TMB's tanker rundt 5VY Yamaha motor trimming
Postat: sön jul 12, 2020 9:55 am
Jeg har begynt planene om å bygge opp en Yamaha YZF R1 2005 1000ccm 20V motor, typebetegnelse 5VY og klarer ikke helt gi slipp på tankene å sette fresen i toppstykket på den.
Toppstykket:
I og med det er 3 innsugsventiler og disse ikke sitter på linje ser jeg det som ett stort problem å få nøyaktig avlesning av løftet under flowmåling i benken. 3stk måleklokker og skråstilte adaptere kan jo til nød gå, men bli meget tidkrevende. Det er kanskje derfor det ikke foreligger noe nøyaktige målinger av disse toppene på nett.
Jeg vurderer derfor å måle løft med gradskive på kammen.
Dette vil jo i teorien gi en mer realistisk flow måling over hele løftekurven om jeg måler ett 5 og 5 grader fra ventilene begynner å gå ifra setet.
Og kanskje tilogmed ett mer realistisk sammenligningsbilde av flowkurve ved bruk sammenligninger av andre kammer målt på samme topp.
Er det andre her inne som har gjort tilsvarende? Og kanskje en kan benytte samme metode for sammenligningsgrunnlag?
En litt ny målemetode for flow.
Ram effekt:
Når hode først går varmt, så tenkes ting ut.
Jeg forsøkte å regne meg frem til hvordan ett godt ram air innsug skal være.
Men da jeg så på tallene fikk jeg ikke påstått effekt til å stemme med virkeligheten.
Motoren yter 170hk på papiret, og med påstått Ram effekt 180hk.
Ram effekten øker i takt med hastighet,
Ser man av grafen, regner om til Bar og multipliserer seg opp så finner en jo teoretisk effekt økning.
Så en R1 i 241km/t så vil teoretisk ram effekt bidra med 4,69hk ekstra om orginal ytelse er 170hk.
Litt fler hastigheter:
177km/t gir +2,3hk (på en motor som yter 170hk ved 1atm)
210km/t gir + 3,4hk
241km/t gir + 4,69hk
273km/t gir +5,83hk
Så, ved hvilken hastighet har de antatt +10hk med Ram effekt?
Hvor kommer de resterende ca 40% av denne økningen på 10hk fra?
Har de tatt litt hardt i når de har sagt +10hk, eller er svaret kaldere luft?
Eller er virkelig luftfilterboksen til R1 med tilbehørende ram air inntak så effektivt det går ann å få det?
Toppstykket:
I og med det er 3 innsugsventiler og disse ikke sitter på linje ser jeg det som ett stort problem å få nøyaktig avlesning av løftet under flowmåling i benken. 3stk måleklokker og skråstilte adaptere kan jo til nød gå, men bli meget tidkrevende. Det er kanskje derfor det ikke foreligger noe nøyaktige målinger av disse toppene på nett.
Jeg vurderer derfor å måle løft med gradskive på kammen.
Dette vil jo i teorien gi en mer realistisk flow måling over hele løftekurven om jeg måler ett 5 og 5 grader fra ventilene begynner å gå ifra setet.
Og kanskje tilogmed ett mer realistisk sammenligningsbilde av flowkurve ved bruk sammenligninger av andre kammer målt på samme topp.
Er det andre her inne som har gjort tilsvarende? Og kanskje en kan benytte samme metode for sammenligningsgrunnlag?
En litt ny målemetode for flow.
Ram effekt:
Når hode først går varmt, så tenkes ting ut.
Jeg forsøkte å regne meg frem til hvordan ett godt ram air innsug skal være.
Men da jeg så på tallene fikk jeg ikke påstått effekt til å stemme med virkeligheten.
Motoren yter 170hk på papiret, og med påstått Ram effekt 180hk.
Ram effekten øker i takt med hastighet,
Ser man av grafen, regner om til Bar og multipliserer seg opp så finner en jo teoretisk effekt økning.
Så en R1 i 241km/t så vil teoretisk ram effekt bidra med 4,69hk ekstra om orginal ytelse er 170hk.
Litt fler hastigheter:
177km/t gir +2,3hk (på en motor som yter 170hk ved 1atm)
210km/t gir + 3,4hk
241km/t gir + 4,69hk
273km/t gir +5,83hk
Så, ved hvilken hastighet har de antatt +10hk med Ram effekt?
Hvor kommer de resterende ca 40% av denne økningen på 10hk fra?
Har de tatt litt hardt i når de har sagt +10hk, eller er svaret kaldere luft?
Eller er virkelig luftfilterboksen til R1 med tilbehørende ram air inntak så effektivt det går ann å få det?