan benytte samme metode for sammenligningsgrunnlag?
En litt ny målemetode for flow.

Ram effekt:
Når hode først går varmt, så tenkes ting ut.
Jeg forsøkte å regne meg frem til hvordan ett godt ram air innsug skal være.
Men da jeg så på tallene fikk jeg ikke påstått effekt til å stemme med virkeligheten.
Motoren yter 170hk på papiret, og med påstått Ram effekt 180hk.
Ram effekten øker i takt med hastighet,
Bild
Ser man av grafen, regner om til Bar og multipliserer seg opp så finner en jo teoretisk effekt økning.
Så en R1 i 241km/t så vil teoretisk ram effekt bidra med 4,69hk ekstra om orginal ytelse er 170hk.
Litt fler hastigheter:
177km/t gir +2,3hk (på en motor som yter 170hk ved 1atm)
210km/t gir + 3,4hk
241km/t gir + 4,69hk
273km/t gir +5,83hk

Så, ved hvilken hastighet har de antatt +10hk med Ram effekt?
Hvor kommer de resterende ca 40% av denne økningen på 10hk fra?
Har de tatt litt hardt i når de har sagt +10hk, eller er svaret kaldere luft?
Eller er virkelig luftfilterboksen til R1 med tilbehørende ram air inntak så effektivt det går ann å få det?

Re: TMB's tanker rundt 5VY Yamaha motor trimming

Postat: sön jul 12, 2020 1:13 pm
av whilliam
Jag vet inte hur den tabell du visar tagits fram (men har sett den förr på nätet).... Man kan ju leka med tanken att de bara mätt trycket framför en plan yta och isf. går det ju att göra en box mer effektiv i sin funktion för att hitta ytterligare tryck (rätt utfört för att få Bernouillis ekvation till att göra så mycket nytta som möjligt)

Man kan faktiskt tänka på en sak till och det är hur avgaspipan är utförd. Yamaha kan ske gjort verkliga mätningar och då tjänas det ju även något lite effekt på undertryck vid utblås.

Re: TMB's tanker rundt 5VY Yamaha motor trimming

Postat: sön jul 12, 2020 10:43 pm
av Thunderbo1t
Ram air effekten borde väl också påverkas av arean där luften kommer in? En stor "tratt/kona" istället för bara gasspjällets storlek borde väl ge mer effekt?

Re: TMB's tanker rundt 5VY Yamaha motor trimming

Postat: mån jul 13, 2020 10:43 pm
av whilliam
Jo, det påverkar naturligtvis men "större är bättre" gäller inte. För att enklast beskriva vilka krav som ställs så kan man säga att det viktiga är att all luft verkligen går in i "tratten", det får alltså inte bildas överskott som går ut på sidorna.
För att utnyttja Bernouillis ekvation så ska också arean öka när man kommer längre in mot spjället, tänk på hur en domkraft fungerar så brukar "det tändas ett ljus", luften ska alltså hålla hög hastighet för att sedan stanna upp i en stor volym. Tryckökningen blir då större än den skulle blivit än om varje liten luftmolekyl endast träffar spjället med hög hastighet.
Idealiskt så skulle man kunna göra "avtappning" på sidorna som styrs med belastade membran (så att de öppnar, i olika steg, och släpper ut när trycket stiger) på så sätt borde man få det att fungera idealiskt inom ett större område av effektuttag.

Tänk även på kommentaren kring avgasutlopp. Sätter man ut en skiva utanför bilfönstret så kommer det mesta av kraften som får skivan att "tryckas" bakåt från att det är undertryck bakom den.

Bägge sakerna bidrar till att det statiska tryckdeltat över motorn ökar och detta ger samma effekt som att man satt i vassare kammar, det är alltså inte enbart tryckökningen (inkommande lufts densitet) som ger effektökning.

Re: TMB's tanker rundt 5VY Yamaha motor trimming

Postat: tis jul 14, 2020 7:52 am
av TMB
Så om man slipper ut eksosen på det punktet hvor det er størst drag, så vil det teoretisk gi gevinst i form av to ting.
Det ene er lavere mottrykk gjennom eksosen og det andre er mindre drag da en fyller opp noe av det tomrommet bak bilen.

Re: TMB's tanker rundt 5VY Yamaha motor trimming

Postat: tis jul 14, 2020 2:00 pm
av whilliam
Ja, precis :wink:att det minskar luftmotståndet är nog knappt märkbart men i vart fall är det åt rätt håll, många bäckar små.......
När du räknat på effektökning med hjälp av grafens siffror så har du nog bara räknat på hur mycket effekten stiger på grund av densitetsökningen.
Den andra faktorn, tryckförhållandeändring över motorn, är svårare att räkna på men den finns där och effekten blir en effektivare gasväxling på överlapp.

Re: TMB's tanker rundt 5VY Yamaha motor trimming

Postat: ons jul 15, 2020 11:13 am
av Pacman
Om du använder M6x1 skruv att öppna ventilerna med så får du ju en hyfsat exakt styrning...0,25mm på 1/4 varv.